سایزهای نبشی + جدول وزن

سایزهای نبشی

نبشی یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین انواع مقاطع فولادی است که در صنایع زیادی نظیر ساختمان‌سازی و خودرو‌سازی کاربرد دارد. نبشی‌ها از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند اما موضوع مهم‌تر از جنس این محصول، سایز بندی و وزن آن است چراکه در محاسبات مهندسی مربوط به سازه می‌تواند اثرگذار باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی سایزهای نبشی و جدول وزن آن و نکات مهمی که پیش از خرید این محصول باید در نظر داشته باشیم بپردازیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

نبشی چیست؟

پیش از بررسی سایز بندی نبشی، بهتر است قدری درباره خود این المان فولادی بسیار پرکاربرد صحبت کنیم. نبشی‌ها در واقع مقاطعی فولادی هستند که وظیفه اتصال دو قسمت از ساختمان که معمولا آن دو قسمت نیز فلزی هستند را به عهده دارند.

استفاده از نبشی تنها یکی از راه‌های رایج برای اتصال قسمت‌های مختلف نبشی به یکدیگر است اما روشی بسیار کاربردی و رایج بوده و به همین واسطه نیز این قطعه در صنایع مختلف کاربرد دارد.

سایز بندی نبشی

از آنجا که نبشی‌ها در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شوند، بدیهی است که از نظر سایزی و وزنی تنوع زیادی در انواع این محصول وجود داشته باشد. توجه به سایز‌های نبشی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که این سایز نبشی در محاسبات سازه در نظر گرفته می‌شوند و از این رو، باید استاندارد‌های مشخصی در سایز بندی این محصول وجود داشته باشد.

در استانداردهای مربوط به سایز‌های نبشی، اندازه این قطعه با واحد میلی‌متر سنجیده می‌شود و بر اساس فرمولی به نام L×L×T نمایش داده می‌شود. در این فرمول، L به معنای میزان اندازه بال نبشی بر اساس میلی‌متر و T میزان ضخامت بر اساس میلی‌متر است. به عنوان مثال اگر یک نبشی با ابعاد ۳*۵۰*۳۰ داشته باشیم، یکی از بال‌ها ۳۰ میلی‌متر، دیگری ۵۰ میلی‌متر و همچنین ضخامت کل نبشی، ۳ میلی‌متر است. شاید برایتان عیب باشد که در نبشی مذکور، اندازه بال‌ها با یکدیگر تفاوت داشتند اما لازم به ذکر است که به صورت کلی دو نوع نبشی وجود دارد که یک نوع دارای بال‌های برابر و یک مدل دیگر دارای بال‌های نابرابر است.

ارتباط وزن و سایز بندی نبشی

وزن نبشی در نهایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تعیین قیمت این محصول است و از آنجا که این محصول معمولا با تعداد بالا خریداری می‌شود، وزن آن مورد توجه زیادی قرار دارد. اگر جنس نبشی را در نظر نگیریم، سازبندی مهم ‌ترین عامل در تعیین وزن نبشی است. به عبارت دیگر، هر چقدر که یک نبشی بال‌های بزرگ‌تری داشته و همچنین ضخیم‌تر باشد، بدون شک وزن بیشتری نیز خواهد داشت و قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت.

محاسبه وزن نبشی

برای محاسبه وزن نبشی، مانند هر نوع دیگری از مقاطع فولادی فرمول مشخصی وجود دارد که این فرمول عبارت است از:

مجموع اندازه بال‌ها (میلی متر) * ضخامت (میلی‌متر) * ۷.۸ * طول نبشی (متر) = وزن نبشی (گرم)

جدول وزن نبشی

اگر تمایلی به وقت گذاشتن و محاسبه وزن نبشی با استفاده از فرمول مذکور ندارید، می‌توانید از جدول زیر برای بررسی وزن نبشی ۵، نبشی ۶ و دیگر انواع نبشی استفاده کنید.

جدول وزن نبشی

سایزبندی استاندارد نبشی

جدولی که بررسی شد، جدول اشتال نبشی است که دقیق‌ترین و استانداردترین سایز بندی را از جوانب مختلف ارائه می‌کند. انتخاب اینکه کدام نوع نبشی برای کدام کاربرد مناسب‌تر است، به نیاز شما شما بستگی دارد. به عنوان مثال نبشی‌هایی که در صنعت خودروسازی به کار گرفته می‌شوند، از جوانب مختلف با نبشی‌هایی که در صنعت ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شوند متفاوت هستند و باید نمونه استاندارد را بر اساس کاربرد خود پیدا کنید. اما در صورتی‌که یک نبشی، برای هر کاربردی، مشخصاتی خارج از جدول اشتال داشته باشد، غیر استاندارد به شمار رفته و استفاده از آن می‌تواند حتی خطرناک باشد.

خرید انواع سایز نبشی با بهترین قیمت

اگر برای هر پروژه‌ای، چه پروژه‌های صنعتی و چه پروژه‌های ساختمانی نیازمند خرید انواع نبشی با سایز‌های مختلف و مشخصات مختلف هستید، پیشنهاد ما برای شما سایت آیرومارت است. آیرومارت از بزرگترین فروشندگان مقاطع فولادی در کشور است که محصولات خود را از معتبر‌ترین تولید کنندگان تامین می‌کند.

برای بررسی قیمت نبشی ۴، نبشی ۵ و هر سایز و نوع دیگری از نبشی، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل کنید. آیرومارت با شعار “یک کلیک تا خرید آهن”، مسیر تامین مقاطع فولادی را برای مشتریان خود، ساده‌تر می‌کند.

انواع سایز نبشی

کلام آخر

اتصال قطعات مختلف یک سازه یه یکدیگر، همواره یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌ها از ابتدای شروع ساخت و ساز بشر تا به امروز بوده است. در این مسیر روش‌های زیادی پیشنهاد شده‌اند اما تا به امروز، بهترین و کارساز‌ترین روش که محبوبیت زیادی نیز دارد، استفاده از نبشی است.

نبشی‌ها المان‌هایی هستند با ویژگی‌های مختلف که در ابعاد متنوعی به تولید می‌رسند و برای بهره‌بری بهتر، باید سایز مناسبی از این قطعات را برای هدف خود انتخاب کنید. از این رو ما در این نوشته کوشیدیم تا انواع سایز بندی نبشی را به همراه جدول وزن این قطعه در اختیارتان قرار دهیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است