تعاونی های مسکن یادآور خاطرات تلخ گذشته

تعاونی های مسکن یادآور خاطرات تلخ گذشته

این روزها خبر فعال شدن تعاونی های مسکن داغ است. اما پیچیدن این خبر برای خیلی ها، یادآور خاطرات تلخ مسکن مهر و تجربه ی ناموفق تعاونی هاست.

به گزارش پرشین سازه ، چندی پیش، مدیرکل نظارت و ارزیابی بخش تعاون وزارت کار اعلام کرد که با مشارکت تعاونی های مسکن، قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

موسی نجفی تصریح کرد که هزینه ی ساخت و ساز از طریق تعاونی های مسکن خیلی کمتر از روش های دیگر خواهد بود.

وی تاکید کرد که هیچ سودی از خریداران دریافت نخواهد شد و هزینه های ساخت و ساز بر اساس صورت های مالی تعاونی هاست.

اما نکته این جاست که تعاونی های مسکن که پیش از این در مسکن مهر نیز حضور فعالی داشتند، نتوانستند کارنامه ی موفقی از خود به جای بگذارند. بسیاری از آن ها، هنوز هم واحدهای نیمه کاره و تکمیل نشده دارند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان ضمن اشاره به همین کارنامه ی تعاونی ها، اعلام کرد:

ساز و کار تعاونی ها به گونه ای است که مدیران آن با توجه به سابقه و تخصص انتخاب نمی شوند و مهم نیست که مدرک شغلی مرتبط با ساخت و ساز داشته باشند. صرفا به ساخت مسکن علاقه دارند و می خواهند این مشکل را حل کنند اما انتخاب آن ها، ربطی به صلاحیت در حوزه ی ساخت و ساز ندارد.

محمد مرتضوی تاکید کرد که برای ساخت پروژه هایی به این عظمت به دانش و تخصص نیاز است. همچنین باید ملاحظات کیفی هم در نظر گرفته شود.

وی به دوره ی ساخت مسکن مهر اشاره کرد که خیلی از این تعاونی های مسکن ادعا داشتند که در مدت زمانی کوتاه می توانند خانه هایی باکیفیت و مطلوب بسازند اما عملا موفق نشدند. چرا که نگاه کیفیتی و کمیتی به ساخت و ساز نداشتند.

وی در صحت حرف خود، مثال تعاونی هایی را زد که بعد از ۱۶ سال، هنوز هم واحدهای نیمه کاره دارند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان اعلام کرد که باید مشکلات تعاونی های پیشین را برطرف کرده و ساختارشان تغییر کند. برای مدیریت این تعاونی ها نیز باید به سراغ افراد باتجربه و متخصص رفت.

مرتضوی خاطرنشان ساخت که پروژه ی نهضت ملی مسکن، بسیار عظیم و بزرگ است و نمی توان آن را به هرکسی سپرد. بنابراین مدیران آن باید تجارب کافی در اجرای پروژه های بزرگ مقیاس داشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد که نباید به واسطه ی بی تجربگی مدیران این تعاونی ها، کار ساخت و ساز با تاخیر مواجه شود چرا که هر روز تاخیر، مساوی است با تورم بیشتر که هزینه ی پروژه ها را بیشتر می کند.

مرتضوی مجددا به برخی از تعاونی های مسکن مهر اشاره کرد که به همین دلیل، مشمول افزایش هزینه شده اند و سال هاست که نیمه کاره مانده اند.

تعاونی های مسکن مهر گرچه نیت به ساخت مسکن ارزان دارند اما معمولا به دلیل در نظر نگرفتن حداقل ها، برعکس می شود و هزینه بالا می رود.

این مقام مسئول به حضور برخی از توسعه گران باتجربه و اصلح در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد که می توانند امور مربوط به انبوه سازی را به دست بگیرند.

وی تاکید کرد که نیت خیر تعاونی های مسکن قابل تقدیر است اما نباید خلاف جریان شنا کرده و سرمایه ی افراد را تلف کرد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در سال گذشته از عملکرد تعاونی های مسکن انتقاد کرده بود. بسیاری از این تعاونی ها گرچه پول ساخت و ساز را از مردم گرفته بودند، اما واحدها را تکمیل نکرده اند. حالا تکمیل این پروژه ها نیز بر عهده ی دولت سیزدهم است. گرچه هزینه های ساخت چند برابر شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده بود که تنها چیزی که اهمیت دارد، تکمیل پروژه هاست. برخی از این واحدها در شهر هشتگرد، بیش از ۱۳ سال است که در انتظار تکمیل شدن هستند. با اینکه متقاضیان، آورده های خود را پرداخت کرده اند.

مهرداد بذرپاش اعلام کرده بود که انباشت پروژه های مختلف مسکن سازی، فقط برای متقاضیان مشکل ایجاد نمی کند. بلکه دولت نیز معطل شده و ناچار است که اول پروژه های مسکن مهر را تکمیل کند.

وی اشاره کرد که برخی از مدیران این تعاونی ها در شهر هشتگرد، بعد از بالا کشیدن پول مردم متواری شده اند و دولت پیگیر آن ها نیز هست.

به طور کلی، مشخص است که تعاونی های مسکن نمی توانند کارکرد خاصی داشته باشند و مراجعه به تجربیات ناموفق سال های گذشته، نتیجه ای جز شکست دوباره نخواهد داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است