کیفیت، سرعت و قیمت در ساخت واحدهای نهضت ملی

این روزها که طرح نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری پیگیری می شود، بحث کیفیت ساخت نیز با جدیت مطرح شده است. در این میان استاندار کرمانشاه در خصوص لزوم ساخت واحدهای باکیفیت چنین توضیح داده است: در این پروژه ی عظیم، ساخت خانه های بساز و در رو نخواهیم داشت. در صورت مشاهده نیز خسارت این واحدها را از سازنده دریافت می کنیم.

به گزارش پرشین سازه ، محمدطیب صحرایی در جلسه ای که با شورای مسکن استان کرمانشاه داشت، ضمن تاکید بر برگزاری منظم و کارآمد این جلسات چنین گفت: موضوعاتی که در این جلسه عنوان می شوند باید کارشناسی شده باشند و نباید مسائل غیرکارشناسی و سرسری در این جلسه مطرح گردد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: اگر موضوع کارشناسی نشده ای به این جلسه مطرح شود، نمی توانیم در چند ساعت جلسه ی شورای مسکن، تصمیم درستی درباره ی آن بگیریم. نتیجه این می شود که تصمیمات خلق الساعه ای اتخاذ می شود که دودش به چشم مردم خواهد رفت.

صحرایی افزود: بنابراین اگر موضوع کارشناسی نشده ای در این جلسات مطرح شود، از دستور کار خارج خواهد شد و تا زمانی که کارشناسی روی آن صورت نگیرد، در جلسه مطرح نمی شود.

صندلی های خالی، بهتر از مدیری با عملکرد صفر

محمدطیب صحرایی در مورد لزوم هماهنگی همه ی دستگاه ها در راستای اجرای طرح ملی مسکن چنین گفت: این طرح همان طور که از اسمش هم پیداست، طرح ملی است و باید تمام دستگاه ها در اجرای آن مشارکت داشته باشند. بنابراین توصیه می کنم که تمام دستگاه های استان از انجام اقدامات جزیره ای خودداری کرده و همه با هم در این طرح مشارکت کنند.

صحرایی گفت: بهترین کار تدوین فرآیند انجام این پروژه به شکل صفر تا صد است. نقش تمام دستگاه ها باید مشخص و روشن باشد تا همه بتوانند در کنار هم، جهت اجرای این طرح بزرگ فعالیت کنند.

وی در ادامه انتقاداتی از روند پیشرفت طرح جهش تولید مسکن در استان داشت که چنین مطرح کرد: پیشرفت ما در این زمینه خیلی کم بوده و آمارهایی که در این حوزه می بینیم، اصلا خوب و قابل دفاع نیست.

استاندار کرمانشاه درخواست کرد که از مسئولین امر بازخواست شود و گفت: اینکه در برخی از شهرستان ها، کار در حد صفر بوده است، این سوال مطرح می شود که اگر مدیر مربوطه نمی بود، این آمار قرار بود باز هم صفر شود. سوال اینجاست که مسئولین در این شهرستان ها، تا به امروز چه کرده اند.

وی گفت: اگر عملکرد یک مدیر در حد صفر است، صندلی او خالی بماند بهتر است. بنده تاکید می کنم که تعهد من در وهله ی اول به مردم است. بعد هم آبروی نظام برایم مهم است و در این دو زمینه، با هیچکس تعارف ندارم.

این مقام مسئول تاکید کرد که عملکرد مدیران در ماجرای مسکن ملی، نظارت خواهد شد و مدیری که نبودنش بهتر از بودنش است، باید کنار گذاشته شود.

