پشم سنگ و قیمت پشم سنگ فویل دار و تخته ای

پشم سنگ

چکیده : پشم سنگ یکی از بهترین عایق های معدنی شناخته شده در دنیا است که به انگلسی به آن Rock wool می گویند.

پشم سنگ بهترن عایق معدنی و طبیعی که به انگلیسی Rock wool نام دارد. در گروه عایق های الیافی مانند پشم شیشه و پشم سرامیک قرار می گیرد و قوی ترین عایق صدا و حرارت در ساختمان که بی ضرر ترین عایق دنیا شناخته می شود.و گاهی به آن mineral wool گفته می شود. و در بزرگترن پروژه های عمرانی مانند پالایشگاه ها ساخت برج ها و ساختمانها و صنایع غذایی استفاده و کاربرد دارد. ماده اولیه این عایق سنگ بازالت که از بازمانده سنگ های آتشفشان است و جزو گروه سنگ های آذرین می باشد. چرا پشم سنگ بزرگترین و بهترین عایق ساختمان است؟ این عایق در واقع تحمل دمای حرارتی مثبت ۷۵۰ درجه سانتیگرارد را دارد و در دمای برددتی آن منفی ۳۰ درجه سانتی گرارد و نقطه ذوب آن ۱۳۰۰ درجه سانتیگرارد است. که بهتر از پشم شیشه و سایر عایق های معدنی می باشد.

تولید عایق پشم سنگ با روشی پیشرفته و اصولی ساده دارد. سنگ بازالت را در دمای حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگرارد ذوب می کنند. مواد مذاب بر روی اسپینرهایی که با سرعت زیاد می چرخد ریخته می شود. مواد مذاب آنقدر می چرخند تا به الیاف ها ریز ۶ الی ۸ میکرونی تبدیل شوند. با استفاده از دستگاه های مخصوص و چسب الیاف ها را بهم پیوند می دهند. الیاف ها از کوره پخت ۲۰۰ درجه عبور می کنند تا پخته و شود. و مجموعه ای از این الیاف ها ریز پشم سنگ را تشکیل می دهد.

عایق پشم سنگ قوی ترین عایق بعد از پشم شیشه می باشد. که عملکرد بهتری در جذب صدا و حرارت و رطوبت می باشد. این عایق در انواع شکل ها تولید می شوند. تا عایق کاری آسان و راحتر شود. هزینه عایق کاری پایین بیاد. تا هر شخص بتواند خودش خانه خود را عایق بندی کند. با تولید انواع پشم سنگ می توان همه جای خانه را عایق نمود. از هدر رفتن انرژی و در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. انواع پشم سنگ ها عبارتند از:

  • پشم سنگ فله ای
  • پشم سنگ لوله ای
  • پشم سنگ توری دار
  • پشم سنگ تخته ای یا پانلی
  • پشم سنگ فویل دار یا لحافی

هر یک از این محصولات عایق پشم سنگ دارای ویژگی ها، خصوصیات، مزیت ها، و کاربرد های مختلفی دارند. به طور کلی از این عایق در درجه حرارت های زیاد استفاده می شود. عمده کاربرد این عایق در صنایع های بزرگ مانند صنایع غذایی، پترو شیمی ها ، پالایشگاهی، نفت و گاز، و ساختمان ها و پروژهای عمرانی استفاده می شود.

مزیت های پشم سنگ

  • دوام
  • دفع آب
  • بهداشت و ایمنی
  • عملکرد در برابر آتش
  • محدوده دمای کارکرد
  • ویژگی های آکوستیکی
  • ویژگی های بیولوژیکی
  • قابلیت رسانایی حرارتی
  • سازگاری با محیط زیست

انواع پشم سنگ

انواع محصولات عایق پشم سنگ کاربرد های متفاوتی دارند. و در درجه حرارت های مختلف استفاده می شود. در اینجات با برخی از محصولات پر کاربرد که در عایق کاری استفاده می شود آشنا خواهیم شد

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای مانند کاشی می ماند. ولی از الیاف نسوز تشکیل شده است. با ضخامت های ۲.۵ سانت تا ۱۰ سانت و با چگالی ۴۰ الی ۲۰۰ کیلوگرم در متر مکعب تولید می شوند .ابعاد های استاندارد این عایق تخته ای با طول ۱۲۰ الی ۱۰۰ سانت و با عرض های ۶ الی ۱۰۰ سانت تولید می شوند. این عایق مخصوص دیوار ها و سقف ها و کف خانه ها جهت عایق کاری حرارتی صدا و گرما و سرما طراحی و تولید می شوند. این عایق سطوح صافی دارد و در بعضی مواقع برای روکش یا پوشش آن از فویل آلومینیوم یا کاغذ کرافت استفاده می شود که کاربرد آن در شرایط خاص استفاده می شود. برای نصب آن از الوار های چوبی و سازه های فلزی شرکت کناف و یا با گل میخ های پلاستیکی استفاده می شود.

