ساخت خانه های ویلایی ارزان تر از بلندمرتبه سازی

ساخت خانه های ویلایی ارزان تر از بلندمرتبه سازی

در برخی از شهرهایی که زمین کافی وجود دارد، قرار است که خانه های ویلایی ساخته شود. خانه هایی که با فرهنگ ایرانی اسلامی سازگارتر هستند. طبیعی است که چنین خانه هایی در کلانشهری مثل تهران امکان ساخت ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، در طول سال های گذشته بحران مسکن بزرگ تر شده است و بارها شنیده ایم که مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن افراد، بیش از ۵۰ سال است. یکی از اصلی ترین دلایل این مسئله، به گفته ی کارشناسان این است که ساخت مسکن های عمودی هزینه ی ساخت را بالاتر می برد. خیلی از مسئولین اعلام کرده اند که ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه در قالب مسکن ملی آغاز می شود.

ساخت ویلاهای یک طبقه به جای بلندمرتبه سازی در دستور کار است

خانه های طویل و ساختمان های چند طبقه، گرچه مزیت های خاص خود را دارد اما ساخت آن خیلی طول می کشد و همچنین هزینه های اضافه ی زیادی به ساخت و ساز وارد می کند. در برخی مواقع کیفیت ساخت این واحدهای بلندمرتبه نیز چندان جالب نیست. علاوه بر این در شهرهای بزرگ، بلندمرتبه سازی به حواشی شهر انتقال پیدا کرده است. جایی که هیچگونه امکانات زیرساختی وجود ندارد.

تمام این دلایل باعث شده است که با آغاز طرح نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال، زمزمه هایی در خصوص ویلاسازی و خانه های یک طبقه به گوش برسد.

البته طبیعتاً این اقدام در شهرهایی صورت می گیرد که مشکل زمین وجود ندارد. همچنین باید شرایط ساخت و ساز فراهم باشد.

برای کمبود مسکن، خانه های ویلایی ساخته می شوند

در این میان، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در مورد ساخت خانه های ویلایی چنین گفت: ساخت خانه های ویلایی می تواند تصمیم درستی باشد به شرط این که زمین کافی داشته باشیم. البته در دولت های نهم و دهم، خانه های ویلایی خوبی ساخته شد. حدود سه میلیون واحد توسط خود مالکین ساخته شد و در این پروژه انبوه سازان نبودند.

مجتبی یوسفی ادامه داد: ساخت و ساز به شکل خطی در تمام نقاط کشور امکان پذیر نیست. از طرف دیگر باید مصالح لازم برای ساختمان سازی در اختیار سازندگان قرار بگیرد. اما قیمت مصالح ساختمانی هر روز عوض می شود و تسهیلات خاصی هم در اختیار سازندگان قرار نمی گیرد.

وی در ادامه چنین افزود: بحران مسکن با ساخت خانه های ویلایی در شهرهای بزرگ حل نمی شود. این راهکار بیشتر به درد روستاها و شهرهایی می خورد که زمین کافی دارند. در کلانشهرها زمین لازم برای ویلاسازی وجود ندارد. به خصوص در پایتخت و با توجه به این که در دولت روحانی، حتی یک مسکن هم ساخته نشده است، این کمبود بیشتر به چشم می آید.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه ضمن تشریح مزیت ها و معایب ویلاسازی چنین گفت: این طرح خوبی است اما نمی توان آن را با یک مدل ساخت و ساز، انجام داد. از طرف دیگر توقعاتی برای مردم ایجاد کرده است. مثلا در استان خوزستان مردم توقع دارند که زمین ویلایی به آن ها داده شود در حالیکه چنین ظرفیتی در شهرهای بزرگ وجود ندارد و ساختمان سازی باید با توجه به ظرفیت ها صورت بگیرد.

یوسفی در پایان چنین گفت: تامین زمین مهم ترین مسئله در شهرهای بزرگ است. البته در ساخت و سازها باید چند وجهی عمل شود. مثلا در مناطق محروم و بافت های فرسوده حدود ۲۰ میلیون نفر زندگی می کنند که باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین باید به مردم این مناطق تسهیلات اختصاص داده شود تا ساخت و ساز صورت بگیرد.

ویلاسازی سرعت ساخت و ساز را بیشتر می کند

در این میان یکی از کارشناسان مسکن در مورد ساخت خانه های ویلایی در اطراف کلانشهرها نیز چنین گفته است: ساخت خانه های ویلایی به فضای بیشتری نیاز دارد. ضمن این که بحث امکانات شهری مطرح است. باید برای این شهرک ها که ایده ای مانند ایده ی شهرهای جدید دارند، زیرساخت ها فراهم شود تا کارکرد درستی داشته باشند.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن در ادامه چنین گفت: مثلا چند دهه از ساخت مهرشهر در اطراف کرج می گذرد اما هنوز هم رفت و آمد به این شهرک سخت و دشوار است. اگر ایده ی خانه های ویلایی مثل شهرهای جدید باشد، نتیجه ی مطلوبی در پی نخواهد داشت.

ساخت و سازهای افقی موفق تر از بلندمرتبه سازی خواهد بود

طرح ساخت و ساز خانه های یک طبقه ی ویلایی در بعضی از شهرها مثل قم، اراک، یزد و …در حال اجرایی شدن است. طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری از نقاط کشور، روند سریع تری در اجرا پیدا کرده است اما این طرح در تمام نقاط کشور قابلیت اجرا شدن ندارد.

اما قرار است این خانه ها چگونه باشند؟ متراژ کلی زمین این خانه ها، ۲۵۰ الی ۳۰۰ است که ۷۵ از آن به زیربنا اختصاص داده می شود. این زیربنا قابلیت توسعه تا ۱۳۰ متر را نیز دارا خواهد بود. از سوی دیگر، وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند تا دهک های ۱ تا ۴ را در شهرهای جدید بدون دریافت وجه از متقاضی و در سقف تسهیلات دریافتی از بانک صورت بگیرد.

به طور کلی بلندمرتبه سازی تنها راه چاره برای ساخت و ساز در شهرهای بزرگ است چرا که زمین کافی وجود ندارد. اما شهرهای کوچک و روستاهایی که زمین کافی دارند، می توانند اقدام به ساخت خانه های ویلایی نمایند. خانه هایی که طبیعتا هماهنگی بیشتری با زیست مردم دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است