اولویت تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن با چه کسانی است؟

اولویت تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن با چه کسانی است؟

متاهلین و خانواده‌های پرجمعیت؛ در اولویت دریافت واحدهای نهضت ملی مسکن


حالا که بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن آماده تحویل شده اند و زمزمه هایی مبنی بر تحویل این واحدها به گوش می رسد، این سوال مطرح می شود که اولویت تحویل واحدها با کیست؟ آیا اولویت تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن بر اساس آورده های مالی و خوش قولی متقاضیان در پرداخت خواهد بود؟

به گزارش پرشین سازه ، مدیر کل راه و شهرسازی می گوید که اولویت تحویل این واحدها با متقاضیان متاهل و خانواده هایی است که دارای فرزند می باشند. در واقع از همان ابتدا نیز هدف دولت سیزدهم از راه اندازی طرح نهضت ملی مسکن همین بوده است.

از سال ۱۴۰۱ که طرح مزبور آغاز شد، بیش از شش میلیون نفر از طریق سامانه طرح های مسکن حمایتی برای دریافت واحد مسکونی ثبت نام کرده اند که از این تعداد، ۴ میلیون نفر واجد شرایط اعلام شدند. از این چهار میلیون نفر نیز، یک میلیون متقاضی موثر شناسایی شد که حتی ۷۵۰ هزار نفر نیز از این میان نیز، آورده اول خود را پرداخت کرده اند. بنابراین می توان گفت که طرح مزبور تا حد خوبی پیش رفته و ساز و کار اصلی آن مشخص شده است.

امسال که عملاً سومین سال آغاز طرح نهضت ملی مسکن است، باید ۳ میلیون واحد مسکونی آماده و تحویل می شد اما گفته ها حاکی از این است که تا به امروز، فقط ۲۰ هزار واحد مسکونی تکمیل شده اند.

بر اساس گفته های معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، از میان شش میلیون نفری که در سامانه مسکن حمایتی دولت ثبت نام کرده اند، بعد از پالایش های متعدد ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط بوده اند. برای ۷۵۰ هزار نفری که آورده اولیه خود را واریز کرده اند نیز عملیات ساخت و ساز آغاز شده است.

مسعود بیات منش می گوید که برای ۲۵۰ هزار نفر باقی مانده از متقاضیان موثر نیز، منتظر تکمیل پروسه های بانکی و تخصیص تسهیلات هستند تا ساخت و ساز را شروع کنند.

واقعیت اینجاست که یکی از اصلی ترین گره هایی که در کار طرح نهضت ملی مسکن افتاده، عدم همکاری بانک هاست. در واقع اگر بانک های عامل که بر اساس قانون موظف به همکاری با طرح مزبور شده اند، تعامل بیشتری داشتند؛ حالا بخش زیادی از واحدهای نهضت ملی مسکن تکمیل شده بود.

عدم همکاری بانک ها در شرایطی رخ می دهد که بسیاری از آنان، وام های کلان میلیاردی با سود ناچیز به پرسنل خود پرداخت کرده اند و وقتی که صحبت از پرداخت تسهیلات به طرح های مسکن می شود، ساز نداری و ورشکستگی می زنند.

بیات منش می گوید که در طی این پنج سالی که سامانه مسکن حمایتی راه اندازی شده، برای ۳۸۰ هزار نفر از متقاضیان موثر مسکن، ساخت واحد مسکونی اجرایی شده است و از این میان، ۲۰ هزار واحد نیز به مردم تحویل داده شده اند.

واقعیت اینجاست که آمارهای مزبور نشان می دهد که در طی ۵ سال گذشته، اتفاق خاصی در طرح های مسکن حمایتی رخ نداده و بسیاری از متقاضیان موثر مسکن نیز، امید چندانی به دریافت واحد مسکونی ندارند. سه سال از طرح نهضت ملی مسکن می گذرد و تا به امروز باید حداقل ۳ میلیون واحد مسکونی تحویل داده می شد اما می بینیم که آمارهای موجود، نشان می دهد که یک کم کاری بزرگ در این عرصه رخ داده است و هنوز هم خبری از واحدهای مزبور نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز می گوید که اولویت اصلی تحویل واحدها با متاهلین و خانواده های دارای فرزند است. علاوه بر این، در میان این متقاضیان نیز، اولویت با خانواده هایی است که جمعیت بیشتری دارند. در نهایت، اگر جمعیت هر دو خانواده یکسان باشد، اولویت با خانواده ای خواهد بود که زودتر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده باشد.

با توجه به توضیحات آقای جنتی، می توان گفت که مجردها در آخر صف تحویل واحد مسکونی قرار می گیرند و فعلاً نمی توانند امیدی به دریافت واحد مسکونی خود داشته باشند.

به نظر می آید که در موضوع آمارهای ناچیز فعلی از واحدهای تکمیل شده، باید انگشت اتهام را به سمت بانک ها برگرداند که در این مدت، همکاری خاصی با طرح های مسکن سازی نداشته اند و اجازه داده اند که کار ساخت و ساز با تاخیر و تعلل آغاز شود.

واقعیت اینجاست که هنوز هم بسیاری از این بانک ها حاضر به همکاری نیستند و به راحتی قانون جهش تولید مسکن را نادیده می گیرند. قانونی که آنها را موظف به پرداخت حداقل ۲۰ درصد سهم اعتبارات خود به بخش مسکن می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است