ادعای ساخت ۲ میلیون واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌ها

درست است که در طرح های مسکن سازی دولتی، همواره حضور تعاونی های مسکن سازی جدی بوده و خیلی از آن ها، اثری جدی روی پیشبرد طرح های مزبور داشته اند اما برخلاف گفته های نائب رئیس اتاق تعاون ایران، تعداد واحدهای ساخته شده در مسکن مهر توسط این تعاونی ها، ۲ میلیون واحد نبوده است.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهای دقیق نشان می دهد که در طرح مسکن مهر فقط ۵۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی ها ساخته شده است. بنابراین اصلاً مشخص نیست که این آمارهای ذکر شده توسط ریاست این اتاق از کجا می آید.

علی مطیعی در روزهای گذشته از اقدامات قبلی تعاونی ها در پیشبرد طرح های مسکن سازی نام برد و خاطرنشان ساخت که در دولت سیزدهم، توافقاتی با وزارت راه و شهرسازی داشته اند که بر اساس آن، اتاق تعاون وظیفه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را بر عهده گرفت.

رئیس اتاق تعاون ایران تاکید کرد که در طی همین تفاهمنامه، قرار شد که مصالح ساختمانی موردنیاز ۳۰۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط اتاق تعاون تامین شود.

وی در ادامه به تشریح مسائل و شرایط تعاونی های مسکن کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، ۴ هزار تعاونی مسکن در کل کشور وجود دارد که همین تعاونی ها موفق به ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی برای مسکن مهر شده اند!

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد که ۱۳ هزار پرونده در کل کشور برای تعاونی های مسکن تشکیل شده است اما رئیس اتاق تعاون تاکید کرد که هنوز اطلاع دقیقی از تعداد واحدهایی که برای آن ها پرونده تشکیل شده، ندارد!

گرچه رئیس اتاق تعاون می گوید که نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکونی توسط تعاونی ها برای مسکن مهر ساخته شد اما کافیست به صحبت های قائم مقام سابق وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر مراجعه شود تا اختلاف فاحشی که میان این دو مدعا وجود دارد، روشن گردد.

قائم مقام وقت وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، در اواخر مردادماه سال ۹۹، صحبت هایی در خصوص مسکن مهر ارائه کرد و آمارهای دقیقی از واحدهای ساخته شده در آن، عنوان کرد.

بر اساس گفته های احمد اصغری، کل واحدهای مسکن مهر ۲.۲ میلیون واحد هستند، به شیوه های مختلف ساخت آن ها و نهادهای دخیل در تولید این واحدها، اشاره کرد.

اصغری اعلام کرد که ۵۵۰ هزار واحد در قالب تفاهمنامه های سه جانبه ساخته شدند. ۵۴۰ هزار واحد دیگر نیز توسط تعاونی های مسکن یا ساخته شده اند، یا در دست تکمیل می باشند.

سهم بافت فرسوده از مسکن مهر نیز ۲۶۰ هزار واحد بود و ۸۵۰ هزار واحد نیز تحت عنوان طرح خودمالکی ساخته شده اند. بنابراین مشخص می شود که سهم تعاونی های مسکن از مسکن مهر، فقط ۵۴۰ هزار واحد بوده است و اصلاً مشخص نیست که رئیس اتاق تعاون ایران، تعداد ۲ میلیون مسکن ساخته شده توسط تعاونی های مسکن را از کجا آورده است.

بر اساس آمارهای ذکر شده در همان سال ۹۹، مشخصاً بخش زیادی از مسکن مهر توسط خود مردم ساخته شده است. اصغری در همان سال اعلام کرد که از ۲.۲ میلیون واحد مسکونی، ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد تکمیل شده و ۱۶۰ هزار واحد دیگر هنوز هم تکمیل نشده اند.

برخی از واحدهای مسکن مهر، دارای معارض بودند و در مراجع قضایی، پیگیری هایی برای رفع مشکلات آن ها صورت گرفت. برخی دیگر از این واحدها نیز دارای متقاضی نبودند و به همین دلیل، ضمیمه طرح های مسکن سازی بعدی شدند.

احمد اصغری، قائم مقام وقت وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اعلام کرد که از فاقد متقاضی بودن برخی از واحدهای مسکن مهر نهایت استفاده برده شد. مسکن مهر به شدت با محدودیت منابع مالی مواجه بود. به همین دلیل وقتی که واحدهای فاقد متقاضی را به طرح اقدام ملی انتقال دادند، توانستند از منابع طرح جدید برای تکمیل واحدهای باقی مانده استفاده کنند.

طرح مسکن مهر که از اواخر دهه ۸۰ آغاز به کار کرد، بعد از گذشت چندین سال هنوز هم به کار خود پایان نداده و هنوز هم بخش زیادی از آن، نیمه تمام باقی مانده است. به نظر می رسد که بخشی از این واحدها، هرگز به پایان نخواهند رسید چرا که دارای معارض و مشکلات جدی حقوقی هستند.

در دولت سیزدهم، تلاش هایی برای تکمیل این طرح صورت گرفت اما به نظر می آید که این اقدامات کافی نبوده و طرح مزبور، نیمه کاره باقی مانده است. اما در این میان، صحبت های عجیب و غریبی که از سوی برخی از مسئولین به گوش می رسد، داغ را تازه می کند. در صورتی که ادعای رئیس اتاق تعاون درست باشد و ۲ میلیون واحد مسکونی توسط تعاونی های مسکن کشور ساخته شده باشد، چگونه هنوز هم این طرح به پایان نرسیده و تکلیف هزاران واحد از آن هنوز هم مشخص نیست؟!

دیدگاه ها غیرفعال است