وام مسکن در تهران، هنوز ۳۰۰ میلیون تومان است

وام مسکن در شهرهای تهران، هنوز 300 میلیون تومان است

بر اساس گزارش های موجود، در حاضر سقف تسهیلات مسکن مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های تهران ۳۰۰ میلیون تومان است. اما با توجه به این که قیمت مصالح ساختمانی و هزینه های ساخت و ساز به طور دائم در حال افزایش است، مشخصاً این مقدار از تسهیلات مکفی نیست. به همین دلیل است که سازندگان خواستار افزایش رقم تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان می باشند.

به گزارش پرشین سازه ، برای ساخت واحد مسکونی در شهر تهران، ۴۵۰ میلیون تومان وام مسکن تعلق می گیرد. این در حالیست که ۴۸ شهر دیگر استان تهران، وامی برابر با ۳۰۰ میلیون تومان دریافت می کنند. این وضعیت تحت شرایطی است که در شهر تهران، هیچ پروژه ای که توسط دولت اجرا شده باشد، وجود ندارد و اگر شخصی بخواهد به صورت خودمالکی از امتیاز طرح نهضت ملی مسکن بهره مند شود، امکان دریافت چنین تسهیلاتی را خواهد داشت.

در حال حاضر، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تعداد واحدهای خودمالکی استان تهران که از این تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده می کنند را حدود ۵۳ هزار و ۲۱۴ واحد با میانگین پیشرفت ۵۳ درصد اعلام کرده است.

از سوی دیگر، پروژه های دولتی نیز سهم اندکی از ساخت و ساز در شهر تهران را دارند. در حقیقت حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان تهران به مراحل فونداسیون رسیده است که جمع واحدهای مسکونی در حال ساخت در استان تهران را به حدود ۷۳ هزار واحد می رساند.

با این وجود، به نظر می آید که بررسی های میدانی نشان می دهد که با افزایش قیمت خیلی از نهاده های ساختمانی مثل سیمان، فولاد و یونولیت، روند اجرای بسیاری از پروژه های نهضت ملی مسکن دچار رکود شده اند و به کُندی پیش می روند. از سوی دیگر پیشنهاد شده است که سقف تسهیلات را از ۳۰۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون برسانند. اما با این وجود، هنوز هم بانک مرکزی موافقت خود را با این افزایش رقم تسهیلات، اعلام نکرده است.

در این میان یکی از سازندگان پروژه های نهضت ملی مسکن در استان تهران، آقای ایرج رهبر در مورد عدم پرداخت متمم در برخی از مناطق صحبت کرده و گفت: به ازای هر واحد مسکونی در کلانشهر تهران باید رقم ۴۵۰ میلیون تومان وام مسکن پرداخت شود. اما همچنان این رقم ۳۰۰ میلیونی است و پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان الباقی محقق نشده است. البته در برخی از شهرها که خیلی از تهران فاصله دارند، وام ۴۵۰ میلیونی پرداخت شده است اما در برخی دیگر از شهرها مثل اسلامشهر، هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است و خبری از وام ۴۵۰ میلیونی نیست.

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در حیطه ی اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، عدم همکاری برخی از متقاضیان برای پرداخت آورده ی خود است. بعد از این که ۱۲۸ هزار و ۳۸۸ متقاضی نهشت ملی مسکن در استان تهران ثبت نام کرده و تایید نهایی نیز شده اند، تا این لحظه فقط ۶۵ هزار نفر از این افراد، حساب باز کرده اند و از این میان نیز فقط ۲۲ هزار نفر، آورده ی ۴۰ میلیون تومانی خود را واریز کرده اند.

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر، ابراهیم رئیسی در طول سفر یک روزه ای که به شهرستان اسلامشهر داشت، از مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران درخواست کرد که تسهیلات ملی مسکن در شهرستان های رباط کریم، پاکدشت، اسلامشهر، پرند، هشتگرد و ایوانکی را افزایش بدهد.

حالا باید در انتظار تعیین وضعیت تسهیلات مسکن باقی ماند. چرا که به نظر می رسد با رقم ۳۰۰ میلیون تومانی این وام، به سختی می توان خانه هایی با کیفیت و مقاوم ساخت.

دیدگاه ها غیرفعال است