تعداد فروشندگان مسکن از خریداران بیشتر است

تعداد فروشندگان مسکن از خریداران بیشتر است

گرچه در وضعیت فعلی بسیاری از کسب و کارهای کشور دچار رکود شده است اما بازار مسکن، وضعیت بغرنجی در پیش گرفته است. خیلی از مشاوران املاک اعلام کرده اند که در آبان ماه نیز، وضعیت بازار راکد بوده است و خریداران مسکن هنوز تصمیم قطعی برای خرید در وضعیت کنونی نگرفته اند.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی فایل های آگهی شده در وبسایت های فروش مسکن نشان می دهد که خیلی از فروشندگان هنوز هم قیمت های پیشنهادی خود را بالا می زنند و با وجود نبودن مشتری، هنوز هم حاضر به کاهش قیمت نشده اند. از سوی دیگر بسیاری از خریداران نیز تمایلی به حضور در این بازار ندارند و ترجیح می دهند که در شرایط کنونی، صبر پیشه کنند.

در حال حاضر تنها کسانی که در بازار مسکن حضور دارند، مصرف کننده های واقعی مسکن هستند که با شرایط قیمت های بسیار بالا، غالبا نمی توانند مسکن مورد نیاز خود را پیدا کنند.

در این میان برخی از فعالین و کارشناسان بازار، نوسانات موجود در بازارهای موازی مثل بازار ارز و دلار را دلیل اصلی رکود در معاملات مسکن می دانند و فکر می کنند که خیلی از فروشندگان و خریداران، ترجیح می دهند در شرایط ثبات نسبی دست به معامله بزنند.

با این وجود بررسی ها نشان می دهد که این روند رکود بازار تا پایان سال ادامه خواهد داشت و بعید است که قیمت خانه کاهش پیدا کند. اما به هرحال سرعت رشد قیمت ها نیز پایین می آید و به آهستگی انجام می شود.

یکی از فعالین بازار مسکن در خصوص این موضوع چنین توضیح داده است: بازار طلا، ارز، بورس و مسکن چهار رقیب قدیمی هستند که تحول هر یک از آن ها بر دیگری اثر می گذارد. ممکن است این اثرات بلند مدت یا کوتاه مدت باشند. گاهی مواقع هم این اثرگذاری فوری است. مثلا ممکن است با بالا رفتن قیمت دلار، بازار مسکن متوقف شود اما در نهایت عقب افتادگی خود را جبران می کند.

بیشتر سرمایه گذاران به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستند. مثلا زمانی که بورس اوج می گیرد، خیلی از سرمایه ها به آن سمت سرازیر می شود. در دیگر بازارها نیز وضعیت به همین منوال است. همه می خواهند که خیلی سریع به سود برسند و پولدار شوند. در ایران کسی به شکل بلند مدت در بورس سرمایه گذاری نمی کند. این مسائل باعث می شود که مردم خیلی سریع از یک بازار به دیگری کوچ کنند.

بیشتر مشاورین املاک اعلام می کنند که به محض تغییر قیمت دلار، خیلی ها منتظر می مانند که ببینند وضعیت چگونه پیش می رود. بازار فعلی مسکن خریداران خیلی کمی دارد و نسبت فروشندگان به خریداران بسیار بیشتر است. بر همین اساس پیش بینی ها این گونه است که تا پایان سال هم شاهد ادامه ی این وضعیت خواهیم بود و بازار مسکن در رکود خود باقی می ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است