تسهیلات مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان می رسد

تسهیلات مسکن به 500 میلیون تومان می رسد؟!

با توجه به اینکه تسهیلات کنونی مسکن به هیچ وجه برای ساخت و ساز یا خرید خانه کفایت نمی کند، کارشناسان و فعالین بازار مدت هاست که درخواست افزایش این تسهیلات را دارند.

حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که وزیر راه و شهرسازی از افزایش این وام به ۵۰۰ میلیون تومان خبر داده است. همچنین دوره ی بازپرداخت این تسهیلات نیز طولانی تر می شود تا قدرت مالی ساخت و ساز بالاتر برود.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش در جلسه ی کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی که در خصوص پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال برگزار شده بود، چنین گفت: دو حوزه ی اصلی وزارت راه و شهرسازی، مسکن و حمل و نقل است. گرچه اشتراکات این دو موضوع زیاد است اما تلاش های متفاوتی را می طلبد و تا به این لحظه برای آن ها دو شورای حمل و نقل و مسکن تشکیل شده است که جلسات آن ها نیز به صورت هفتگی برگزار می شود..

بذرپاش اظهار کرد: کارهای ستادی و حمایتی در مورد اجرای وعده ی دولت در خصوص ساخت مسکن انجام شده است و مطالبه ی اصلی دولت نیز اجرای قانون جهش تولید مسکن می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به این که تورم بیشتر شده و مشکلات زیادی در بخش تامین مالی وجود دارد، کار این بخش سخت تر شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد تامین زمین های مورد نیاز برای ساخت چهار میلیون مسکن نیز چنین توضیح داد: بخشی از زمین های مربوطه در اختیار وزارتخانه و شهرهای جدید است. اما با توجه به قانون جهش تولید مسکن، سند این اراضی باید به وزارت راه و شهرسازی انتقال پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد که امور مربوط به مسکن در چند بخش صورت می گیرد و افزود: بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر داریم که سطح پیشرفتشان مختلف است. تعدادی از این واحدها باید تا پایان امسال و با بودجه ی صندوق ملی مسکن تکمیل شوند.

مهرداد بذرپاش در ادامه به سفر اخیر رئیس جمهور به شهر پرند اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از بحران های مهمی که وجود دارد، مسکن هایی است که مردم پولشان را پرداخت کرده اند اما هنوز واحدی تحویل نگرفته اند. این در حالیست که منابع این واحدها صرف زیرساخت ها شده است. بنابراین باید صندوق ملی مسکن، منابع لازم برای تکمیل آن ها را از طریق ۱۰ همت تامین کند. به این ترتیب بخشی از این بودجه صرف مسکن مهر و بخشی دیگر نیز برای ما به التفاوت و جبران کسری سود بانک ها صرف شود که در همین راستا، تکمیل واحدهایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که تمرکز ویژه ای روی نوسازی بافت فرسوده وجود دارد و افزود: تمرکز وزارت راه و شهرسازی روی این موضوع، هم به تولید مسکن می انجامد و هم اینکه کشور را از خطرات بافت فرسوده نجات می دهد. در بخش نوسازی بافت های فرسوده، طرح های انگیزشی و بسته های تشویقی مختلفی طراحی شده که اتفاقا از سوی مردم نیز با استقبال رو به رو شده اند و نتیجه ی قابل قبولی داشته است.

وی در ادامه به ساخت و ساز توسط خود مردم و خودمالکی نیز اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر، شاهد کاهش ساخت و سازهای شخصی بوده ایم. اما با استفاده از طرح های تشویقی مختلفی که از سوی معاونت شهرسازی ارائه شده است، قطعا روند ساخت مسکن نیز بیشتر و سریع تر خواهد شد.

بذرپاش همچنین به بخش واگذاری مسکن و ساخت واحدهای مسکونی در راستای طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در شهرهایی که جمعیتی کمتر از ۲۵ هزار نفر دارند، زمین های ۲۵۰ متری داده می شود. در خصوص روستاها نیز زمین های ۵۰۰ متری تحویل می گردد که این متراژ بسته به شرایط ممکن است تغییر کند. از طرف دیگر با ارائه ی تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت پیدا کرده و بیشتر می شود. انتظار ما این است که سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان برسد و زمان بازپرداخت وام نیز افزایش پیدا کند تا قدرت مالی بیشتری برای ساخت و ساز مسکن فراهم شود.

وی در ادامه به توافقاتی اشاره کرد که با دستگاه های مختلف منعقد شده است. دستگاه هایی که نقش مهمی در خصوص ساخت مسکن ایفاء می کنند. بذرپاش چنین توضیح داد: کارهای نهادی با دستگاه های اجرایی و شرکت های بزرگ در راستای تامین مسکن کارکنان زیر مجموعه شان، صورت گرفته است. به این ترتیب علاوه بر تحقق هدف دولت در بخش مسکن، این سازمان ها به عنوان محرک های اصلی ساخت و ساز وارد عمل می شوند.

در حال حاضر وام مسکن برای زوجین تهرانی ۴۸۰ میلیون تومان است که با احتساب هزینه ی خرید اوراق تسه، این مبلغ حدود ۳۶۰ میلیون تومان خواهد بود که عملا برای خرید تنها ۷ متر خانه کفایت می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است