چرا بازار مسکن به جنگ بی‌تفاوت است؟

چرا بازار مسکن به جنگ بی‌تفاوت است؟

رکود شدید در بازار مسکن؛ حتی اخبار تنش‌های بین‌المللی تاثیری ندارد


بازار بی تحرک این روزهای مسکن، حتی به خبرهای تنش زایی مثل جنگ هم واکنش نشان نمی دهد و گزارش های میدانی حاکی از این است که در طی دو هفته گذشته، سرعت پیشروی بازار مسکن به سمت رکود، بیشتر از گذشته شده است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین مسائل امروز بازار مسکن رکود بی سابقه ای است که بر آن سایه افکنده و تقریباً هیچ چیزی تا به امروز نتوانسته اتفاقی در آن ایجاد کند. نه پایان زودهنگام دولت سیزدهم و نه اخبار مربوط به تنش های منطقه و نه حتی تغییرات بازارهای موازی از جمله طلا و دلار!

همین عامل سبب شده که چشم امید بسیاری از سازندگان و فعالان بازار مسکن کور شود و نسبت به آینده کوتاه مدت این بازار خوشبین نباشند. اخبار جدید به دست آمده از وضعیت بازار در هفته های اخیر نیز نشان می دهد که وضعیت بدتر و رکود سنگین تر شده است.

بر اساس گزارش های میدانی، معاملات مسکن در بسیاری از شهرهای ایران به پایین ترین حد خود در ماه های گذشته رسیده است. بازار پر از فروشندگانی است که با قیمت های عجیب حاضر به فروش ملک خود شده اند اما هیچ خبری از خریداران نیست. خیلی از فروشندگانی که امیدوار بودند وضعیت اقتصاد کشور با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید تغییر کند، حالا نااُمید شده و تلاش می کنند ملک خود را بفروشند. حتی با قیمت پایین تر از عرف منطقه! اما واقعیت اینجاست که قدرت خرید متقاضیان مدت هاست که از دست رفته و با تخفیف های چند صد میلیونی هم نمی توان آنها را به بازار مسکن بازگرداند.

برخی از کارشناسان باور دارند که رکود سنگین بازار مسکن از تنش های اخیر سیاسی نشأت می گیرد. واقعیت اینجاست که تغییرات بین المللی برای سرمایه گذاری ملکی خیلی پرریسک است و به همین دلیل، کمتر سرمایه گذاری به سراغ آن می رود.

سرمایه گذاران ترجیح می دهند که در شرایط پرآشوب کنونی و زمانی که جامعه از اخبار بین المللی ملتهب است، سرمایه خود را به چیزی تبدیل کنند که قدرت نقدشوندگی بالایی داشته باشد. در شرایطی که بازار مسکن در رکود مطلق فرو رفته، هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست به این عرصه وارد شود. تکلیف متقاضیان واقعی هم که مدت هاست روشن شده و اساساً هیچ یک از آنها قدرت خرید ندارند که بخواهند تغییری در معادلات بازار ایجاد کنند.

همین عامل سبب شده که بازار بیشتر از گذشته در رکود فرو برود و تنها کسانی که پیش از تنش های اخیر در بازار حضور داشتند، تبدیل کنندگان ملک به احسن بودند که حالا و با توجه به وضعیت، آنها هم قادر به خرید و فروش نیستند.

بررسی قیمت ها در مناطق مختلف تهران نشان می دهد که موضوع تخفیف های پیشنهادی از سوی مالکان گرچه روال و رایج نشده اما اثرهای آن قابل مشاهده است. مثلاً در منطقه ۱۱ تهران که به مرکز شهر نزدیک است، همواره شاهد قیمت های بالا بوده ایم اما با رکود فراوان بازار، می بینیم که فروشندگان اندکی در قیمت های پیشنهادی خود، تخفیف قائل شده اند.

مثلاً قیمت یک واحد ۷۹ متری در میدان حر که در سال ۸۲ ساخته شده، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. این واحد دارای امکاناتی همچون پارکینگ و آسانسور می باشد.

در محله ی میدان انقلاب، واحدی با همین متراژ به قیمت ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شده! این واحد در سال ۸۵ ساخته شده و دارای پارکینگ و آسانسور می باشد.

در محله های گرانتری مثل جمال زاده نیز می توان واحدهایی در حول و حوش قیمت های مشابه نیز پیدا کرد. مثلاً یک واحد ۸۰ متری در این محله با قیمت ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد در سال ۹۹ ساخته شده و دارای پارکینگ و آسانسور است.

اگر به دنبال واحدهای ارزان قیمت‌تر در منطقه ۱۱ هستید، باید به محله هایی مثل جامی، اسکندری و حتی میدان جمهوری بروید. یک واحد ۶۵ متری در محله اسکندری با قیمت ۵ میلیارد تومان آگهی شده است. این واحد در سال ۸۲ ساخته شده و دارای امکاناتی همچون پارکینگ می باشد.

قیمت یک واحد ۷۲ متری در محله جامی نیز ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است. این واحد در سال ۸۳ ساخته شده و مالک امکاناتی همچون پارکینگ و آسانسور را برای آن قید کرده است.

در میدان جمهوری نیز می توانید یک واحد ۷۸ متری را با بودجه ۷ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومانی خریداری کنید. این واحد نوساز است و در سال ۱۴۰۳ ساخته شده! همچنین امکاناتی مثل پارکینگ و آسانسور نیز دارد.

در محله گلشن نیز یک واحد ۶۷ متری با قیمت ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد در سال ۹۲ ساخته شده و فقط دارای آسانسور است.

در محله سلیمانیه نیز واحدی ۷۰ متری با قیمت ۷ میلیارد تومان آگهی شده است. این واحد در سال ۹۲ ساخته شده و دارای امکاناتی مثل آسانسور است.

دیدگاه ها غیرفعال است