ساختمان‌های بلندمرتبه علت اصلی افزایش گرمای هوا

ساختمان‌های بلندمرتبه علت اصلی افزایش گرمای هوا

ارتباط مستقیم ساختمان‌های بلند و افزایش دما؛ تهران به یک جزیره گرمایی تبدیل شده است


برخی از کارشناسان می گویند که ساخت و ساز بلندمرتبه باعث گرمای هوا می شود و به همین جهت باید الگوی ساختمان سازی را به سمتی برد که سازه های کم ارتفاع تری ساخته شود.

به گزارش پرشین سازه ، مطالعات مختلفی وجود دارد که نشان می دهد متوسط هوا در مناطقی که ساختمان های بلندمرتبه دارند، ۴ الی ۵ درجه گرم تر از مناطقی است که بیشتر ساختمان های آن یک طبقه می باشند.

این در حالیست که در فصول گرم سال، چنین اتفاقی می تواند بسیار ناخوشایند بوده و هوا را گرم تر از آن چیزی که هست، کند. درست مانند اتفاقی که در روزهای کنونی برای تهران رخ داده و آن را به یک دره گرم و غیرقابل تحمل تبدیل کرده است.

خلاصه پژوهش های علمی نشان می دهد که آسمانخراش ها، هوا را گرم تر می کنند و به همین جهت، باید الگوهای ساختمان سازی تغییر کند. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که هرچه تراکم ساختمان ها بیشتر باشد، درجه حرارت نیز بالاتر می رود. مثلا کافیست سری به نواحی مرکزی شهر مانند جمهوری، کارگر و…بزنید و متوجه شوید که چقدر هوا گرم تر خواهد شد. هرچقدر به سمت محله هایی بروید که تراکم کمتری دارند و ساختمان های آن، ویلایی و تک طبقه است، هوا خنک تر می شود.

همین معضل بزرگ، دولت را به دردسر جدی انداخته و می بینیم که تابستان امسال از عهده ی تامین برق برنیامد. به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف برق به اندازه ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ مگاوات بیشتر خواهد شد. در شرایطی که کشور در تامین برق واحدهای تولیدی، مسکونی و…دچار دردسر شده، گرمای هوا نیز مزید بر علت می باشد.

به شکل خلاصه، مناطقی که تراکم بیشتری دارند، تا ۸۰ درصد مصرف برق بیشتری خواهند داشت. از آن جایی که مدیریت مصرف انرژی یکی از اصلی ترین اولویت های حکمرانی است، باید نگاه بلندمدت به ماجرا داشت و به سمت تغییر الگوی ساختمان سازی پیش رفت.

در صورتی که این شرایط پیش برود و به همین منوال ادامه پیدا کند، هیچ نتیجه ای جز تحمیل هزینه های اضافه به مدیران و شهروندان نخواهد داشت.

بر اساس گزارش هایی که در کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم ارائه شد، ارتباط مستقیمی میان افزایش تراکم و گرمایش هوا وجود دارد. به عبارت دیگر، هرچه ساختمان های بلندتری در شهر وجود داشته باشد، هوا نیز چهار درجه گرم تر خواهد شد. گرم تر شدن هوا، پیامدهای زیادی به دنبال دارد که کوچک ترین آن ها، افزایش مصرف برق است. امسال شاهد بودیم که هوای گرم تابستان، چه بلایی به سر زیرساخت های انرژی و مصرف برق آورد.

بر اساس گزارش های موجود هواشناسی، در اواسط تیرماه امسال، میانگین دمای کشور به ۳۰.۵ درجه سلیسیوس رسید که در قیاس با میانگین بلندمدت، ۱.۵ درجه بیشتر شده است. حتی در قیاس با سال قبل نیز ۰.۵ درجه افزایش دما داشته ایم. شاید به نظر بیاید که ۰.۵ درجه افزایش دما چندان محسوس نیست اما واقعیت اینجاست که هر درجه افزایش دمای هوا، باعث مصرف ۲ هزار مگاوات برق بیشتر می شود.

جزیره گرمایی شهری

در این روزهایی که گرمای هوا باعث کلافگی مردم تهران شده و مصرف برق تا حد زیادی بالا رفته و قطعی آن را به دنبال داشته است، خیلی از کارشناسان به دنبال دلیل وقوع این اتفاق هستند. به نظر می آید که ساختمان های عریض و طویل تهران و مدل شهرسازی آن باعث شده که نوعی جزیره گرمای ایجاد شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، دمای هوای جهانی بعد از انقلاب صنعتی ۱ درجه افزایش پیدا کرده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ارتباط میان ماشینی شدن و گرمای هوا کاملا مستقیم است.

در طی ۵۰ سال گذشته، افزایش دما در کشور ما نیز دو برابر شده است. مردم تهران در تابستان امسال، حتی گرمایی بیش از میانگین کشور را تحمل کرده اند که به نظر می آید ارتباط مستقیمی با تعداد ساختمان های بلند این شهر داشته باشد. میانگین دمای استان تهران از ابتدای سال زراعی جاری تا نیمه تیرماه، ۱۲.۵ درجه سلسیوس بوده که در قیاس با میانگین بلندمدت با افزایش ۱.۶ درجه سلسیوسی مواجه شده است.

جزیره گرمایی که در شهر تهران ایجاد شد، نشان از اثرگذاری ساختمان های بلند بر دمای هواست. گفته می شود که این سازه ها می توانند ۴ الی ۵ درجه دمای هوا را افزایش دهند. این موضوع حتی بر شهرهای حاشیه ای نیز اثر گذاشته و گرچه نمی توان به شکل مشخصی گفت که تمام شهرها به یک اندازه دچار گرمای هوا شده اند اما مشخصاً تعداد ساختمان های بلند آن شهر در افزایش دمای آن ها موثر بوده است.

تصور کنید که گرمای ۴۰ درجه ای تابستان تهران، ۱ الی ۴ درجه بیشتر شود. طبیعتاً بسیاری از خانه های تهران زیرساخت کافی برای این حجم از گرما را ندارند و به وسایل سرمایشی خوبی مجهز نیستند. به همین جهت است که چنین گرمایی بیش از همیشه حس می شود و توجه کارشناسان را به سمت آسمانخراش ها جلب می کند.

 

در کنار افزایش ساختمان های بلند، باید عوامل دیگری همچون کاهش فضای سبز، ترافیک و…را نیز در نظر گرفت.

دیدگاه ها غیرفعال است