بلاتکلیفی بیمه مهندسان؛ چرا قانون اجرا نمی‌شود؟

وضعیت مهندسان ساختمان نیز چندان بهتر از کارگران ساختمانی نیست و هنوز هم بسیاری از آن ها درگیر مسائلی همچون بیمه هستند. قرار بود از ابتدای امسال، بیمه مهندسان ساختمان عملیاتی شود اما به نظر می رسد که در حال حاضر، پیگیری خاصی برای این موضوع نمی شود و همین مسئله، صدای گلایه خیلی از مهندسان را درآورده است.

به گزارش پرشین سازه ، در طی سال های گذشته، مشکلات زیادی گریبان جامعه مهندسان ساختمان را گرفته است. از تعیین تعرفه گرفته تا پوشش بیمه ای مهندسان که هنوز هم تکلیف آن مشخص نیست.

واقعیت اینجاست که در شرایط کنونی ما به افزایش کیفیت خدمات مهندسان نیاز داریم و چنین رخدادهایی، صرفاً باعث کاهش این کیفیت خواهد شد و نارضایتی مهندسان را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر، سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی اصلی تعیین تعرفه های خدمات مهندسان، عملکرد خوبی ندارد و نرخ ها را با توجه به هزینه های زندگی در نظر نمی گیرد. همین موضوع سبب شده که خیلی از مهندسان، عطای این حرفه را به لقای آن ببخشند.

از سوی دیگر، وضعیت بیمه مهندسان نیز شرایط جالب توجهی ندارد و حمایت های لازم از آن ها در مواقع بحرانی صورت نمی گیرد. در نتیجه، خیلی از مهندسان نیز انگیزه لازم برای ادامه صحیح خدمات را ندارند.

مجلس مدت ها پیش، تصویب بیمه تامین اجتماعی را انجام داده و آن را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان نظام مهندسی ساختمان در طی این سال ها، اعلام کرده اند اما متاسفانه این قانون، هنوز هم شکل اجرایی به خود نگرفته و از آن جایی که بار مالی زیادی روی دوش دولت خواهد گذاشت، بعید است که به زودی، شکل اجرایی به خود بگیرد.

جالب تر اینجاست که در طی سال های اخیر، سهم مهندسان از تعرفه خدمات مهندسی کاهش یافته که همین موضوع، صدای اعتراض خیلی از آن ها را درآورده است. سامانه سپامک نیز مزید بر علت شده و طولانی شدن فرآیند صدور و تمدید پروانه اشتغال مهندسان، گلایه های این قشر را چندین برابر کرده است.

سازمان نظام مهندسی می گوید که سامانه ای جامع برای رفع نیازهای مهندسان طراحی کرده اما به نظر می آید که فقط ابزار نظارتی برای مدیران فراهم آورده و عملاً سودی برای جامعه مهندسان نداشته است.

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، ساختار فعلی نظام مهندسی ساختمان نیازمند اصلاح و بازنگری جدی است و باید در راس هر چیز دیگری، نیازهای مهندسان را پاسخگو باشد و مدیریت درستی بر این سازمان اجرا کند.

توقع جامعه مهندسان این است که هر چه سریع تر به این مسائل رسیدگی کرده و با اتخاذ تصمیمات موثر، شرایط بهتری برای فعالیت مهندسان فراهم آورند. متاسفانه در سال های گذشته به دلیل کم کاری های موجود، بسیاری از مهندسان کشور مهاجرت کرده اند و نیاز کشور به خدمات آن ها، برطرف نشده است. چنین چیزهایی به اعتبار سازمان آسیب می زند و تبعات منفی برای توسعه پایدار صنعت ساختمان فراهم می آورد.

بیمه مهندسان که یکی از اصلی ترین دغدغه های امروز این جامعه است، باید فوراً حل شود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که بعد از تدوین آئین نامه اجرایی، بیمه مهندسان از ابتدای سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

نزدیک به شش ماه از سال ۱۴۰۳ می گذرد اما هنوز هم خبری از بیمه مهندسان نیست. حمزه شکیب گفته بود که این مصوبه بر اساس ماده ۳۰ قانون نظام مهندسی ساختمان بوده و بر اساس آن، ذی حسابان و مسئولان امور مالی موظف هستند که به هنگام پرداخت مشاوران و پیمانکاران طرح های عمرانی کشور، معادل ۲ در هزار از دریافتی را کسر کرده و به حساب درآمد عمومی کشور واریز کنند. سهم شهرداری ها نیز معادل ۱ در هزار از هزینه های ساخت واحد مسکونی با مساحت بیش از الگوی مصرف مسکن بوده است.

۱۰۰ درصد این وجوه، در اختیار وزارت راه و شهرسازی باید قرار بگیرد تا برای اقداماتی مثل مطالعات مقررات ملی ساختمان، اعتلای سازمان نظام مهندسی، کمک به این سازمان، برگزاری دوره های آموزشی و…صرف شود.

علاوه بر این، ۲۰ درصد وجوه پرداخت شده نیز باید به جهت بیمه تامین اجتماعی مهندسان دولت پرداخت شود. هفت درصد دیگر را نیز خود مهندسان باید واریز کنند.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان گفته بود که آئین نامه اجرایی این مصوبه بعد از اینکه در صحن علنی مجلس تصویب شد، در مدت سه ماه توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین خواهد شد. وی اعلام کرده بود که صنف مهندسان ساختمان، یک جامعه ۶۰۰ هزار نفری هستند که بیش از ۲۸ سال است که مشغول فعالیت می باشند. اصلاً در شأن حاکمیت نیست که این صنف بزرگ، تحت پوشش بیمه نباشند.

حمزه شکیب در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرده بود که علاوه بر مهندسان پیشکسوت و قدیمی، یک قشر جوان و تحصیلکرده تازه وارد نیز داریم که به دنبال بازار کار هستند. باید برای آن ها نیز برنامه داشت.

بیمه مهندسان مدت هاست که مطرح شده اما در نهایت، این دولت سیزدهم بود که به شکل مستقیم با کمیسیون عمران مجلس و ریاست مجلس وارد گفتگو شد و توانست این مورد را عملیاتی کند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که فقط تعدادی از کارمندان دولتی سازمان نظام مهندسی، مشکل بیمه ندارند. برخی از شرکت های خصوصی وابسته به نظام مهندسی نیز حق بیمه مهندسان خود را پرداخت می کنند اما این اعداد و ارقام ناچیز است و هنوز هم بخش زیادی از جامعه مهندسان تحت پوشش بیمه نیستند.

دیدگاه ها غیرفعال است