الزام رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت واحدهای مسکونی

بلاخره بعد از کش و قوس های فراوان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، در خصوص هزینه های ساخت و ساز صحبت کرد. بر اساس صحبت های ایشان، هزینه ی ساخت گروه های ساختمانی ۱ الی ۲ طبقه، ۵.۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است. برای ساختمان هایی که بیش از ۱۶ طبقه دارند، این مبلغ به ۱۰ میلیون تومان می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد که این قیمت ها واقعی نیست و اعلام این مبالغ، به دلیل اجبار بوده است.

وی در طی جلسه ای که با خبرنگاران داشت، توضیح داد که نظام مهندسی ساختمان از سال ۷۵ تاسیس شده و تا به امروز، ساختار این سازمان تغییرات زیادی کرده است.

شکیب گفت: هر خانواده ی ایرانی ناچار است که ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن کند. هنر ما این است که طول عمر ساختمان ها را افزایش بدهیم. در کنار ما، نهادهای دیگری مثل شهرداری، وزارت صمت، وزارت راه و …نیز سهم زیادی در این حوزه دارند. اما اصلی ترین نقش سازمان نظام مهندسی، در طراحی و نظارت بر اجرای ساختمان هاست.

وی در ادامه تاکید کرد که به دلیل رو به توسعه بودن ایران، مسکن می تواند یکی از حوزه های اصلی اقتصاد کشور باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که از سال ۹۲، تغییراتی که در سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت گرفت، اساسی تر شد. به این صورت که تمام مالکان باید مبلغی را به جهت نظارت روی اجرای ساختمان، به حساب سازمان واریز می کردند.

حمزه شکیب تاکید داشت که در طی چند سال اخیر، اقدامات مهمی از جمله شفافیت در اقدامات نظام مهندسی و بهبود کیفیت ساخت، صورت گرفته است. همچنین از پتانسیل دانشگاه ها و فضای آکادمیک در جهت آسیب شناسی ساختمان ها استفاده شده است.

وی در ادامه ساز و کارهای دفاتر نظام مهندسی در استان های مختلف را تشریح کرد. این دفاتر مجهز به یک نرم افزار است که خدمات بخش مهندسی را ارائه می کند. در واقع این نرم افزار برای هر یک از استان ها، متفاوت است. اما در حال حاضر، تلاش کرده ایم که یک نرم افزار واحد را طراحی و ابلاغ کنیم تا امور هر یک از دفاتر سازمان، به شکل متحد و هماهنگ پیش برود.

به این ترتیب، مشکلات ساختمان های کل کشور نیز به صورت یکپارچه، بررسی و برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان دوباره تاکید کرد که اخذ پایان کار، منوط به دریافت برچسب انرژی است و ساختمان های در حال ساخت، باید کل قوانین مربوطه را رعایت کرده باشند. این قانون از امسال اجرایی شده است چرا که در صورت وقوع یک حادثه ی طبیعی، دولت توان پرداخت خسارت ها را ندارد. به همین دلیل است که باید ساختمان ها مقاوم سازی شوند تا هزینه ی خسارت نیز کمتر گردد.

حمزه شکیب اعلام کرد که با دولت مشغول مذاکره هستند تا در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، ایمنی ساختمان ها جدی تر گرفته شود. چرا که قطعا هر هشت سال یک بار، یک زلزله ی فجیع رخ می دهد و باید برای چنین رویدادهایی آماده باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع خبرنگاران، یادآور شد که در زلزله های چند سال اخیر، واحدهای مسکن مهر بیشترین آسیب را دیده اند و پاشنه آشیل ۶۰ الی ۷۰ درصد این واحدها، تیغه ی سازه بوده است. چنین اتفاقاتی می تواند هزینه ی زیادی برای دولت داشته باشد. تا همین ۲۰ سال پیش، تنها تمرکز ساختمان سازی، حفظ امنیت جانی ساکنین بود. اما حالا؛ علاوه بر امنیت جانی، تلاش می شود که میزان خسارت به ساختمان را نیز کمتر کنند.

اجرای واحدهای نهضت ملی مسکن نیز باید بر همین سیاست پیش برود. در نتیجه، پیشنهاد سازمان نظام مهندسی ساختمان این بوده است که مقررات ملی ساختمان را در ساخت این واحدها، اجرا کنند.

در صورتی که این قوانین به درستی اجرا شوند، ممکن است ۷ الی ۱۰ درصد به هزینه های تمام شده ی ساختمان افزوده شود. اما در عوض طول عمر سازه، حدود ۴۰ درصد بیشتر می شود. این موضوع بسیار حائز اهمیت است چرا که در کشور ما، طول عمر مفید یک ساختمان ۳۰ الی ۴۰ سال است. این در حالیست که کشورهای دنیا، خانه ای می سازند که حدود ۷۵ الی ۱۰۰ سال عمر کند.

نگاه بیشتر سازندگان ما این است که ساختمانی که در حال حاضر می سازند، حداکثر ۴۰ سال دیگر عمر می کند و بعد از آن، نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است