دولت در حوزه ی مسکن، گوش شنوایی ندارد

وضعیت مسکن به قدری وخیم شده است که حتی صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده است. یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، تاکید کرد که مسکن به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

به گزارش پرشین سازه ، این نماینده ی مجلس از گرانی های موجود در بازار مسکن گله کرد و خاطرنشان ساخت که هیچ نظارتی بر بازار اجاره وجود ندارد.

محمد صدیف بدری اعلام نمود که حرف زدن از گرانی ها، به معنای زدن دولت شده است. اما دولت سیزدهم برای هیچ چیز، برنامه ای ندارد. از آن جایی که مسکن یکی از حوزه های وسیع اقتصاد است، عدم رسیدگی به آن، باعث می شود که مشکلات اقتصادی هم افزایش پیدا کند.

این نماینده ی مجلس گفت: از آن جایی که نیاز به مسکن یکی از ضروری ترین نیازهای تمام شهروندان است، تورم این حوزه، بیشتر به چشم می آید. به هرحال، همه باید سرپناهی برای زندگی داشته باشند. کار به جایی رسیده که حتی سازندگان هم از وضعیت موجود گله دارند.

وی در ادامه به موضوع گرانی هزینه های ساخت مسکن نیز اشاره کرد و توضیح داد که چنین مسئله ای می تواند به رکود تورمی منجر شود. از سوی دیگر، اجاره بهای مسکن نیز به همین دلیل، وضعیت خوبی ندارد.

بدری در بخش دیگری از سخنان خود به تجربیات دیگر کشورها در حل معضل مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که خیلی از این کشورهای پیشرفته، به هنگام درگیری با معضل مسکن، تسهیلات کم بهره به متقاضیان ارائه می کنند و همین موضوع، میزان فشار روی آن ها را کاهش می دهد.

متاسفانه در کشور ما، چنین راهکاری شدنی نیست چرا که بانک ها همراهی نمی کنند. از سوی دیگر وامی که دولت برای ودیعه مسکن در نظر گرفته، اصلا کفاف نمی دهد. در نتیجه، روز به روز بر وخامت اوضاع مستاجران افزوده می شود.

این نماینده ی مجلس همچنین به عملکرد دولت در تولید مسکن اشاره کرد و گرچه تامین زمین را قابل قبول دانست، اما همچنان قیمت مسکن بسیار بالاست. در واقع وقتی که مصالح ساختمانی مثل سیمان و میلگرد، هر روز با افزایش قیمت رو به رو هستند، طبیعی است که مسکن نیز گران شود.

تمام این مسائل، در نهایت باعث می شود که مسکن های دولتی که اقشار کم درآمد را جامعه هدف خود قرار داده اند، به دست این طبقه نرسد. چرا که سود تسهیلات مربوطه، ۲۳ درصد است و اقساط آن هم کمتر از ۸ الی ۹ میلیون تومان نخواهد بود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس، خاطرنشان ساخت که با وجود تمام این مشکلات، مسکن به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و مسئولان هم به جای حل معضل، صرفا جلسه می گیرند و می گویند که فلان کار باید انجام شود.

این در حالیست که چنین اقداماتی، مشکل را حل نمی کند. وظیفه ی مجلس است که تعیین کند چه کاری باید صورت بگیرد. مسئولیت اجرایی بر عهده ی دستگاه و مسئولان اجرایی است.

بدری، در ادامه به بایدها و نبایدهای رئیس جمهور اشاره کرد و از چنین وضعیتی گلایه نمود. وی تاکید کرد که ادبیات رئیس جمهور باید به نحوی باشد که گزارش کارهایی که انجام شده را ارائه کند.

وی اعلام نمود که از برنامه های دولت در حوزه ی مسکن ملی بی خبر است و هنوز نمی داند که دولت قرار است با این بخش چه کند. جلساتی که کمیسیون عمران مجلس با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار کرده نیز خروجی جالبی نداشته است. صرفا گلایه هایی از عدم همکاری بانک ها و دیگر وزارتخانه ها صورت گرفته است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که هزینه هایی که برای تولید برخی از مصالح صرف می شود با قیمت فروششان، همخوانی ندارد. برخی از تولیدکنندگان از بودجه های بیت المال استفاده کرده اند و بعد از چند سال، حالا به شرکت های خصولتی تبدیل شده اند. اما همچنان از ارزهای دولتی بهره می برند و محصولشان را در بازار به قیمت آزاد، عرضه می کنند.

به گفته ی این نماینده ی مجلس، زمانی که میلگرد کیلویی ۳۰ هزار تومان در ساخت مسکن به کار برده می شود، طبیعی است که قیمت مسکن نیز انقدر بالا می رود.

بر اساس قانون، این مصالح باید به قیمت شورای رقابت در اختیار سازندگان قرار بگیرد اما مشخصا دولت این کار را انجام نمی دهد.

وی در انتهای صحبت های خود تصریح کرد که از تذکرات همیشگی و نطق های دائمی خسته شده اند اما گوش شنوایی در دولت وجود ندارد. معلوم نیست باید چه اتفاقی رخ بدهد که دولت به خودش بیاید.

فعلا دولت سیزدهم به بیماری بیخیالی دچار شده و تصورش بر این است که قیمت ها طبیعی است.

دیدگاه ها غیرفعال است