تعیین تکلیف زمین های طرح نهضت ملی مسکن

تعیین تکلیف زمین های طرح نهضت ملی مسکن

یکی از مهم ترین چالش هایی که بر سر راه طرح جهش تولید مسکن بود، بحث تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکونی است. اما به نظر می آید که وزیر راه و شهرسازی در این خصوص شفاف سازی کرده است و دستور داده که تا پایان شهریور ماه وضعیت زمین های مورد نیاز برای ساخت این واحدها تعیین تکلیف شوند.

به گزارش پرشین سازه ، در طول نشست شورای عالی مسکن که در محل وزارتخانه راه و شهرسازی و با حضور وزیر و معاونین و مدیران کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، آقای رستم قاسمی از تمامی مدیران این حوزه درخواست کرد که بر اساس دستور رئیس جمهور تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱، تکلیف زمین های مورد نیاز برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن مشخص شود.

وی در مورد برخی از استان ها سخن گفت و اعلام کرد که تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در برخی از استان بسیار نامطلوب است و مدیران کل این استان ها، تنها ۲ هفته مهلت دارند تا تکلیف زمین هایی که برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی نیاز است را مشخص کنند.

وزیر راه و شهرسازی به عقب ماندگی چند استان از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سخن گفت و اشاره نمود: در طول هفته های اخیر، جهش هایی در این استان ها به وجود آمده است و انتظار می رود که سرعت کار را نیز در ادامه بالاتر ببرند.

آقای رستم قاسمی افزود: ما در مورد نهضت ملی مسکن با هیچکس شوخی نداریم و تمامی استان ها را بر اساس شاخص هایی که وجود دارد، ارزیابی کرده ایم و در موردشان تصمیم می گیریم.

وی در ادامه اشاره کرد که هیچکس نباید از زمان بندی طرح نهضت ملی مسکن عدول کند و تمامی اختیارات لازم نیز به استانداران به عنوان رئیس شورای عالی مسکن داده شده است و هیچگونه قصوری در این رابطه پذیرفته نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود چنین گفت: در برخی استان هایی که کمبود زمین وجود ندارد و افراد تمایل به ساخت خانه های ویلایی دارند نیز باید زمین ها واگذار شده و در همین قالب ساخته شوند. کل این پروسه یک هفته زمان می برد و نباید تعللی صورت بگیرد.

وی همچنین در مورد حضور بانک ها در این طرح نیز سخن گفته و ضمن تشکر از بانک مسکن، از دیگر بانک ها نیز درخواست کرد که در خصوص این طرح، فعال شوند و متقاضیان تایید شده جهت دریافت تسهیلات را بپذیرند.

قاسمی گفت: مدیران کل راه و شهرسازی استان ها وظیفه دارند هر هفته گزارشی پیرامون عملکرد بانک ها و وضعیت همکاری شان به من ارائه کنند تا در صورتی که هرگونه مشکلی وجود داشته باشد، مجوزهای لازم از شورای عالی پول و اعتبار اخذ شود.

در طول این جلسه، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز آخرین گزارش های موجود در خصوص وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در کشور را ارائه نمود. بر اساس این گزارش، در کل از مجموع ۵ میلیون ۵۶۵ هزار متقاضی ثبت نام کرده، فقط ۴۳۱ هزار نفر هنوز تعیین تکلیف نشده اند. یعنی کمتر از ۸ درصد متقاضیان!

محمود محمودزاده در ادامه چنین گفت: آن دسته از متقاضیان که تکمیل مدارک نیز کرده اند، کلا حدود ۱ میلیون و ۵۳۶ هزار نفر هستند که ادارات کل راه و شهرسازی استان ها باید فورا، پروسه معرفی متقاضیان به پروژه ها را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: در روند معرفی متقاضیان به بانک ها باید سه اولویت در نظر گرفته شود: اول از همه پروژه هایی که دارای متقاضی و فاقد قراردادهای مشارکت مدنی هستند. دوم پروژه هایی که ثبت شده اما هنوز متقاضیان آن معرفی نشده اند. سوم هم تعداد واحدهایی که برای ساماندهی متقاضیان حائز شرایط اولیه، باید ثبت و به بانک معرفی شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است