۳۵ درصد از سهم مشاغل کشور در صنعت ساختمان

35 درصد از شاغلین کشور، در صنعت ساختمان فعالیت دارند

پیشرفت نهضت ملی مسکن: بیش از 2.6 میلیون واحد در دست ساخت


رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که تعداد واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت گذشته اکنون به بیشتر از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده و سهم بزرگی از نیروهای کار در کشور، در حوزه صنعت ساختمان مشغول به کار هستند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در چهاردهمین دوره از کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه زنجان، ضمن اشاره به اینکه ایران یک درصد از سهم جمعیت جهانی را به خود اختصاص داده، ابزار کرد که تقریبا ۲ درصد از سهم ساخت و ساز در دنیا متعلق به کشور ماست!

محمدمهدی حیدری اظهار داشت که ۳۳ درصد از حجم اقتصادی کشور به حوزه صنعت ساختمان و مسکن اختصاص دارد و ۳۵ درصد از سهم مشاغل در داخل کشور نیز در همین صنعت مشغول به کار هستند.
وی ضمن تأکید بر اهمیت بسیار زیاد نقش مهندسان عمران در صنعت ساخت و ساز کشور، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن ظرف چهار سال در دولت سیزدهم را یادآور شد و آماری را اعلام کرد که طبق آن، تا کنون بیشتر از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از مسکن های وعده داده شده، در حال ساخت و اجرا هستند.

حیدری در ادامه اظهارات خود به مسئله مسکن در استان زنجان اشاره کرد و گفت که ذیل طرح نهضت ملی مسکن، قرار بر این است که به تعداد ۶۸ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی در قالب واحدهای ملکی، استیجاری و مسکن روستایی در این استان تولید شود.
او در ادامه تصریح کرد که ۴۸ هزار و ۱۱۲ واحد از این مسکن ها شهری بوده و ۲۰ هزار واحد دیگر در قالب مسکن روستایی در استان زنجان ساخته خواهند شد. البته این کار، بخشی از برنامه چهار ساله تولید ۴ میلیون مسکن است که در سه قالب خودمالکی، بازآفرینی شهری و طرح های حمایتی ساخته می‌ شوند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه اظهارات خود اعلام کرد که ۹۰۲۱ واحد در قالب بازآفرینی شهری در محلات هدف استان زنجان، در برنامه تولید قرار گرفته اند و دستور تولید ۱۲ هزار و ۲۸ واحد خودمالکی نیز به بخش خصوصی در استان زنجان ابلاغ شده است.
وی خاطرنشان کرد که سهم کل استان زنجان از برنامه چهار ساله تولید مسکن شهری، در کل ۲۷ هزار ۶۳ واحد مسکونی است. بنابراین حجم کار تولیدی بسیار بالا بوده و مسئولیت مهمی بر دوش مهندسان عمران این استان قرار دارد.
محمد مهدی حیدری ضمن اشاره به اهمیت و نیاز به مصالح ساختمانی مختلف، مرغوب و باکیفیت جهت تولید واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، تأکید کرد: مهم‌ ترین دغدغه ما کیفیت مصالح ساختمانی است و به همین خاطر طی سال های گذشته، مرکز تحقیقات اولویت خود را تمرکز روی ارائه گواهینامه فنی به محصولاتی قرار داده که واقعاً باکیفیت و مرغوب باشند.

وی همچنین تأکید کرد که یکی از اهداف بزرگ نهضت ملی مسکن استفاده از فناوری های نوین در صنعت ساختمان سازی و صنعتی کردن فرآیندهای تولید بوده و اولویت اجرای این برنامه استفاده از این تکنولوژی های نوین و ترجیحاً بومی است.
سهم بخش ساختمانی کشور در مصرف انرژی ۳۵ درصد است
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه اظهارات خود طی نشستی که در کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه زنجان داشت، به اهمیت بحث ناترازی انرژی در کشور اشاره کرد و اعلام نمود بر اساس آمارها، بیشتر از ۳۵ سهم مصرف انرژی در داخل کشور، مربوط به بخش ساختمانی بوده و برای بهینه سازی این حجم زیاد از مصرف انرژی، قطعاً به کار پژوهشی و کاربردی در دانشگاه های و پژوهشگاه ها نیاز است.
محمد مهدی حیدری در ادامه اظهارات خود اشاره کرد که در داخل کشور، مشکل تولید انرژی نداریم اما معضل مصرف غیر بهینه و بد انرژی در ایران یک مسئله جدی است که البته باید با نگاه مهندسی و تلاش برای صنعتی سازی حوزه های مختلف اصلاح شود.
وی در ادامه بیانات خود اعلام کرد که از نظر دانش مهندسی عمران مشکلی در داخل وجود ندارد و تمامی فناوری ها و تکنولوژی های به روز در این زمینه، در اختیار مهندسان قرار گرفته است.
حیدری همچنین به موضوع خوردگی در کشور اشاره کرد و گفت که تقریبا ۲.۷ میلیارد دلار هزینه پنهان خوردگی در کشور وجود دارد که البته رقم بسیار بالایی است. مهم ترین راهکاری که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای رفع این معضل مورد بررسی قرار داده، بحث بتن گوگردی است که همچنان توسط کارشناسان این سازمان در درست بررسی قرار دارد.
وی در انتهای اظهارات خود به موضوع راهسازی نیز اشاره نمود و اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور احداث شده که مبلغ ۳۵۰ همت برای نگهداری آنان طی سال گذشته هزینه شده است. البته او اشاره داشت که این رقم بسیار بالا بوده و کارشناسان باید به فکر استفاده از فناوری نوین آسفالت نازک باشند تا بتوانند عمر آسفالت ها را افزایش داده و هزینه های نگهداری را کم کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است