برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در جنوب تهران

برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در جنوب تهران

شهردار منطقه 19: ساخت و سازهای غیرمجاز در جنوب تهران متوقف می‌شود


در حال حاضر یکی از مشکلات جدی مناطق جنوبی تهران، ساخت و سازهای غیرمجاز است که علاوه بر کاهش ایمنی محل و ساکنان ساختمان، با استانداردهای شهرسازی نیز سنخیتی ندارند. حالا شهردار منطقه ۱۹ می گوید که عزم خود را جزم کرده اند تا با همکاری پرسنل شهرداری، جلوی این تخلفات گرفته شود.

به گزارش پرشین سازه ، منطقه ۱۹ که در نواحی جنوبی پایتخت واقع شده، مدتی است که مورد هجوم سازندگان فاقد مجوز و غیرمجاز قرار گرفته و تا به امروز نیز، اقداماتی که برای جلوگیری از این ساخت و سازها صورت گرفته، کافی نبوده است.

حالا حسین اخگرپور می گوید که به زودی، بساط این ساخت و سازهای غیرمجاز جمع خواهد شد و برخوردی جدی با این سازندگان صورت می گیرد.

ایشان در دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، به تشریح مشکلات این منطقه و اقداماتی که برای حل آن ها صورت گرفته پرداخت و خاطرنشان ساخت که باید جلوی این ساختمان سازی های فاقد مجوز گرفته شود.

وی اعلام کرد که پرسنل شهرداری در این مسیر، همراه ایشان خواهند بود. البته باید در نظر داشت که ساخت و سازهای غیرمجاز از صفر شکل نمیگیرد اما متاسفانه برخی از افراد با علم به خلاءهای قانونی موجود، سوءاستفاده می کنند و می توانند سازه های خود را تا حد زیادی پیش ببرند و حتی تکمیل کنند.

این مقام مسئول از شورای شهر تهران درخواست کرد که ساخت و ساز غیرمجاز را جرم انگاری کرده و جلوی این اقدامات را بگیرد. متاسفانه مدت هاست که تهران دستخوش ساخت و سازهای غیراصولی و غیرمجاز بوده است. شاید اصلی ترین دلیل وجود این حجم از بافت فرسوده در نقاط جنوبی پایتخت، همین موضوع باشد.

تهران به شهری فاقد هویت تبدیل شده که نه تنها زیبایی خاصی ندارد، بلکه با ساختمان سازی های غیرمجازی که صورت می گیرد، چهره طبیعی خود را نیز از دست داده است. این روند باید متوقف شود و باید بتوان زیبایی را به چهره شهر برگرداند.

بر اساس گفته های اخگرپور، روند ساخت و ساز این ساختمان های غیرمجاز از گذشته شروع شده اما امروز، حجم آن ها افزایش یافته است. بررسی های مختلفی در خصوص چگونگی جلوگیری از ساختمان سازی غیرمجاز صورت گرفته و در حال حاضر، بهترین راهکاری که پیدا شده، قطع انشعابات است.

قطع انشعابات می تواند بازدارندگی لازم برای جلوگیری از ادامه ساخت و ساز غیرمجاز را داشته باشد. بر اساس گفته های شهردار منطقه ۱۹، دادستانی همکاری خوبی در این حوزه داشته و بعد از ارسال دستور قطع به شرکت های خدمات رسان، شاهد کاهش چشمگیر ساخت و سازهای غیرمجاز بوده ایم.

یکی دیگر از حوزه های صحبت ایشان، راه اندازی تصفیه خانه بود که حدود ۲۶۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری برای این موضوع هزینه شد.

وی در ادامه صحبت های خود اعلام کرد:

قرار شد لوله گذاری تصفیه خانه توسط شرکت ابفا انجام شود و شهرداری هم دستگاه پمپاژ را راه بندازد. انتظار ما بر این است که تصفیه خانه مزبور در اسفند ماه امسال به بهره برداری برسد.

منطقه ۱۹ تهران با مشکلات زیرساختی و روبنایی زیادی رو به روست که یکی از مهم ترین آن ها، سرانه درمانی است که به شدت دچار کمبود می باشد. در حال حاضر، دو درمانگاه در این منطقه فعال هستند و قرار است به زودی، درمانگاه جدیدی نیز در منطقه مزبور دایر شود.

شهردار منطقه ۱۹ در ادامه به مشکلات بخش ها و محله های مختلف منطقه پرداخت و خاطرنشان ساخت که مجتمع مسکونی ۸۸۰، مجوز سال ۹۲ را دارد و سال آینده، منطقه ۱۹ به یکی از مناطق الگوی پایتخت از لحاظ نظافت و فضای سبز تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد که مناطق جنوبی تهران، هر ساله اعتبار خاصی را برای بهبود بافت خود دریافت می کردند که خوشبختانه در طی سه سال گذشته، همواره این اعتبارات به مناطق مزبور اختصاص پیدا کرده است و مشکلی از این بابت نبوده!

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود یک بار دیگر به نقاط قوت منطقه ۱۹ از لحاظ شهری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این منطقه، در حوزه های مثل ساماندهی کودکان کار، زباله گردان و کتفی کولی ها، بهترین عملکرد را در کل پایتخت داشته است.

نکته اینجاست که برای بهبود وضعیت مناطق جنوبی تهران، باید قدرت و توان مالی مردم آن ناحیه افزایش پیدا کند. تا زمانی که بخش زیادی از ساکنان آن، از اقشار فرودست جامعه باشند، طرح های شهرداری برای ساماندهی به این ناحیه جوابگو نیست. مثلاً تصمیم گرفته شد که نوسازی بافت فرسوده در این منطقه جدی تر گرفته شود اما تا زمانیکه مالکان این منطقه، پول کافی برای نوسازی نداشته باشند، نمی توان توقع خاصی از پیشبرد این طرح داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است