تقویم زمانی برای پروژه های مسکونی

استاندار کرمانشاه در ادامه تاکید کرد که باید کیفیت سازه ها و سرعت و قیمتشان نیز مورد بررسی قرار بگیرد. وی افزود: هر کسی که بتواند این سه شاخصه را در ساخت واحدهای مسکونی رعایت کند، چه خصوصی باشد و چه دولتی، آماده ی همکاری همه جانبه با او هستیم و او را حمایت می کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که کیفیت، فدای سرعت و قیمت شود. صحرایی افزود: قطعا در این پروژه، اولویت با کیفیت است. در این طرح، ساخت خانه های بساز و در رو نداریم. هرکسی که چنین پروژه هایی بسازد باید خودش ضرر را متقبل شود و از این موضوع کوتاه نمی آییم.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان ساخت: باید از تمام ظرفیت های استان در این زمینه استفاده شود. انتظارمان این است که پیمانکاران و کارخانه ها، مصالح را به تولید در استان اختصاص دهند. همچنین اگر بخش خصوصی در این زمینه، تخفیف قائل شود، قطعا سازندگان واحدها نیز تشویق می شوند که مصالح خود را از این استان تهیه کنند.

صحرایی تاکید کرد: در اجرای این طرح باید از توان قرارگاه های کشور مثل قرارگاه امام حسن(ع) که در حوزه ی ساخت مسکن فعال است، نیز بهره ببریم. به این ترتیب می توانیم قیمت ساخت و ساز را پایین تر بیاوریم.

وی در ادامه تاکید کرد که تقویم زمانی برای اجرای پروژه های طرح نهضت ملی مسکن لازم و ضروری است و افزود: یک جوان باید مدت زمان انتظار خود برای خانه دار شدن را بداند. به همین دلیل در ابتدای هر پروژه ای باید یک تقویم زمانی داشته باشیم و بر اساس آن، کارها را پیش ببریم.

استاندار کرمانشاه گفت: تامین زمین، نیروی انسانی و منابع مالی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. خوشبختانه با ضرب الاجلی که تعیین شده، کارهای خوبی در راستای شناسایی زمین مناسب صورت گرفته و در جلسات بعدی، باید این امور نیز پیگیری شوند.

صحرایی خاطرنشان ساخت: در بحث نیروی انسانی هم ما به نیروی ماهری نیاز داریم که در زمینه های فنی و حرفه ای پای کار بیاید. حتی کارگری که در این ساختمان فعالیت می کند نیز باید گواهی لازم برای انجام این کار را داشته باشد.

وی در نهایت تاکید کرد که باید تامین مالی را نیز تا حد ممکن ساده کنیم.

معماری اسلامی باید در این پروژه مورد توجه قرار بگیرد

این مقام مسئول در پایان صحبت های خود تاکید کرد که باید بر معماری اسلامی و خانه سازی ایرانی توجه ویژه ای شود. وی افزود: شهرسازی و خانه سازی ما باید از معماری اسلامی برخوردار باشد. اینگونه نباشد که کسی در خانه ی خود احساس راحتی نکند.

صحرایی گفت: در حال حاضر، بیشتر واحدهای مسکونی معماری اسلامی ندارند و اعضای خانواده در آن احساس راحتی نمی کنند. خیلی از واحدهای آپارتمانی به منازل اطراف مشرف هستند و همین مسئله، منجر به نارضایتی افراد در منازل خود شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که ساخت خانه های مشرف به هم اصلا پسندیده نیست. نه حقوق شهروندی آن را قبول دارد و نه دیدگاه اسلامی بر این امر صحه می گذارد. به همین دلیل است که باید ساخت واحدهای مسکونی با معماری اسلامی لحاظ شود تا افراد احساس آرامش و راحتی بیشتری در منازل خود داشته باشند.

این مقام مسئول در خصوص مسئله ی تراکم نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه کرمانشاه یکی از متراکم ترین شهرهای کشور است. همین شلوغی باعث شده که خیلی ها، آرامش و آسایش نداشته باشند. به همین دلیل توجه ویژه ای به این مسئله در ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی صورت بگیرد. این واحدها نباید به گونه ای باشند که تراکم شهر را بالا ببرد.

دیدگاه ها غیرفعال است