اصلی ترین دلیل افزایش حاشیه نشینی، گران شدن هزینه‌ی زندگی شهری است

اصلی ترین دلیل افزایش حاشیه نشینی، گران شدن هزینه‌ی زندگی شهری است

گرانی مسکن و مشکلات بازار اجاره، وزیر کشور را به واکنش واداشت و اصلی ترین دلیل حاشیه نشینی را افزایش هزینه ی زندگی شهری دانست.

به گزارش پرشین سازه ، احمد وحیدی ، وزیر کشور در رابطه با حاشیه نشینی سخنانی گفت و اشاره کرد: در حوزه ی املاک و گرانی هایی که در رابطه با آن وجود دارد، شهرداری باید ورود کند و بر قیمت ها و دفاتر املاک نظارت داشته باشد.

در نشستی که میان شهرداران کلانشهرها با وزیر ، در ساختمان وزارت کشور برگزار شد ، آقای احمد وحیدی به سردار شهید باکری اشاره کرد و وی را به عنوان الگویی دقیق برای تمامی شهرداران نام برد. وی اذعان کرد که شهر داری مسئله ی یک دستگاه نیست ، بلکه بیشتر از ۷۰ درصد مردمی که در شهرها زندگی می کنند ، با این موضوع مرتبط هستند.

وی افزود: لازم است که جایگاه شهرداران ارتقاء پیدا کند چرا که این دستگاه ، تنها یک نهاد خدمات رسان نیست بلکه حوزه های دیگری مثل محیط زیست ، اقتصاد و بحران های اجتماعی را نیز در بر می گیرد.

وزیر کشور اشاره کرد که شهرداری تجلی اراده ی موثر و با کیفیت شهروندان در امور شهری است و گفت: این مدیریت همه جانبه ، باید در عالی ترین و بهترین سطح خودش باشد. هیچ یک از دستگاه های دولتی نباید در امور شهرداری دخالت کنند چرا که این حضور ، کیفیت عملکرد این ارگان را کاهش می دهد.

وی همچنین در مورد مسئولیت شهرداری ها در حوزه آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و اظهار نمود: یکی دیگر از وظایف شهرداری ها ، تقویت اقتصاد پایدار شهری است. در بازدیدی که از شهر تبریز داشتم متوجه شدم که این شهر ، به شهر بدون متکدی معروف است. الگویی که باید در دیگر شهرها نیز تسری پیدا کند.

وزیر کشور در ادامه ، به موضوع گران شدن هزینه زندگی شهری اشاره کرد و همین مسئله را عامل افزایش حاشیه نشینی دانست و تاکید کرد که شهرداری ها باید بر حوزه املاک و قیمت آن نظارت داشته باشند.

وی افزود: مدیریت شهری باید توسط شهرداری ها انجام شود. شهرداری هم باید با جدیت لازم به این حوزه ورود کرده و اقدامات حمایتی لازم را به عمل آورد.

وحیدی به وجود منابع موثر و خوب در شهرداری اشاره کرد و تاکید نمود که به جای هزینه کردن این منابع درآمدی خوب در جاهای نادرست ، بهتر است در حوزه های ضروری و لازم خرج شود. در حال حاضر بیشتر این درآمدها صرف امور جاری خود شهرداری و حقوق کارکنان آن می شود.

وزیر کشور به سلامت اداری در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: بسیار مهم است که سلامت اداری در شهرداری ها داشته باشیم. با وجود الکترونیکی شدن خدمات شهرداری ، می توان کنترل و نظارت بیشتری داشت و قطعا کمک موثری خواهد بود.

وحیدی تاکید کرد که بیشترین ارتباط میان یک ارگان اداری با مردم ، توسط شهرداری صورت می گیرد و همین ارتباط ، باید زمینه ساز جلب رضایت عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی باشد. وی همچنین در مورد حفظ هویت شهری نیز سخنانی ایراد کرد و آن را یکی از اصلی ترین وظایف شهرداری ها دانست: در این رابطه ، شهرداران باید از ساخت و سازهای بی رویه و بدقواره ای که در شهرهای مختلف ساخته می شوند و اثرات ناخوشایندی بر فرهنگ شهری دارند ، جلوگیری به عمل بیاورند.

وزیر کشور در انتها چنین گفت: فرهنگ از کالبد شهری تاثیر می گیرد و به همین دلیل باید به هویت بومی و اصیل شهر ، برگردیم و بر تقویت آن اهتمام ورزیم!

دیدگاه ها غیرفعال است