گرانی مسکن در شهرکرد

گرانی مسکن در شهرکرد، کمرشکن شده است

اگر سری به وضعیت بازار مسکن در جای جای کشور بزنید، متوجه خواهید شد که دست کمی از تهران ندارند. در طی این سال ها، قیمت ها به هر بهانه ای افزایش پیدا کرده اند و شرایط را برای متقاضیان واقعی مسکن سخت تر کرده اند. هر زمان که قیمت خانه بالاتر می رود، به این معنی است که بخش دیگری از این متقاضیان، از بازار مسکن کنار گذاشته می شوند. در نهایت، وضع به جایی خواهد رسید که جز دلالان و سوداگران، شخص دیگری در این بازار باقی نمی ماند.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت زمین و مسکن روی اجاره بها نیز تاثیر فراوان گذاشته است. به نحوی که ممکن است خیلی از افراد، حسرت به دل داشتن یک سرپناه و خانه ی مناسب و امن باشند. این وضعیت در کل کشور یکسان است.

استان چهارمحال و بختیاری و مرکز آن؛ شهرکرد نیز از این وضعیت مستثنی نیست. در طی سال ها و ماه های اخیر نیز شاهد رشد بسیار بالای قیمت مسکن در این استان بوده ایم. خیلی ها دیگر توان پرداخت اجاره بهای مسکن خود را هم ندارند و ناچار به حاشیه نشینی روی آورده اند.

البته گرانی مسکن، در خیلی مواقع باعث شده که افراد، برخی مواد ضروری را از سبد هزینه های خود حذف کنند و سهم آن را به مسکن اختصاص بدهند. چرا که شاید گوشت و مرغ حذف شدنی باشد، اما مسکن را نمی توان از سبد هزینه های خانوار کنار گذاشت.

در سالی که گذشت نیز وضعیت بازار اجاره بها، اصلا جالب توجه نبوده است. از همین الان هم می توان پیش بینی کرد که وضعیت در سال آینده نیز چندان مناسب نخواهد بود. در شهرکرد، خانه های ساده، قیمت های میلیاردی پیدا کرده اند. با توجه به اینکه شهرکرد کوچک است، این قیمت ها می تواند بسیار عجیب باشد. مخصوصا اینکه خیلی از افراد و متقاضیان مسکن، دیگر قادر به تهیه ی مسکن نیستند.

برخی می گویند اصلی ترین مقصر گرانی ها، بنگاه داران هستند. عده ای دیگر اعتقاد دارند که اداره راه و شهرسازی با برگزاری مناقصه و مزایده جهت فروش املاک خود، عددهای نجومی را عادی سازی می کند.

اما بعضی دیگر نیز اصلی ترین دلیل را تورم می دانند. خیلی از مردم برای جلوگیری از نابودی سرمایه هایشان وارد بازار مسکن می شوند. همین موضوع تورم مسکن را افزایش می دهد.

نکته اینجاست که با وضعیت کنونی بازار مسکن شهرکرد، برای افراد کم توان و مستاجران چه کاری می توان انجام داد؟ آیا در سال آینده هم باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کنیم یا این که بازار مسکن کمی رونق پیدا می کند؟!

وضعیت بازار روشن و قابل پیش بینی نیست

خیلی از فروشندگان در حال حاضر دست از فروش املاک خود برداشته اند. چرا که همه می دانند با آغاز سال جدید، باید در انتظار گرانی بیشتر باقی ماند.

اما وضعیت بازار اجاره بهای مسکن در شهرکرد، چگونه بوده است؟ رئیس اتحادیه مشاورین املاک این شهر می گوید با افزایش قیمت زمین در سال گذشته، قیمت خانه و اجاره ی آن خیلی زیاد شد. در ابتدا خیلی از مشاورین املاک با راه اندازی کمپین های خاص و مقاومت در برابر ارقام نجومی، تلاش کردند تا در برابر این موج گرانی دوام بیاورند. اما بلاخره رشته ی تمام امور از دست رفت و تمام اقلام در مسیر گرانی پیش رفتند.

بهزاد امیدی می گوید:

با آغاز سال ۱۴۰۱ و مشاهده ی قیمت های نجومی، مشاورین املاک روی درب محل کار خود اعلامیه هایی زدند و گفتند که حاضر به ثبت اجاره های نجومی نیستند. اما بلاخره نتوانستند در برابر موج گرانی مقاومت کنند.

بهزادی خاطرنشان ساخت که بحث گرانی مسکن در جای جای استان مطرح است و همه از این موضوع با خبر هستند. اما به هرحال، هیچ یک از مسئولین اقدام خاصی برای بهبود این وضعیت انجام نمی دهند.

