آغاز ساخت ۱۰ شهرک جدید در کشور

10 شهرک جدید در کشور ساخته خواهد شد!

کمبود مسکن در کل کشور، تبدیل به معضل بزرگی شده است. وزارت مسکن و شهرسازی و تمام دستگاه های دولتی مرتبط با مسکن نیز در تلاش هستند که این معضل را حل و فصل کنند. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن ساخت ۱۰ شهرک جدید در چهار استان کشور را اعلام کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن آقای ارسلان مالکی در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: ساخت ۱۰ شهرک جدید در چهار استان به مساحت هشت هزار و ۱۵۰ هکتار به تصویب رسیده است. اولویت ما در این شهرک ها ساخت ساختمان هایی با طبقات کم می باشد.

مالکی در ادامه افزود: این ۱۰ شهرک در چهار استان کشور ساخته می شود. قرار است چهار شهرک در استان فارس، چهار شهرک در استان البرز، یک شهرک در آذربایجان غربی و یکی دیگر هم در استان یزد ساخته شود.

وی دوباره تاکید کرد که اولویت ساخت و ساز در این شهرک ها با ساختمان های کم طبقه می باشد.

ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه گفت: ۳۱ هزار هکتار زمین نیز قرار است الحاق شود و این موضوع در دستور کارگروه های استانی قرار گرفته است. بر اساس قانون، مهلت زمانی بررسی این زمین ها تنها یک ماه است و لازم است که مسئولین استان ها با سرعت بیشتری و در مدت زمان یک ماهه، بررسی این زمین ها را به اتمام برسانند تا تکلیف این ۳۱ هزار هکتار مشخص شود.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت: توافق با مالکین بخش های خصوصی نیز بخش دیگری از رویکرد ماست که مورد تاکید نیز قرار دارد. مالکین بخش خصوصی دارای زمین هایی در سطح شهرها یا چسبیده به محدوده ی شهرها هستند و ما نیز اعلام آمادگی کرده ایم که اگر این اراضی جزو زمین های درجه یک یا دوی کشاورزی نباشند، بر اساس یک توافق، این اراضی را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دهیم. به نحوی که هم مالک به ارزش افزوده ی ناشی از الحاق دست پیدا می کند و هم این که دولت برای ساخت خانه از این اراضی بهره می برد.

مالکی تایید کرد که در حال حاضر آیین نامه ی این طرح ابلاغ شده است و هم اکنون، استان های سرتاسر کشور آمادگی دارند که اگر منازل مسکونی که در زمین های دولتی ساخته شده اند، دارای شرایط مربوطه باشند، با قیمت مناسب و تخفیفات دولتی، این زمین ها را به مردم بفروشند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه چنین گفت: یکی از شرایط اصلی این طرح این است که افراد مربوطه بی مسکن باشند و پیش از این نیز، تسهیلات مسکن دریافت نکرده باشند. همچنین شرایطی برای ساخت و ساز مسکن در نظر گرفته شده است و لازم است که تمام خانه های ساخت شده بر اساس استانداردهای موردنظر باشد.

ارسلان مالکی در انتها گفت: در این شرایط، زمین را تا ۲۰۰ متر با قیمت دولتی و با اقساط بلند مدت به افراد تحویل می دهیم. در غیر این صورت بیشتر افراد نمی توانند زمین را به قیمت دولتی خریداری کنند.

ساخت شهرک های جدید در استان های کشور می تواند تا حدی در جهت تولید و تامین مسکن پیش برود. اما همچنان بحث اصلی که مربوط به کمبود مسکن در شهرهای بزرگی مثل تهران است، باقی می ماند. در حال حاضر، جمعیت تهران به شدت افزایش پیدا کرده است و به دلیل کمبود خانه، خیلی از افراد ناچار به حاشیه نشینی شده اند.

علاوه بر این ساخت مسکن در حواشی شهر و در قالب شهرک، تا زمانی که زیرساخت های لازم ساخته نشوند، چندان کارساز نیست و حتی ممکن است بعد از مدتی، خود به یک معضل اجتماعی جدید تبدیل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است