پشم سنگ توری دار

پشم سنگ توری دار یک عایق پتویی با توری مرغی است. تشکی پشمی که با توری مش مقاومت بالایی در کشش دارد. و در درجه حرارت های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. عمده کاربرد آن در پالایشگاه های نفت و گاز و پتو شیمی ها و کشتی سازی ها و هواپیما سازی می باشد.پشم سنگ توری دار با سه محصول متفاوت تولید می شوند که کاربرد آنها در عایق کاری می باشد که عبارتند از: پشم سنگ با یک طرف توری دار ، با دو طرف توری دار و یک طرف توری دارد با فویل آلومینیوم . ابعاد های این عایق با عرض ۱۰۰ و ۱۲۰ سانت و طول ۳ الی ۵ متر و با چگالی ۵۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم در متر مکعب تولید می شوند . این عایق بسیار انعطاف پذیر و شکل پذیر و نرم است. کاملا به دور مخازن و لوله ها و همچنین دود کش ها می جرخد و با مفتول های سیمی قوی بسته می شوند. و یا از میخ های فلزی جهت نصب آن استفاده می شود.

پشم سنگ فویل دار

پشم سنگ فویل دار یک عایق نرم و سبک و با الیاف های ظریف تولید می شوند که با انواع فویل آلمینیوم و کاغذ کرافت روکش یا پوشیده می شوند. ابعاد های آن با عرض ۱۲۰ سانت و طول ۱۰ متر به صورت رول تولید می شوند. کاربرد آن بیشتر برای پوشش سقف سالن های بزرگ و سقف شیروانی ها می باشد . چگالی از ۲۵ الی ۱۵۰ کیلو گرم در متر مکعب و با ضخانا ۵ الی ۱۰ سانت تولد می شود.

پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ لوله ای همان طور که از نام آن مشخص است برای عایق بندی لوله استفاده می شود. همانطور که می دانید در لوله کشی ساختمان لوله ها بسیاری استفاده می شود که مسئول رساندن آب گرم و سرد به ساختمانها هستند. از این رو زمانی که آب گرم تا به مقصد و یه شوفاژ ها برسد دچار افت دما می شود. و هزینه های گرمایشی را زیاد می کند. و بیشتر هدر رفت انرژی گرمایی و سرمایشی از طریق لوله ها می باشد. و زمانی که لوله سرد با گرم از کنار یکدیگر عبور می کنند باعث ایجاد شبنم و یا میعان می شود.. برای همین منظوز برای عایق کاری از پشم سنگ لوله ای استفاده می شود که از هدر رفتن گرما و یرما و برای صرفه جویی در سوخت جلوگیری مس کند و مانع از ایجاد میهان می شود. این عایق لوله از ضخامت ۲.۵ سانت تا ۱۰ سانت و با انواع سایز لوله ها تولید می شوند.

پشم سنگ هیدروپونیک

پشم سنگ هیدروپونیک یک محصول که برای کشت و کشت سریع گیاه بدون خاک از این عایق استفاده می شود. پشم هیدروپونیک در آب و هزینه ها صرفه جویی می کند و برای رشد گیاه اکسیژن بیشتری می رساند. و باعث رشد سریع گیاه می شود. این عایق هیدروپونیک شبیه به عایق تخته ای است. که به قطعات کوچک تر برش داده می شود و هر کدام را در گلدانی جا استفاده می شود.

پشم سنگ فله ای

پشم سنگ فله ای در دارای شکل خاصی نیست و برای پر کردن درز های دیوار ها و سقف ها و همچنین برای کوره های مذاب کاربرد دارد.

قیمت پشم سنگ

قیمت پشم سنگ بستگی به ضخامت ، چگالی ، نوع روکش، برند و نحوه تولید آن دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است