مصرف کننده ی واقعی مسکن به بازار وارد می شود

مصرف کننده ی واقعی مسکن به بازار وارد می شود

در سال های اخیر، وضعیت بازار مسکن به شدت آشفته و بحرانی بوده است. از سال ۹۷ که جهش قیمت مسکن آغاز شد تا به امروز، وضعیت این بازار هر روز با بحران های تازه ای همراه بوده است. از سوی دیگر حجم سرمایه گذاری در بازار مسکن کاهش یافته است. البته در بررسی های اخیر مشخص شده است که متقاضیان مصرف کننده می خواهند وارد بازار مسکن شوند.

به گزارش پرشین سازه ، در سال های اخیر، خانه هایی با عمر بیشتر از ۲۰ سال رشد ۶۱ درصدی را تجربه کرده اند. همچنین در ۲ ماه اخیر، میزان تمایل به دریافت وام مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.

در این میان عواملی که منجر به ایجاد انتظارات تورمی در بازار مسکن شهر پایتخت شده است، اثرگذاری خود را کم و بیش از دست داده است. اساس این مدعا هم کاهش رشد ماهیانه ی قیمت مسکن به کمترین میزان خود در دو ماه گذشته(۱.۱ درصد و ۱.۲ درصد) بوده است. همچنین نرخ تورم مصالح ساختمانی، افت بسیار زیاد ساخت و ساز و البته کاهش تعداد معاملات نیز مشخص می کند که وضعیت بازار مسکن کاملا راکد است.

حتی سرمایه گذارانی که ملک را برای نگهداری می خریدند نیز کاهش محسوسی داشته اند. اما از سوی دیگر، متقاضیان مصرف کننده و واقعی مسکن فرصت ورود به این بازار را پیدا کرده اند. در واقع یکی از نشانه های اصلی چنین موضوعی، افزایش تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن است. در طول دو ماه مهر و آبان، میزان تقاضا برای خرید اوراق تسه بیشتر شده است. البته در این میان قیمت این اوراق نیز نوسان داشته است و حالا با قیمت ۱۰۵ هزار تومان معامله می شود.

البته نباید فراموش کرد که میزان معاملات مسکن به پایین ترین حد خود از فروردین ماه رسیده است. در مهر ماه امسال فقط ۵۴۰۰ معامله ی مسکن در پایتخت انجام شده است. در شرایط عادی این رقم باید سه برابر می بود. به همین دلیل می توان گفت که میزان معاملات مسکن با افت ۱۰ درصدی در مهر ماه نسبت به شهریور مواجه بوده است.

گرچه آمارهای مربوط به آبان ماه هنوز منتشر نشده است اما بررسی ها به خوبی نشان می دهد که وضعیت این بازار در ماه جاری نیز با رکود فراوان همراه بوده است. از سوی دیگر، افزایش قیمت دلار نیز باعث شد که خیلی از افراد، از معاملات مسکن خودداری کنند.

زمانی که قیمت مسکن به کف خود برسد، خیلی از افراد متقاضی ترغیب می شوند که وارد بازار مسکن شوند. شرایط مسکن تهران امروزه جوری شده که در قیاس با قیمت مسکن در سال ۱۳۹۵، ۱۰ برابر شده است. در مهر ماه سال ۱۳۹۵، قیمت مسکن حدوداً متری ۴.۴ میلیون تومان بوده است اما حالا این رقم به ۴۳.۷ میلیون تومان رسیده است. به همین دلیل قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده است و فاصله ی زیادی میان کف درآمد با قیمت مسکن وجود دارد.

با این وجود از سال گذشته، بازار مسکن در یک روند کاهشی قرار گرفته و نرخ رشد قیمت آن از تورم عمومی جا مانده است. در حال حاضر، تورم نقطه به نقطه ی مسکن پایتخت ۴۸ درصد و رشد قیمت آن نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد بوده است. در حقیقت قیمت مسکن نسبت به دیگر کالاها، ۱۰ درصد عقب افتاده است.

اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است که متقاضیان واقعی و مصرف کننده به بازار مسکن ورود پیدا کنند. البته در این میان خیلی از کارشناسان هم عقیده دارند که رکود، بعید است به زودی دست از سر بازار مسکن بردارد.

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که بازار مسکن با آن رو به روست، افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه رشد هزینه های ساخت و ساز است که باعث می شود در نهایت قیمت واحدهای نوساز بسیار بالا باشد. در نتیجه خانه هایی که کمتر از ۵ سال دارند، بسیار گران شده و کمتر کسی قادر به خریدشان می باشد. به همین دلیل است که میزان تقاضا برای خانه های قدیمی بیشتر شده است. در قیاس با سال گذشته، معاملات واحدهای قدیمی با بیش از ۲۰ سال سن، حدود ۶۱ درصد بیشتر شده است. این عدد در قیاس با ۸ سال پیش، رشد ۲۴۵ درصدی داشته است.

قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۴۳.۷ میلیون تومان است!

نرخ رشد ماهیانه ی تهران که از تیرماه رو به افول بوده است، همچنان کاهشی است. مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نیز چنین کاهشی را تایید کرده اند. بر اساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر خانه در پایتخت حدود ۴۳ میلیون تومان در مهر ماه بوده است. این عدد نشان می دهد که در مهر ماه با رشد ۱.۲ درصدی مواجه بوده ایم. در قیاس با سال گذشته نیز ۳۸.۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این میان مرکز آمار ایران نیز متوسط وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران را معادل ۴۶.۴ میلیون تومان اعلام کرده است. متوسط حسابی آن نیز ۴۴.۳ میلیون تومان بوده است.

همان طور که اشاره کردیم، تعداد معاملات مسکن انجام شده در تهران برای مهرماه بسیار کم بوده است. به نحوی که فقط ۵۴۰۰ فقره معامله در این ماه صورت گرفته است. این تعداد نسبت به شهریور ماه با کاهش ۱.۲ درصدی مواجه بوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است