آخرین وضعیت وام مسکن؛ افزایش سقف وام و کاهش نرخ سود

آخرین وضعیت وام مسکن؛ افزایش سقف وام و کاهش نرخ سود

وام مسکن متوقف نشده؛ بانک مسکن در انتظار ابلاغ سقف جدید وام


گرچه روند پرداخت وام مسکن چندان جالب نیست اما مدیرعامل بانک مسکن می گوید که پرداخت آن متوقف نشده و هرگونه تغییر در نرخ سود یا سقف آن، توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که بازار مسکن درگیر رکود شده و اگر سقف وام مسکن افزایش یابد، خیلی از متقاضیان می توانند با سهولت بیشتری مسکن بخرند. به همین خاطر این سوال مطرح می شود که چرا، سقف این وام بیشتر نمی شود؟

بسیاری از مسئولین شبکه بانکی کشور باور دارند که با افزایش سقف وام، احتمالاً اقساط آن نیز سنگین تر خواهد شد و همین مسئله باعث می شود که محبوبیت این وام میان متقاضیان کمتر شود چرا که بیشتر آن ها از عهده پرداخت اقساط سنگین برنمی آیند.

به این ترتیب هیچ راه دیگری جز کاهش نرخ سود تسهیلات باقی نمی ماند. تنها در این شرایط است که اقساط وام مسکن برای متقاضیان قابل پرداخت خواهد شد. مدیرعامل بانک مسکن در توضیح شرایط پرداخت وام مسکن خاطرنشان ساخت که به طور کلی، چند شاخص در تسهیلات مسکن وجود دارد. اولین شاخص به مبلغ تسهیلات مربوط می شود و دومی مربوط به بازپرداخت آن است.

سید عباس حسینی اعلام کرد که هرچقدر دوره بازپرداخت اقساط کوتاه تر باشد، مبلغ بازپرداخت بالاتر می رود. به این ترتیب متقاضیان مسکن فشار بیشتری را متحمل می شوند. بهترین کار این است که تعادلی میان اقساط و دوره بازپرداخت ایجاد شود. طبیعتاً هر یک از متقاضیان که قادر به دریافت وام بیشتری بودند، باید اقساط بیشتری هم پرداخت کنند.

وی به طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و اعلام نمود که در این طرح با تدبیر دولت و شورای عالی مسکن، قرار شد نرخ سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد.

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید داشت که کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن باعث شد که بازپرداخت اقساط برای متقاضیان سبک تر شود. در دو سال اول، متقاضیان باید فقط ۵.۹ میلیون تومان پرداخت کنند. قرار شده که با مصوبات شورای پول و اعتبار و منابع شبکه بانکی، این مورد نیز پیگیری شود.

یکی دیگر از سوالاتی که ذهن بسیاری از متقاضیان وام مسکن ملی را درگیر کرده، این است که آیا بلاخره مبلغ وام به ۸۰۰ میلیون تومان رسید؟ مدیرعامل این بانک می گوید که هنوز بخشنامه مربوط به این افزایش قیمت ابلاغ نشده است. تمام خدماتی که در نظام بانکی ارائه می شود، برگرفته از شورای پول و اعتبار است که بعد از تصویب، ابلاغ خواهد شد. بر اساس گزارش های موجود به نظر می آید که بانک مسکن بیشترین همکاری را با طرح نهضت ملی مسکن داشته و تا به اینجای کار، با بیش از ۳۸۴ هزار واحد مسکونی، قرارداد پرداخت تسهیلات منعقد ساخته است.

سید عباس حسینی اعلام کرد که با توجه به این میزان از قرارداد، به طور کلی ۲۱۱ همت قرارداد امضا شده که متعهد به پرداخت آن می باشیم. فعلاً تسهیلات پرداختی همان مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان است تا زمانی که مبلغ جدید ابلاغ شود.

این مقام مسئول در بانک مسکن اعلام کرد که ۷۰ درصد تسهیلات پرداخت شده به طرح نهضت ملی مسکن از سوی این بانک بوده و تا به این جای کار، ۱۰۰ همت پرداخت شده است. به عبارت دیگر اگر کل شبکه بانکی، مبلغ ۱۴۵ هزار همت پرداخت کرده، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به بانک مسکن بوده است. این عدد در تاریخ نظام بانکی کشور بی نظیر بوده و نشان از همت مسئولین بانک مسکن برای پیشبرد طرح های مسکن سازی می دهد.

نکته جالب توجه اینجاست که بر اساس مدعای مسئولین بانک مسکن، این حجم از تسهیلات دهی به نهضت ملی مسکن بر دیگر فعالیت های بانک و تسهیلات دهی آن به ساخت و ساز اثر نگذاشته است؛ چرا که متناسب با منابع و سرمایه گذاری ها، وام پرداخت شده است.

حسینی تاکید کرد که بانک مسکن برنامه ها و طرح های مختلفی برای جذب سرمایه دارد. در صورتی که جذب سرمایه بیشتر شود، تسهیلات دهی نیز سرعت بالاتری پیدا می کند. البته برخی از سازندگان و انبوه سازان اعتقاد دارند که تاکید بیش از حد بانک ها برای تسهیلات دهی به پروژه های نهضت ملی مسکن باعث شده که از دیگر پروژه های مسکن سازی غافل شوند و روند پرداخت تسهیلات به آن ها قفل شود.

حسینی در پاسخ به این انبوه سازان اعلام کرد که شاید منظور آن ها از قفل شدن پرداخت وام مسکن، تسهیلات دهی توسط بانک های دیگر بوده است؛ چرا که به هیچ عنوان، پرداخت وام در بانک مسکن متوقف نشده و روند سابق ادامه دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است