زمین های مازاد نیروهای مسلح در اختیار طرح نهضت ملی مسکن

زمین های مازاد نیروهای مسلح در اختیار طرح نهضت ملی مسکن

روند تامین زمین برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، گرچه با کُندی پیش می رود اما در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که نیروهای مسلح نیز بیش از ۵ هزار هکتار از زمین های مازاد خود را در اختیار این طرح قرار داده است.

به گزارش پرشین سازه ، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص توافقی که با نیروهای مسلح داشته اند، چنین توضیح داد: بر اساس این توافق، نیروهای مسلح بیش از ۵ هزار هکتار زمین برای استفاده در طرح نهضت ملی مسکن در اختیار قرار می دهد. این اراضی در حال حاضر، در مراحل تغییر کاربری می باشند.

آقای تقی رضایی، روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن در مورد راهکارهایی که برای تامین زمین در استان هایی با کمبود زمین توضیح داد و گفت: در برخی از استان های کشور، با معضل کمبود زمین مواجه شده ایم که در حال حاضر مشغول یافتن یک سری راه حل هستیم و راهکارهای مختلفی نیز در نظر گرفته شده است.

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن، همچنین جزئیات بیشتری در خصوص این راهکارها اعلام کرد و گفت: توافق با مالکین بخش خصوص و تعاونی ها، شهرک سازی در خارج از حریم شهری و استفاده از زمین های دولتی و توافق با نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش، از جمله راهکارهایی است که برای تامین زمین استان های مذکور جهت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در پیش گرفته ایم.

وی در ادامه توضیح داد که استان کردستان، مازندران، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام، جزو استان هایی هستند که دچار کمبود زمین برای ساخت واحد مسکونی می باشند.

تقی رضایی، روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان ساخت: با نیروهای مسلح نیز توافقاتی صورت گرفته و بیش از ۵ هزار هکتار زمین برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، در اختیار قرار گرفته است. این زمین ها در مراحل تغییر کاربری قرار دارند.

بر اساس گفته های مسئولین دولت سیزدهم که با شعار ساخت ۴ میلیون مسکن در طی ۴ سال بر سر کار آمده است، وضعیت تامین زمین برای ساخت این واحدهای مسکونی با وجود مشکلات فراوان، همچنان مثبت است. همچنین وزیر سابق راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در شهرهایی که زمین کافی برای ساخت و ساز وجود دارد، امکان ساخت واحد مسکونی به صورت ویلایی وجود خواهد داشت و مردم می توانند اقدام به ساخت و ساز کنند.

در این میان امکان اجاره دادن زمین به افراد یا گروه های ۲ یا چهار نفره به مدت ۲ سال وجود خواهد داشت. به این ترتیب این گروه ها می توانند به سلیقه ی خود خانه سازی کنند. در صورتی که ساخت و ساز این افراد مسجل شد، قرارداد اجاره ی این زمین ها تا ۹۷ سال دیگر نیز تمدید می شود.

این اقدامات جزو سیاست های اصلی دولت جهت خانه سازی بوده است. با توجه به کمبود بسیار زیادی که در حوزه ی مسکن وجود دارد، دولت در تلاش است تا این بحران را هر چه سریع تر و با راهکارهای مختلف حل و فصل کند. برخی از این راهکارها کوتاه مدت هستند و برخی دیگر مانند طرح نهضت ملی مسکن، پروژه های طولانی مدتی می باشند که در طی سال های آینده، اثرات خود را روی بازار مسکن نشان می دهند.

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر، این پروژه که قرار بود خانه هایی ارزان برای مردم بسازد، با اما و اگرهای فراوانی رو به روست. تا اینجای کار که به نظر می رسد عقب افتادگی شدیدی در حوزه ی ساخت سالانه یکی میلیون مسکن وجود دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است