افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان

سیمان 35 درصد افزایش قیمت پیدا کرد

بعد از زمزمه هایی که پیرامون افزایش قیمت سیمان شنیده می شد، حالا این موضوع رسمیت پیدا کرده است و دستور افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان ابلاغ شده است. این درخواست انجمن سیمان در وضعیتی به بورس کالا ارائه شده است که در طول شش ماه گذشته، قیمت هر پاکت سیمان از ۲۸ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

برخی از سازندگان می گویند که علاوه بر قیمت بالای سیمان، وضعیت قیمت دیگر مصالح ساختمانی مثل فولاد، مس و یونولیت هم دچار نوسان شده است. همین وضعیت موجب شده است که هزینه ی ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به ۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع برسد.

به گزارش پرشین سازه ، در سال جاری این سومین باری خواهد بود که قیمت سیمان افزایش داشته است. در ماه های اردیبهشت و خرداد، قیمت این نهاده ی ساختمانی همزمان با ورود به بازار بورس به صورت غیر رسمی افزایش پیدا کرد و به پاکتی ۲۸ هزار تومان رسید. اما این پایان راه سیمان نبود چرا که نوسانات آن بیشتر شد و به ۵۰ هزار تومان نیز رسید.

حال در این میان و با وجود افزایش بسیار بالای قیمت سیمان، انجمن سیمان نیز درخواست افزایش ۳۵ درصدی را به بورس کالا ارائه کرده است و این افزایش قیمت نیز از هفته ی جاری اعمال خواهد شد.

به طور کلی، سیمان در طول سال دو بار به شکل رسمی و غیر رسمی افزایش پیدا می کند. این افزایش قیمت در حالیست که قیمت دیگر نهاده های ساختمانی مثل فولاد نیز بیشتر شده است و تمام این ها، در نهایت منجر به بالا بردن هزینه های ساخت مسکن می شوند. به نحوی که در سال های اخیر، قیمت تمام شده ی واحدهای نهضت ملی مسکن مدام تغییر می کند.

وضعیت افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در حالیست که ساخت و ساز همچنان در رکود قرار دارد. به نحوی که برخی از شرکت ها، طرح فروش اقساطی را پیش گرفته اند. طبیعتا در چنین شرایطی، نباید قیمت سیمان و دیگر مصالح ساختمانی بیشتر می شد.
۳۵ درصد افزایش قیمت سیمان در بورس کالا!

در روزهای گذشته، برخی از تولید کنندگان سیمان به بهانه ی افزایش هزینه های تولید، نامه ای به بورس کالا ارسال کرده و درخواست کرده اند که قیمت این نهاده ی ساختمانی ۳۵ درصد افزایش پیدا کند. بر این اساس، قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۲ در بورس کالا، حدود ۵۸ هزار و ۵۷۰ تومان و سیمان تیپ ۵ به قیمت ۵۹ هزار و ۷۱۰ تومان شده است. این تغییر قیمت باعث شده است که خیلی از خرده فروشی ها به شکل نامنظم و بدون قاعده اقدام به افزایش قیمت کنند که در نتیجه بی نظمی هایی به وجود آورده است.

تا قبل از این افزایش قیمت، هر پاکت سیمان تیپ ۲ در فروشگاه های مصالح حدود ۵۰ هزار تومان بود. اما با این افزایش ۳۵ درصدی احتمالا به زودی شاهد سیمان ۶۷ الی ۶۸ هزار تومانی خواهیم بود. مسئله ای که باز هم روی قیمت ساخت و ساز اثر می گذارد و وضعیت را بغرنج تر می کند.

در این میان قیمت سیمان تیپ ۵ که گران تر است، احتمالا با قیمت هر پاکت ۷۸ هزار تومان معامله خواهد شد.

این وضعیت در حالیست که تا همین دو سال پیش و در سال ۱۳۹۹، قیمت هر پاکت سیمان تیپ ۲ حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. در همان سال بود که برآورده هزینه های ساخت هر متر مربع واحد طرح نهضت ملی مسکن حدود ۲.۷ میلیون تومان بود. اما در فروردین سال ۱۴۰۰ و با افزایش قیمت ۳۵ درصدی، وضعیت هزینه های ساخت و ساز خیلی زود تغییر کرد.

در اوایل سال ۱۴۰۱، سیمان به بورس کالا عرضه شد و شاهد بودیم که قیمت هر پاکت سیمان حدود ۵۰ هزار تومان شد. حالا که قیمت سیمان تیپ ۵ حدود ۷۸ هزار تومان شده است و این نرخ را به صورت رسمی پذیرفته اند، باید منتظر تغییر مجدد هزینه های ساخت و ساز باشیم.

این در حالیست که روز گذشته، یکی از اعضای شورای عالی مسکن یعنی آقای احمد دنیامالی، هزینه های ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را متری ۸ میلیون تومان برآورد کرده بود. البته وی تاکید کرد که این قیمت به صورت میانگین است و احتمالا در شهرستان های کوچک و کلانشهرها، این رقم پایین تر یا بالاتر باشد.

در این میان، نرخ وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز همچنان همان ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است و هنوز تغییر نکرده است. بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته، مشخص شده است که خیلی از سازندگان در حال حاضر از پروژه ی نهضت ملی مسکن کنار رفته اند.

لازم به ذکر است که نوسانات قیمت، تنها مختص سیمان نیست. بلکه دیگر مصالح ساختمانی نیز دچار تغییر قیمت شده اند. مثلا میلگرد از نرخ کیلویی ۱۵ هزار تومان در روزهای پیشین به ۱۷ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که دو سال پیش و با آغاز طرح نهضت ملی مسکن، نرخ میلگرد ۴ هزار تومان بوده است.

فرشید پورحاجت، عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان اعلام کرده است که در طول هفته های گذشته، قیمت یونولیت که ۱۱۰ هزار تومان بوده است حالا به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است. از این مصالح برای ساخت سقف استفاده می شود. قیمت مس نیز بر اساس گفته ها و شنیده ها قرار است به زودی تغییر کند.

این عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان اعلام کرد: یک ماه قبل به مجلس گفتیم که قیمت نهاده های ساختمانی نوسان زیادی دارد. اما متاسفانه در نهایت به یک تذکر به وزیر صمت اکتفاء کردند.

وی تاکید کرد: در طول این مدت، بارها به نمایندگان مجلس و مسئولین ذیربط هشدار دادیم که افزایش هزینه های ساخت و ساز در نهایت منجر به رکود بخش مسکن می شود. حدود سه سال قبل قرار بود که کارت مصالح ساختمانی به سازندگان پروژه های نهضت ملی مسکن بدهند اما تا این لحظه خبری نیست. اصلا کارت مصالح نخواستیم، حداقل شرایط صدور پروانه ی ساختمانی، خدمات دستگاه های خدمان رسان، نظام مهندسی، بیمه کارگران و…را تسهیل کنند.

لازم به ذکر است که چند سالی هست که وضعیت ساخت و ساز دچار رکود شده است و اصلی ترین دلایل آن نیز همین گرانی مصالح ساختمانی می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است