در این میان، به گفته ی رئیس اتحادیه مشاورین املاک هیچ دیواری کوتاه تر از مشاورین نیست و خیلی ها، مقصر اصلی گرانی ها را همین مشاورین املاک می دانند. این در حالیست که عوامل مختلفی روی قیمت مسکن موثر هستند. مثلا اداره راه و شهرسازی املاک خود را به مزایده می گذارد و هرکسی که مبلغ بیشتری پرداخت کند، ملک یا زمین را به او می فروشند. بنابراین همین موضوع، خود به یکی از عوامل گرانی ها تبدیل می شود.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که اگر مشاورین املاک دست از کار بکشند و معاملات نجومی اجاره را منعقد نکنند، خود طرفین اقدام خواهند کرد.

وی همچنین از وضعیت اجاره بها در شهرکرد گلایه کرد. در حال حاضر، کمترین میزان اجاره در شهرکرد ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته این وضعیت برای نقاط خوب شهر به ۱۰ میلیون تومان در ماه هم می رسد. قیمت رهن کامل نیز از ۱۰۰ میلیون تومان شروع شده و ۵۰۰ میلیون هم می رسد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرکرد اعلام کرد که با وضعیت کنونی بازار و دلار، نمی توان قیمت مسکن و اجاره ی آن را در سال آینده پیش بینی کرد. اما با توجه به گرانی زمین، تورم عمومی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی نمی توان چندان خوشبین بود.

مزایده ی املاک، قیمت ها را بالاتر می برد!

در این میان، موضوع مزایده ی املاک توسط اداره راه و شهرسازی شهرکرد به جدل بزرگی برای مسئولین تبدیل شده است. خیلی ها اعلام می کنند که این مزایدات باعث گرانی مسکن در این شهر شده است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان، اعلام کرد که گرچه گرانی مسکن دلایل مختلف و زیادی دارد، اما می توان اعلام کرد که مناقصه برای فروش املاک می تواند در قیمت نهایی مسکن اثرگذار باشد.

سید احسان حسینی در ادامه گفت:

از آن جایی که دولت تنها از راه مناقصه و مزایده می تواند املاک خود را بفروشد، راه دیگری نمی توان برای واگذاری زمین یا واحد مسکونی دولت متصور شد. اما زمانی که کارشناس رسمی دادگستری قیمت ملک را تعیین می کند، قیمت را کاملا متعارف و بر اساس عرف بازار تعیین می کند.

وی در ادامه تاکید کرد که به هنگام مزایده و مناقصه، قیمت ملک حدودا نصف قیمت بازار تعیین می شود. اما برخی از شرکت کنندگان، پیشنهاد قیمت جدیدی می دهند. حتی برخی مواقع مشاهده می شود که شرکت کنندگان مزایده یا مناقصه، دو یا سه برابر قیمت پایه را برای ملک مزبور پیشنهاد می دهند. بنابراین نمی توان قیمت را پایین نگه داشت.

مولدسازی به آزاد کردن زمین های مازاد دولتی می انجامداین مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، مسکن تبدیل به کالایی سرمایه ای شده است. وضعیت شهرکرد و کل استان چهارمحال و بختیاری نیز دست کمی از کل کشور ندارد. به همین دلیل است که بیشتر مردم تلاش می کنند که سرمایه های خود را وارد بازار مسکن کنند تا از نابودی پول خود جلوگیری کنند. بنابراین طبیعی است که در مزایده های فروش املاک، قیمت ها را بالا می برند.

حسینی در ادامه گفت:

آزادسازی زمین های دولتی برای احداث پروژه های طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر هیچ تاثیری روی قیمت نهایی مسکن نخواهد داشت. دولت وظیفه دارد که زمین مورد نیاز متقاضیان برای ساخت خانه را تامین کند. بنابراین قیمت زمین در هزینه های نهایی لحاظ نمی شود. زمین را به صورت اجاره ی طولانی مدت و تقریباً رایگان در اختیار متقاضیان قرار می دهیم.

معاون املاک و حقوقی اداره راه و شهرسازی شهرکرد اعلام کرد که با وجود گرانی زمین، قیمت این شاخص در قیمت نهایی پروژه های طرح نهضت ملی مسکن اثر نمی گذارد. در واقع متقاضیان فقط قیمت ساخت واحد را پرداخت می کنند. از سوی دیگر تسهیلات بانکی نیز در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

از آن جایی که پروژه های نهضت ملی مسکن شهرکرد قرار است در طی ۴ سال، برای ۴۰ هزار نفر زمین و مسکن تامین کند، می توان در درازمدت، امیدواری بیشتری به آینده ی مسکن در این شهر داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است