مالواجرد: با تغییر ساختار اقتصادی، به بحران مسکن پایان می‌دهیم

مالواجرد: با تغییر ساختار اقتصادی، به بحران مسکن پایان می‌دهیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: مسکن اولویت اصلی است، ساختار اقتصادی را تغییر می‌دهیم


فرزانه صادق مالواجرد، به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت چهاردهم، مسکن را اصلی ترین دغدغه مردم و جوانان دانست و خاطرنشان ساخت که وزارتخانه باید مدیریت و ساماندهی تولید و عرضه مسکن را به دست گرفت و بازار اجاره را نیز کنترل کند.

به گزارش پرشین سازه ، ایشان در صحن علنی مجلس و در تشریح برنامه های خود اعلام کرد که تمام دولت های قبلی، زحمات خود را در حوزه مسکن کشیده اند و هر فردی وظیفه دارد تعهد خود نسبت به مردم را ایفاء کند. وی به پیشران بودن راه و شهرسازی در اقتصاد کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این وزارتخانه، پیوندی قوی با نهادهای مختلف دارد. تا زمانی که صنعت حمل و نقل گسترش نیابد، رشد اقتصادی نیز ممکن نخواهد بود.

مالواجرد تاکید کرد که برای تغییر ساختار وزارتخانه اول باید ساختار اقتصادی تغییر کند. همین تغییرات، پشتیبان پروژه های حمل و نقل و مسکن کشور خواهد بود. وی تصریح کرد که در صورت انتخاب ایشان به عنوان وزیر راه و شهرسازی، اولویت وزارتخانه، توسعه زیرساخت های حمل و نقل در شبکه ریلی، بزرگراهی و راه های اصلی و فرعی خواهد بود.

وی به تدابیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که به کمک ایشان، ناوگان حمل و نقل کشور توسعه خوبی پیدا کرده و حالا باید تحولی عظیم در این راستا رقم زد. به عنوان مثال باید شبکه ریلی شمال-جنوب شرق، شبکه ریلی شرقی-غربی و اتصال بوشهر-عسلویه، برقی کردن قطارها و راه اندازی قطارهای سریع السیر در دستور کار قرار بگیرد.

صادق مالواجرد در ادامه تاکید کرد که یکی از اصلی ترین برنامه های محوری وزارتخانه تحت سرپرستی ایشان، ارتقاء ایمنی در حوزه حمل و نقل است. تعداد فوتی های ناشی از حوادث جاده ای، بسیار بالاست و باید رویکرد وزارتخانه، منطبق بر کاهش تلفات جاده ای باشد. در حال حاضر، متوسط سن ناوگان حمل و نقل کشور بالاست و باید نوسازی صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت قانون حمایت از تولید مسکن و جهش تولید اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بر اساس برنامه هفتم، وظایف مهمی بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است. در صورت انتخاب ایشان به عنوان وزیر، خود را ملزم به اجرای این قوانین می داند و با همراهی نمایندگان و تمام فعالان این حوزه، تلاش می کنند که گامی مهم در راستای تحقق نیازهای مردم برداشته باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد که خود را ملزم به تکمیل مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، تامین زمین برای اقشار مختلف با استفاده از ظرفیت های قانونی و سیاست های افزایش جمعیت خواهد دانست. همچنین تلاش هایی صورت خواهد گرفت که جمعیتی را در سواحل جنوبی کشور اسکان دهند.

علاوه بر این، یکی دیگر از حوزه های تمرکز وزارتخانه، حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن خواهد بود. تلاش می شود که تامین مالی از روش های مختلفی صورت بگیرد و برای اقشار مختلف از جمله کارگران، طلاب، نیروهای مسلح و جوانان، مسکن ساخته شود.

بخش مهمی از اقدامات دولت و مجلس در سال های گذشته، نوسازی بافت فرسوده بوده که فرزانه صادق مالواجرد نیز به آن اشاره کرد و تاکید داشت که با ارائه سیاست های مشوق، تلاش می شود تا شتاب بیشتری به روند نوسازی داد.

علاوه بر تمام این موارد، تلاش می شود که ظرفیت های موجود در روستاها را شناسایی کرده و با توسعه و آبادی روستاها، فرصتی فراهم کرد تا جوانان ساکن روستا، همان جا بمانند و حتی زمینه ای برای مهاجرت معکوس به وجود بیاید.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد که در این مدت، دغدغه های نمایندگان را شنیده است. ۹۰ درصد مشکلاتی که نمایندگان گفته اند به حوزه راه های روستایی مربوط می شود. ۸۵ درصد چالش ها نیز به حوزه مسکن مرتبط است. وی تصریح کرد که به عنوان مسئول، باید قوانین بالادستی را به بهترین شکل اجرا کند و واگذاری زمین یکی از همان اصولی است که در قانون نیز به آن اشاره شده!

مالواجرد وعده داد که در صورت واگذاری زمین، اطمینان حاصل خواهد کرد که زمین مزبور مشکل زیرساخت نداشته باشد. ایشان همچنین به موضوع معماری ایرانی-اسلامی نیز اشاره کرد و تاکید داشت که باید با ساخت چنین خانه هایی، شأن خانواده های ایرانی حفظ شود.

ایشان اعلام کرد:

من انسانی صادق، متخصص، شفاف و اهل مبارزه با رانت و سوداگری هستم. بنده به هیچ حزب، شخص، فرد یا گروه خاصی وابسته نیستم و اگر وامدار کسی بودم، حالا باید به سهم خواهی ها جواب می دادم که می بینید اینگونه نیست و از این به بعد نیز همینطور خواهد بود.

وی تاکید کرد که در حوزه راه و زمین رانت هایی وجود دارد اما ایشان با شفافیت عمل خواهد کرد. مالواجرد از نمایندگان درخواست کرد که جهت امیدواری مردم که نجیبانه پای نظام ایستاده اند، تعامل بیشتری با دولت داشته باشند و در راستای تحقق نیازهای مردم گام بردارند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بار دیگر بر اهمیت تعامل تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که تنها از این راه است که می توان برای مردم قدم برداشت.

دیدگاه ها غیرفعال است