هیچکس خریدار واحدهای لوکس و بزرگ تهران نیست

هیچکس خریدار واحدهای لوکس و بزرگ تهران نیست

افزایش سرسام آور قیمت مسکن و به خصوص خانه های لوکس، باعث شد که مشتریان آن ها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند و در نتیجه، زمان انتظار برای فروش آن ها طولانی تر شود. از اثرات چنین اتفاقی، شکستن حباب قیمتی این واحدها بود. به نحوی که خیلی از فعالین بازار ملک در پایتخت می گویند که وضعیت بازار نوسازهای متراژ بالا با شکست قیمتی مواجه شده است.

به گزارش پرشین سازه ، گشت و گذار کوتاهی در وبسایت های درج آگهی خانه به خوبی نشان می دهد که وضعیت آپارتمان های نوساز و متراژ بالا در تهران چندان جالب نیست. البته باید اشاره کرد که خیلی از این خانه ها برای چندمین بار است که آگهی می شوند و مشخص است که خریداری برایشان وجود ندارد. این موضوع علاوه بر این نشان می دهد که بازار مسکن تا چه حد راکد است. به نحوی که خانه های نوساز در متراژهای بالاتر از ۱۲۰ متر، در حال حاضر کمترین میزان مشتریان را به خود اختصاص داده اند. هیچکس قادر به خرید این خانه ها نیست.

در واقع باید چنین گفت که رشد قیمت آپارتمان های نوساز به دلیل تورمی است که بر جامعه حاکم شده است. به همین دلیل است که چند سالی می شود که واحدهایی با قیمت های غیرواقعی، به فروش می رسد. اما در حال حاضر همه چیز تغییر کرده است. بازار مسکن با رکود عجیب و بی سابقه ای رو به رو شده است و جریان خرید مسکن به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده! همین موضوع باعث شده است که واحدهای نوسازی و بزرگ، به نصف قیمت ۲ سال پیش خود برگردند. اما باز هم مشتری برایشان پیدا نمی شود.

نکته ی بسیار حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد، اثرگذاری قیمت واحدهای لوکس تهران در تعیین میانگین قیمت مسکن است. در صورتی که حباب قیمتی این واحدها شکسته شود، می توان امیدوار بود که جریان رشد قیمت واحدهای کوچک تر نیز متوقف شده و وضعیت این بازار اندکی بهبود پیدا کند. در بدترین حالت، باید امیدوار باشیم که دیگر شاهد رشد قیمت مسکن نباشیم. اتفاقی که در همین شهریور ۱۴۰۱ برای مسکن پایتخت رخ داد.

خیلی از کارشناسان مسکن بر این باور هستند که کاهش مداوم معاملات آپارتمان های بزرگ و لوکس، باعث می شود که رکود غیرتورمی به وجود بیاید که به مراتب از تورم بهتر است.

جالب است بدانید که رشد ماهیانه ی قیمت مسکن تهران در شهریور همین سال جاری، برابر با ۱.۱ درصد بود که از اردیبهشت بی سابقه بوده است. بررسی تعداد معاملات مسکن در پایتخت نیز نشان می دهد که هیچ یک از طرفین معامله، علاقه ی چندانی به خرید و فروش ندارند و خبری از شوک های قیمتی و یا هجوم سرمایه گذاران برای خریدهای سرمایه ای نیست. در نتیجه وضعیت بازار مسکن، این روزها اگر نگوییم راکد است، به آرامی سپری می شود.

آمارها نشان می دهد که در خرداد ماه، تعداد معاملات خرید و فروش خانه ۱۳ هزار و ۸۷۴ خانه بوده است. اما این رقم به مرور کمتر شده است. به نحوی که در مرداد به تعداد ۷ هزار و ۸۲۵ معامله رسیده است. اما شیب کاهشی آن در شهریور ماه از هر زمان دیگری شدیدتر می شود و به ۶ هزار و ۳۳ معامله می رسد.

کاهش شدید معاملات مسکن باعث شده است که بازار خانه های لوکس و بزرگ نیز بیشتر از همیشه راکد باشد.

در این میان یکی از واسطه های ملکی در خصوص این موضوع چنین گفته است: رفتار بازار مسکن در چند سال اخیر این گونه بوده است که وقتی بازار آپارتمان های لوکس و نوساز راکد می شود، پیشنهاد فروش زیرقیمت نیز افزایش پیدا می کند. در نتیجه، منجر به کاهش تدریحی قیمت واقعی مسکن می شود.

خیلی از کارشناسان ملکی می گویند که روند نزولی بازار مسکن از تیرماه آغاز شده است چرا که از همان زمان، تعداد معاملات بسیار کمتر شد. حالا در اولین ماه پاییز می بینیم که تعداد معاملات به کمترین میزان خود رسیده است و همین مسئله در نهایت منجر به شکست حباب قیمت آپارتمان های لوکس و نوساز با متراژ بالا خواهد شد. این اتفاق، منجر به کاهش قیمت آپارتمان های کوچک نیز می شود.

یکی از کارشناسان ملکی می گوید: انتظار داریم که این کاهش قیمت تا بهمن ماه ادامه داشته باشد. اوج رونق بازار ملکی امسال، مربوط به خرداد ماه بود که خریدهای سرمایه ای در این منطقه به اوج خود رسید. اما از همان زمان، کم کم بازار مسکن وارد یک رکود بی سابقه شد و میزان معاملات به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد.

به نحوی که خیلی از فروشندگان تمایل به عرضه ی زیر قیمت واحدهای خود دارند. اگر همین شیوه ادامه پیدا کند، پیشبینی ما این است که تا بهمن ماه و شب عید، آرامش خوبی بر بازار مسکن حاکم باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است