سقوط آزاد قیمت مسکن در شهرهای جدید؛ فرصتی برای خریداران؟

سقوط آزاد قیمت مسکن در شهرهای جدید؛ فرصتی برای خریداران؟

رکود شدید بازار مسکن؛ کاهش 500 میلیون تا 1 میلیاردی قیمت‌ها در شهرهای جدید


هیچکس فکر نمی کرد که بازار مسکن در طی شش ماه، به این حجم از رکود برسد و قیمت مسکن در شهرهای جدید حدود ۵۰۰ الی ۱ میلیارد تومان کمتر شود اما آمارهای بازار نشان می دهد که از اواخر سال گذشته تا به امروز، سه شهر جدید هشتگرد، پردیس و پرند با رکود فراوان بازار ملکی مواجه شده اند و همین موضوع، قیمت ها را شکسته است.

به گزارش پرشین سازه ، در زمستان سال ۱۴۰۲، بازار مسکن تکانی خورد و قیمت ها در شهرهای جدیدی مثل پردیس، کمی به سمت بالا نوسان پیدا کرد. به نحوی که در فاز ۱۱ پردیس، قیمت مسکن تا ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود اما آغاز سال جدید برای بازار مسکن با رکود و کاهش نرخ تورم همراه شد.

بسیاری از واسطه های ملکی می گویند که در فاز ۱۱ پردیس، قیمت املاک بین ۲.۲ الی ۲.۵ میلیارد تومان است. به این معنی که چند صد میلیون تومان کاهشی شده اند. البته قیمت برخی از واحدهای شیک که امکانات کاملی دارند و در طبقات بالا واقع شده اند تا ۳ میلیارد تومان نیز می رسد. ناگفته نماند که در سال گذشته، هیچ یک از مالکان، چنین واحدی را زیر ۳.۸ میلیارد نمی فروخت اما رکود شدید بازار کاری کرده که خیلی از فروشندگان به مبالغی مثل ۳ میلیارد تومان نیز راضی شوند.

بسیاری از فروشنده هایی که به پول نقد احتیاج دارند، حاضر شده اند که واحدهای خود را ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت به بازار عرضه کنند اما واقعیت اینجاست که حتی با وجود تخفیف های جالب توجه و تکرارنشدنی مالکان نیز، به سختی مشتری پیدا می شود.

وضعیت مسکن پرند نیز دست کمی از پردیس ندارد و در بسیاری از واحدهای مسکن مهر پرند، شاهد کاهش قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی بوده ایم. در سال گذشته، قیمت مسکن مهر پرند از ۱.۶ الی ۱.۸ میلیارد تومان بود اما حالا مالکان راضی به فروش املاک خود در محدوده قیمتی ۱ میلیارد تومان نیز شده اند. گزارش ها حاکی از این است که حتی بسیاری از مالکان به مبالغ کمتر از ۱ میلیارد هم راضی شده اند.

شهر جدید هشتگرد که در استان البرز واقع شده نیز با همین وضعیت رو به روست. بسیاری از کارشناسان ملکی می گویند که قیمت ملک در این شهر حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش داشته است. این در حالیست که تمام این کاهش قیمت ها در مدتی کمتر از شش ماه رخ داده!

مشاوران املاک این شهر نیز از وضعیت معاملات مسکن و رکودی که بر آن سایه افکنده، شاکی هستند و اعلام می کنند که معیشت بسیاری از آن ها به خطر افتاده است.

مثلا در شهر جدید هشتگرد، قیمت یک واحد ۸۵ متری نوساز که در طبقه دوم واقع شده و دارای تمام امکانات است، ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. یک واحد دیگر ۸۰ متری که دو سال از ساخت آن می گذرد و در طبقه چهارم واقع شده نیز، با قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد نیز دارای تمام امکانات( آسانسور، بالکن و پارکینگ) می باشد.

در شهر جدید پرند، حتی می توان واحدهایی پیدا کرد که قیمت استثنایی دارند. مثلا یک واحد نوساز ۸۴ متری که در طبقه سوم واقع شده، ۹۹۰ میلیون تومان است. این واحد دارای پارکینگ، انباری، آسانسور و بالکن می باشد.

در فاز ۸ پردیس نیز می توان واحدهای بزرگ متراژی را پیدا کرد که با قیمت های ارزان عرضه شده اند. مثلا یک واحد ۱۰۵ متری نوساز که در طبقه دوم واقع شده و تمام امکانات را دارا می باشد با قیمت ۲.۵ میلیارد تومان آگهی شده است.

یک واحد ۷۸ متری در هشتگرد نیز که کاملا نوساز می باشد و در طبقه همکف واقع شده، با قیمت ۸۹۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد نیز دارای امکاناتی همچون پارکینگ، آسانسور و انباری می باشد.

گشت و گذاری کوتاه در بازار واحدهای مسکونی این سه شهر، شما را به فایل های جالب توجهی می رساند که در طی شش ماه، بسیار ارزان تر شده اند.

بر اساس آمارهای رسمی، قیمت مسکن تهران در طی یک سال گذشته با رشد ۹.۷ درصدی مواجه شده و به قیمت ۸۵.۹ میلیون تومان رسیده است. واقعیت اینجاست که در طی چند سال گذشته، این اولین باری است که نرخ رشد سالانه مسکن به زیر ۱۰ درصد رسیده است. شاید به همین دلیل باشد که قیمت های پیشنهادی از سوی مالکان تا این حد کاهش یافته است.

بررسی ها نشان می دهد که حتی مالکان پایتخت نشین نیز از قیمت های قبلی خود کوتاه آمده اند و در بخش های شمالی تهران، قیمت های اعلامی تا ۳۰ درصد و بیشتر کاهش یافته است.

دیدگاه ها غیرفعال است