۱۲۰۰ شهر مشمول ساخت خانه های یک طبقه و ویلایی

1200 شهر مشمول ساخت خانه های یک طبقه و ویلایی شده اند!

مدت هاست که از ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه صحبت می شود. حالا معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که بعد از بررسی های مختلف، ۱۲۰۰ شهر مشمول ساخت خانه های یک طبقه شده اند که باید واگذاری اراضی این شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس این طرح صورت بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در نشستی که با حضور مدیران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شده بود اعلام کرد: میزان پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن در بعضی از استان های کم برخوردار بسیار چشمگیر بوده است.

فرزانه صادق مالواجرد در ادامه تاکید کرد که مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری اهمیت فراوانی دارند و افزود: این شورا به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود و از لحاظ قوانین، هر مصوبه ای که در این شورا تصویب می گردد، الزام اجرایی دارد و برای تمام مدیران کل لازم الاجراست.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت که در یک سال اخیر و بر اساس آمارهایی که منتشر شده است، می توان پیشرفت را در تمام مراحل طرح نهضت ملی مسکن مشاهده کرد. در واقع اجرای این طرح سرعت بیشتری پیدا کرده است. از جمله نقاط قوت طرح مزبور این است که در تمام مراحل این طرح؛ از شناسایی و تامین زمین گرفته تا احداث شهرک ها و واحدهای مسکونی، از نظرات فنی و کارشناسانه استفاده شده است.

مالواجرد در ادامه به موضوع احداث شهرک ها پرداخت و گفت: بر اساس آخرین مصوبه ی شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تراکم زمین ها؛ و همچنین جهت پیشگیری از مشکلاتی که در مسکن مهر رخ داد، در شهرهایی که طرح جامع شهر به ساخت یک طبقه یا دو طبقه ی مسکونی اشاره کرده، باید واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی بر این اساس صورت بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای این که بدانیم مصوبه ی شورای عالی شهرسازی شامل چه شهرهایی می شود، بررسی هایی صورت گرفت که بر اساس آن، از میان هزار و ۴۴۲ شهر، تقریبا ۱۲۲۰ شهر برای ساخت مسکن ویلایی و زیر دو طبقه، واجد شرایط اعلام شدند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی چنین توضیح داد: این خطر وجود دارد که در شهرهایی که آب و هوای خوبی دارند و به همین دلیل قیمت زمین هایشان بالاتر است، سوداگری به بهانه ی اجرای قانون جهش تولید مسکن افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که باید مراقبت های ویژه ای برای عرضه ی زمین و ساخت واحدهای ویلایی به واجدین شرایط صورت بگیرد.

وی در ادامه به موضوع بافت فرسوده در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: تقریبا یک چهارم مساحت کل شهرها، بافت فرسوده است و متاسفانه در طول سال های گذشته، هیچگونه توجهی به آن نشده است. همچنین حاشیه نشینی نیز بیشتر شده است. به همین خاطر، بسته ی تشویقی در خصوص نوسازی بافت فرسوده در شورای عالی شهرسازی مصوب شده و به کل کشور ابلاغ شده که در آن، ضوابط عام برای تشویق پیش بینی شده است. باید این مصوبات برای اجرا، مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد که مدیران تمام استان ها باید بر اساس ضوابط عام و البته شرایطی که در شهرها وجود دارد، ضوابط خاصی در نظر بگیرند تا در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود.

فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی همچنین به وضعیت نا به سامان و ناپایدار برخی از ساختمان ها در بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: باید اقدامات مورد نیاز جهت نوسازی و افزایش خدمات بافت فرسوده با پشتیبانی اراضی الحاقی صورت بگیرد.
وی همچنین به اهمیت پهنه بندی حریم نیز اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای حریم، اهمیتی برابر با اندازه ی محدوده دارد.

این مقام مسئول در نهایت به وضعیت شهرک سازی و اهمیت آن پرداخت و گفت: به دنبال این هستیم که شهرک سازی های جدید را در برخی شهرها و نزدیک به مراکز صنعتی غیرآلاینده پیش ببریم تا پاسخگوی نیاز کارکنان شاغل در این مراکز باشند.

مدت هاست که صحبت های مختلفی در خصوص اهمیت ساخت ویلا و خانه های یک طبقه در طرح نهضت ملی مسکن صورت می گیرد. خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که ساخت چنین واحدهایی می تواند به فرهنگ ایرانی و اسلامی نزدیک تر باشد. از سوی دیگر خیلی از شهرهای بزرگ مثل تهران، به دلیل تراکم بالا امکان ساخت خانه های ویلایی را سال هاست که از دست داده اند. در نتیجه به نظر می رسد که هیچ راه دیگری به جز بلندمرتبه سازی باقی نمانده است.

البته، بهبود وضعیت بافت فرسوده ی شهری در پایتخت نیز می تواند به تولید مسکن کمک کند. این بافت مسکونی که حدود یک چهارم مساحت شهر را در بر می گیرد، می تواند پتانسیل بسیار بالایی در ساخت مسکن داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است