تأثیر ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بر بازار مسکن ایران

تأثیر ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بر بازار مسکن ایران

بازار مسکن چه واکنشی به رئیس جمهور جدید نشان میدهد؟!


مسعود پزشکیان در حالی رئیس جمهور چهاردهم کشور شد که بسیاری از فعالان بازار مسکن حدس می زدند که انتخاب رئیس جمهور تاثیر زیادی بر وضعیت این بازار خواهد داشت. البته که طبیعتاً بازار مسکن دیرتر از بازارهای دیگر به چنین وقایعی واکنش نشان می دهد. حال سوال اینجاست که بلاخره با وجود رئیس جمهور جدید، وضعیت بازار چه خواهد شد؟

به گزارش پرشین سازه ، بعد از انتخاب پزشکیان بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تا مدتی، ثبات قیمت ها در بازار رخ خواهد داد. در واقع، در بازه یکی دو ماهه، نمی توان توقع تغییر آنچنانی از بازار مسکن داشت.

البته در بلندمدت ممکن است همه چیز تغییر کند و بازار مسکن نیز به تبع از شرایط اقتصادی دستخوش تغییر شود. برای بررسی و پیش بینی وضعیت آتی بازار مسکن باید در انتظار تعیین کابینه دولت چهاردهم، سیاست های خارجی این دولت و ریزبرنامه های اقتصادی آن بود. از همه مهم تر، این سوال مطرح می شود که چگونه این برنامه ها توسط دولت چهاردهم اجرا خواهد شد. به عبارت دیگر، سوال اینجاست که در دوران پساجهش، آیا بازار مسکن رنگ و روی ثبات را خواهد دید؟!
وقتی از عصر پساجهش صحبت می کنیم، منظور سال های بعد از ۹۷ است که قیمت مسکن ناگهان دچار جهش های متعدد و مکرر شد و میانگین قیمت مسکن تهران را از شش میلیون تومان به ۸۶ میلیون امروز رساند. در واقع، در کمتر از شش سال، میانگین قیمت مسکن در کشور بیش از ۲۰ برابر شد.

سال های ۹۷ تا ۹۹ به جهش های متعدد گذشت و بعد از آن، نوبت به رکودهای تورمی رسید که عملاً بازار را با مشکلات زیادی مواجه کرد. دوران پساجهش به بازه ای از زمان گفته می شود که بازار مسکن دچار کاهش قیمت واقعی شود و رونق غیرتورمی را تجربه کند. معمولاً این دوره یک سال به طول خواهد انجامید. سوال اینجاست که با حضور مسعود پزشکیان، چنین سرنوشتی در انتظار بازار مسکن خواهد بود یا خیر؟!

نظر کارشناسان بازار مسکن

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که بخشی از مردم به بهبود وضعیت در آینده امیدوار نیستند و همین موضوع سبب کاهش میزان مشارکت شد. این شرایط قطعا روی وضعیت بازار اثر می گذارد. از سوی دیگر، آغاز به کار دولت چهاردهم با ایام محرم همراه شد که به شکلی سنتی، بازار دچار رکود می شود. به همین دلیل، بعید نیست که کاهش قیمت ناشی از افت معاملات مسکن را شاهد باشیم.

بسیاری از کارشناسان ضمن اشاره به این موضوعات، اعلام می کنند که به دلیل تورم ساخت، امکان کاهش قیمت ها وجود ندارد. اگر دولت بتواند با اقدامات خود، تورم بخش تولید را پایین بیاورد، آن وقت می تواند روی قیمت مسکن نیز اثر داشته و آن را کاهشی کند.
در این میان، برخی دیگر می گویند که با مشخص شدن نتیجه انتخابات، بخشی از نقدینگی کشور از بازارهای غیرمولد مثل مسکن به سمت بازار تولید سوق داده می شود. به این ترتیب تقاضای سرمایه ای در بازار مسکن کاهش می یابد و تورم کمتر می شود.
انتخابات ریاست جمهوری باعث شد که نگاهی دوباره به عملکرد ماه های اول روسای جمهور ایران بندازیم و بررسی کنیم که در طی ماه های ابتدایی آغاز به کار این روسای جمهور، بازار مسکن چه تغییراتی کرده است. بررسی ها نشان می دهد که در دوره خاتمی و روحانی، تورم ماهانه مسکن در کشور منفی شد. این در حالیست که با آغاز به کار دولت احمدی نژاد و ابراهیم رئیسی، تورم بازار مسکن مثبت بوده است.
از آن جایی که این روسای جمهور منتسب به دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا هستند، این تصور را در میان مردم جا انداخته اند که با حضور دولت های اصلاح طلب، وضعیت بازار مسکن بهتر خواهد بود و امید مردم به بهبود روابط با کشورهای دنیا، بالا می رود. همین موضوع، موجبات کاهش تورم را ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، با روی کار آمدن برخی دولت ها، مردم سیگنال های دیگری دریافت کردند و به همین دلیل، خریدهای سرمایه ای بیشتر شد و جهش قیمت ها را پدید آورد.
حالا که یکی دیگر از جناح اصلاح طلب رئیس جمهور شده، خیلی از فعالان بازار به بهبود روابط با کشورهای دنیا امیدوار شده اند و این شکل از امیدواری، می تواند روی بازارهای سرمایه ای مثل طلا، خودرو و مسکن اثر بگذارد و در نهایت، قیمت ها را کاهشی کند.
البته برای قطعیت در ابراز نظر، باید منتظر ماند و دید که دولت مسعود پزشکیان چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت و چه برنامه هایی ارائه خواهد کرد. همچنین اعضای هیئت دولت و وزرای کابینه وی نیز در تعیین سیاست های کلی دولت، اثرگذار خواهند بود. بنابراین تا اعلام نام این افراد، نمی توان نظری قطعی در خصوص این ماجرا داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است