ساخت سالانه ۱ الی ۲ میلیون مسکن در دولت آینده!

ساخت سالانه ۱ تا ۲ میلیون واحد مسکن؛ راهکار عبور از بحران یا وعده‌ای دیگر؟

کمبود مسکن در کشور، موضوعی نیست که به سادگی بتوان آن را رها کرد. تا همین چند سال پیش با ساخت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی، می توانستیم کمبودهای موجود در این حوزه را تامین کنیم اما در حال حاضر، برخی از کارشناسان می گویند که احتمالا نیاز کشور به مسکن تا سالی ۲ میلیون واحد مسکونی هم باشد.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان سیاستگذاری مسکن می گوید که اگر دولت آتی به دنبال شکست رکود تورمی در بازار مسکن است، باید قانون جهش تولید مسکن را ادامه دهد و سالانه ۱ الی ۲ میلیون واحد مسکونی بسازد. واقعیت اینجاست که حتی ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی نیز با چالش های زیادی همراه بود و عملاً اجرایی نشد، حالا سوال اینجاست که چگونه می توان این تعداد را افزایش داد و وعده های بزرگ تری ارائه کرد!

دولت یازدهم و دوازدهم به طور کامل، بخش مسکن را فراموش کرد و در طی هشت سالی که بر سر کار بود، اقدام چندان اثرگذاری در حوزه مسکن انجام نداد. در واقع، بازار مسکن هنوز هم از این بی مهری دولت های پیشین رنج می برد و نتوانسته خود را بهبود دهد. کاهش ۴۱ درصدی ساخت و ساز در سال های دهه ۹۰، چیزی نیست که بتوان به سادگی جبران کرد.

دولت سیزدهم با وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال، تلاش کرد بخشی از کمبودها را جبران کند اما مشخصاً ناموفق بود و هنوز هم، خبری از واحدهای مسکونی ساخته شده نیست. گرچه مسئولین این دولت می گویند که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از این طرح، کار ساخت و ساز خود را آغاز کرده اند.
با این شرایط، نیاز به مسکن هر ساله افزایش می یابد و حالا گفته می شود که شاید به ساخت سالانه ۲ میلیون مسکن هم نیاز باشد. در این میان، مجلس با تصویب قانون جهش تولید مسکن و موظف کردن دولت به فراهم کردن زیرساخت های لازم برای تامین مسکن متقاضیان، تلاش کرده که سهم خود را در این حوزه، بپردازد. البته مشکل بزرگی که در این میان نادیده گرفته می شود، بحث تامین مالی ساخت و ساز است. نمی توان توقع چندانی از متقاضیان داشت؛ چرا که بیشتر آن ها از دهک های پایین جامعه هستند و نمی توانند آورده های مالی زیادی داشته باشند.

از سوی دیگر، با وجود تورم افسارگسیخته، بانک ها هم نمی توانند تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود پایین ارائه کنند. در صورت اجبار بانک ها، چاره ای جز چاپ پول، تورم بیشتر و ورشکستگی بانک ها باقی نمی ماند.
بر اساس محاسباتی که در خصوص تعداد خانوارهای کنونی و آتی ایران صورت گرفته، با توجه به ازدواج های احتمالی در ۱۰ سال آتی، کمبود مسکن در بازار بیشتر به چشم خواهد آمد. بنابراین برای پیشگیری از وقوع یک بحران تمام عیار در بازار مسکن ۱۰ سال آینده، باید از همین حالا به فکر ساخت سالانه ۱ الی ۲ میلیون واحد مسکونی باشیم.
تمام این پیش بینی ها و احتمالات، در حالی مطرح می شود که ساخت سالانه مسکن به کمترین حد خود رسیده است. مثلا در سال های گذشته، ساخت مسکن به سالی ۳۵۰ هزار واحد رسیده که تقریباً رکورد زده و نشان از بحرانی همه جانبه در بازار مسکن می دهد.

گفته می شود تا اینجای کار، ۵۵۰ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسیده است. این در حالیست که تا به امروز که سه سال از آغاز طرح مزبور می گذرد، باید ۳ میلیون واحد ساخته می شد و به بهره برداری می رسید. با توجه به این وضعیت، باید تاکید داشت که روند ساخت سالانه ۱ الی ۲ میلیون واحد مسکونی باید در سال های آتی نیز ادامه پیدا کند تا از وقوع بحران در این بازار جلوگیری شود.
غلامی، یکی از کارشناسان سیاستگذاری مسکن می گوید که برای کسب نتیجه، باید تمام بخش ها و دستگاه ها، تمرکز خود را روی حوزه مسکن بگذارند. باید تولید مسکن افزایش پیدا کند و برای انجام این کار، تمام دستگاه ها باید پای کار آمده و سازندگان نیز با تامین مالی از سوی بانک ها، انگیزه بیشتری برای پایان کار ساخت و ساز پیدا کنند.
این کارشناس در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که یکی از بهترین روش های تسریع و رونق در ساخت مسکن، توسعه افقی شهرهاست. ساخت واحدهای ویلایی، وقت کمتری می گیرد و سرعت را بالا می برد.
وی در بخش انتهایی سخنان خود از دولت آینده درخواست کرد که به شکل جدی، حوزه مسکن را پیگیری کند و ساخت ۱ الی ۲ میلیون واحد مسکونی سالانه را در پیش بگیرد تا رکود بازار که بسیار آسیب زننده است، به سال های آتی کشیده نشود و در همین نقطه، متوقف گردد.

دیدگاه ها غیرفعال است