جزئیات فروش یونیتی مسکن ملی

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


مدت ها پیش صحبت از فروش یونیتی مسکن ملی شد که با این راهکار، مردم بتوانند به هر اندازه که سرمایه دارند، یونیت های مسکن را خریداری کنند. حالا در جدیدترین اخبار، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن از جزئیات فروش یونیتی مسکن ملی صحبت کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، محمدرضا مهدیار اسماعیلی اعلام کرد که برای فروش یونیت های مسکن، نرم افزاری ایجاد خواهد شد که دو ظرفیت کلی دارد. به این معنی که علاوه بر امکان استفاده از ظرفیت بورسی برای فروش یونیت های مسکن، می توان از ابزارهای وزارت راه و شهرسازی استفاده کرد که تا به شکل مستقیم، تامین مالی صورت بگیرد.

این مقام مسئول اعلام کرد که بورس، ابزارهای مختلفی مثل صندوق زمین و ساختمان، املاک و مستغلات و چندین صندوق دیگر وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان یونیت های مسکن را به فروش رساند. برای فروش یونیت های نهضت ملی مسکن نیز می توان صندوق منحصر به فردی ایجاد کرد که مشکل خاصی در این زمینه نداشته باشد.

یکی دیگر از مزیت های بزرگ ایجاد صندوق های فروش یونیتی مسکن این است که سفته بازی در بازارهای موازی مثل طلا و ارز را متوقف کرده و سرمایه های مردم را به سمت امور مولد و ساخت مسکن می کشاند. به این ترتیب، همه مردم می توانند با هر اندازه سرمایه ای که دارند در بخش مسکن سرمایه گذاری نمایند.

امکان دومی که برای نرم افزار مزبور تعبیه خواهد شد، امکان استفاده از درگاه وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی پروژه های مسکن سازی است. در واقع برای استفاده از این امکان باید وزیر راه و شهرسازی آینده، این اقدام را تایید کند.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که یونیت های مسکن ملی، جزو اوراق بهادار حساب نمی شوند و به همین دلیل، خارج از ضوابط سازمان بورس عرضه خواهند شد. البته این عرضه نباید تعارضی با قوانین سازمان بورس داشته باشد.

علاوه بر این، این امکان وجود دارد که به شکل مستقیم و از طریق سرمایه های مردم، تامین مالی صورت بگیرد.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن اعلام کرد: به دلیل اینکه فروش یونیتی مسکن ملی به حریم منابع اوراق بهادار کاری ندارد و تعرضی به آن نخواهد داشت، احتمالاً نیازی به مصوبه شورای عالی بورس نیز پیدا نمی کند.

طرح فروش یونیتی مسکن ملی به شدت یادآور طرحی به نام فروش متری مسکن در بورس است و شباهت های زیادی میان این دو طرح وجود دارد. جالب اینجاست که طرح فروش متری با وجود گذشت چندین سال، هیچگاه به سرانجام نرسید و موفقیتی از طریق این طرح حاصل نشد.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چه فرقی میان این دو طرح وجود دارد، اعلام کرد که این دو طرح قابل قیاس با هم نیستند. وی سپس به به خودرویی پیشرفته اشاره کرد که قابل قیاس با ارابه های قدیمی نیست و ظرفیت های مختلفی دارد. این شکل از ارائه طرح نهضت ملی مسکن نیز با فروش متری مسکن فرق زیادی دارد.

این مقام مسئول در ادامه به این نکته اشاره کرد که برای در اختیار گذاشتن این منابع به سرمایه گذار بیرونی، نیازمند نرم افزاری اولیه هستیم که قادر به یکپارچه سازی این منابع باشد و ارتباط با مردم را نیز میسر سازد. نرم افزاری اولیه ای نیز برای این امر طراحی شد که هم اکنون مشغول به کار است.

مهدیار اسماعیلی در نهایت خاطرنشان ساخت که تمام متقاضیان نهضت ملی مسکن می توانند از طریق طرح فروش یونیت های مسکن، به اندازه سرمایه خود وارد بازار شوند. اصلی ترین هدف این طرح، افزایش دسترسی مردم به مسکن با بودجه های کم و حداقلی بود.

به عبارت دیگر هر واحد اولیه ای که در طرح مزبور ساخته می شود، برای اینکه با قیمت حداقلی در اختیار مردم قرار بگیرد، ابتدا یونیت هایی از آن منتشر خواهد شد. در کنار این موضوع، بخش خصوصی نیز به این حوزه ورود کرده است. بنابراین این فرصت به وجود خواهد آمد که در قالب صندوق های سرمایه گذاری، ساختمان هایی ساخته شود که برای عرضه یونیتی مناسب باشند.

مسئولین امر برای رفع مشکل دسترسی مردم به مسکن، سال هاست که برنامه ها و طرح های مختلفی پیاده سازی می کنند. بیشتر این طرح ها، موفقیت آمیز نیستند و بعد از مدتی رها می شوند؛ چرا که به شکل اصولی در مورد آن فکر نشده و نظر کارشناسان را جویا نشده اند. واقعیت اینجاست که بزرگترین کمکی که می توان به بخش مسکن کرد، بهبود وضعیت اقتصاد کلان و رفع تورم موجود است. فقط در چنین شرایطی است که می توان مشکل بزرگ مسکن را حل کرد.

در طی این سال ها، طرح های مختلفی اقدام ملی مسکن، نهضت ملی، فروش متری، مسکن اقتصادی، ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره و ده ها طرح دیگر مطرح شده اند اما هیچ یک به اندازه کافی اثرگذار نبوده که بتوانند شرایط بازار را تغییر دهند و قیمت ها همچنان صعودی است.

دیدگاه ها غیرفعال است