انباشت تقاضای مسکن؛ تهدیدی جدی برای بازار مسکن

انباشت تقاضای مسکن؛ تهدیدی جدی برای بازار مسکن

ورود 7 میلیون متقاضی، بازار مسکن را تغییر میدهد!


مدت هاست که معامله ای در بازار مسکن انجام نمی شود اما در صورتی که انباشت هفت میلیون نیاز به مسکن وارد بازار شود، قطعاً در قیمت ها تغییر ایجاد خواهد شد و دوباره بازار به تلاطم می افتد.

به گزارش پرشین سازه ، نزدیک به دو سال است که رکود بر این بازار سایه افکنده و شرایط شبیه به بازار مسکن در سال های ۹۱ تا ۹۶ شده است. البته به قول یکی از کارشناسان بازار، این شرایط دائمی نیست و احتمالاً با ورود تقاضای مسکن به بازار، اوضاع نیز عوض خواهد شد.

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن در صحبت های خود به آمارهای اعلام شده از سوی نمایندگان مجلس اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر به کسری هفت میلیون مسکن رسیده ایم که از ۹ سال پیش قابل پیش بینی بود و باید فکری به حال آن صورت می گرفت.

از همان سال ۹۴ اعلام شد که اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود در سال ۱۴۰۴، نیاز به مسکن به حد متعادل خواهد رسید و دیگر کمبودی از این بابت وجود نخواهد داشت. حالا که فقط یک سال تا رسیدن به افق ۱۴۰۴ باقی مانده، نه تنها سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته نشد، بلکه هفت میلیون نیاز به مسکن نیز در کشور وجود دارد که هیچ اقدامی هم برای آن ها انجام نشده است.

محتشم خاطرنشان ساخت که در طی ۹ سالی که از آن زمان گذشته، فقط سه میلیون واحد ساخته شده است اما برای تقاضای جدید بازار، اقدامی صورت نگرفته! با هر ازدواج، طلاق یا رشد جمعیت، نیاز به مسکن هم بیشتر می شود. علاوه بر این، ساختمان های کنونی فرسوده می شوند و به بازسازی احتیاج خواهند داشت.

در طی سال هایی که گذشت، تولید مسکن سالیانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد بوده که بیشتر آنها توسط بخش خصوصی ساخته می شد اما واقعیت اینجاست که این تعداد برای شرایط عادی جوابگوست. وقتی که نیاز به مسکن در حال رشد است، باید تولید نیز بالا برود.

حسن محتشم در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

از سوی دیگر، واحدهای ساخته شده با نیاز متقاضیان همسو نیست. مثلاً تقاضا بیشتر به سمت خانه های کوچک متراژ و ارزان قیمت است اما بیشتر عرضه هایی که در بازار صورت می گیرد، مربوط به واحدهای گران قیمت و متراژ بالاست.

در حال حاضر، قیمت مسکن به عدد بی سابقه ۸۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسیده و اگر انباشت متقاضیان به بازار وارد شوند، طبیعتاً قیمت مسکن دوباره تغییر خواهد کرد.

در حال حاضر، قیمت مسکن زیر نرخ تورم حرکت می کند. به این معنا که در قیاس با تورم عمومی، رشد کمتری داشته است. اگر به سال های گذشته برگردیم که می بینیم در طی سال های ۹۱ تا ۹۶ نیز که رکود بر بازار سایه افکنده بود، نرخ رشد آن کمتر از تورم عمومی بود. بعد از آن بود که در سال ۹۷، قیمت مسکن دچار جهش شد و تا سال ۱۴۰۱ نیز این وضعیت ادامه پیدا کرد.

حالا که دو سال است در رکود به سر می بریم، بعید نیست که دوباره چنین اتفاقی رخ دهد و کار را به افزایش قیمت ها بکشاند. واقعیت اینجاست که در طی چهار سالی که قیمت مسکن دچار جهش شد، ناشی از رشد تقاضا نبود، بلکه متقاضیان سرمایه ای به این بازار آمدند و قیمت ها را تغییر دادند.

حسن محتشم بار دیگر تاکید کرد که قیمت مسکن گرچه خیلی بالاست اما بازار مسکن ظرفیت افزایش بیشتر هم دارد و ممکن است هر تلنگری به آن، منجر به افزایش قیمت شود.

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در ادامه به این موضوع اشاره کرد که دخالت دولت در بازار مسکن درست نیست و باید این کار را به بخش خصوصی واگذار کند. در عوض به نقش تسهیل گر خود ادامه دهد و امکاناتی در خصوص صدور پروانه، ارائه مشوق و خدمات به سازندگان ارائه کند تا رونق خوبی در تولید رخ دهد.

در صورتی که روند بازار به شکل طبیعی پیش برود و سازندگان عهده دار ساخت و ساز شوند، به تدریج تقاضای مسکن پاسخ داده خواهد شد و می توانیم در سال های آتی، انتظار ثبات نسبی داشته باشیم.

وی در ادامه به کاهش قیمت موردی در بازار مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که نمی توان این موضوع را معیار و ملاک قرار داد. برخی از فروشندگان به نقدینگی نیاز دارند و به همین دلیل، ملک خود را زیر قیمت می فروشند. از سوی دیگر به دلیل شرایط منطقه و ریسک های غیر اقتصادی، مسکن جذابیت خود را از دست داده؛ چرا که قدرت نقدشوندگی پایینی دارد. به همین جهت سرمایه گذاران این بازار را ترک می کنند.

علاوه بر این، تقاضای موثر و واقعی هم مدت هاست که در بازار مسکن کمرنگ شده اما با تغییر شرایط، ممکن است این وضعیت نیز تغییر پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است