۹۰ هزار مالک، ۵۰۰ هزار خانه خالی؛ دولت به مقابله با احتکار مسکن آمد

90 هزار مالک، 500 هزار خانه خالی؛ دولت به مقابله با احتکار مسکن آمد

ضرب الاجل دولت به مالکان خانه‌های خالی؛ یک هفته فرصت برای عرضه مسکن


اعلام آمار دقیق خانه های خالی و مالکان آن ها، فضای مجازی را دچار شوک کرد؛ چرا که هیچکس تصور نمی کرد که ۵۰۰ هزار واحد خالی صرفاً در اختیار ۹۰ هزار مالک باشد. حالا مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ضمن اعلام آمارهای دقیق مربوط به این مالکان، خاطرنشان کرد که این افراد فقط ۱ هفته وقت دارند که ملک خود را به بازار عرضه نمایند.

به گزارش پرشین سازه ، این ۹۰ هزار مالک، هر کدام به شکل میانگین ۵ واحد مسکونی خالی دارند. ابوالفضل نوروزی تاکید کرد که به آن ها اعلام شده که هرچه سریع تر خانه های خود را به بازار عرضه کنند. در غیر این صورت، باید مالیات آن را بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۵۴ و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم تاکید کرد که بر اساس این مواد قانونی، وزارت راه و شهرسازی موظف است که خانه های خالی را شناسایی کرده و اطلاعات آن ها را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

نوروزی تصریح کرد که قانون مالیات بر خانه های خالی از سال ۱۳۵۲ مصوب شده اما دولت های قبلی آن را نادیده گرفته اند. در سال ۱۴۰۰ و بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، پیگیری های بیشتری برای اجرایی شدن این قانون صورت گرفت و از سال گذشته، روند قانونی دریافت مالیات بر واحدهای مسکونی خالی جدی تر شده است.

نوروزی تاکید کرد که دولت سیزدهم هدف خود را بر شناسایی مالکان دانه درشت گذاشته بود و تاکید داشت که مالکان دارای چندین خانه خالی، اول از همه شناسایی شوند. واقعیت اینجاست که وزارت راه و شهرسازی، رویکرد درآمدمحور به این موضوع ندارد و صرفاً به دنبال کنترل بازار مسکن می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در واقع به دنبال این نیستیم که پولی گرفته شود، بلکه می خواهیم خانه های خالی به بازار مسکن عرضه شوند.

در گام اولیه شناسایی این واحدها، ۵۰۰ هزار واحد شناسایی شدند. اولویت با کسانی بود که بیش از ۱۰۰ واحد داشتند. بعد از آن، نوبت به مالکانی می رسد که دارای ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۳ خانه خالی هستند. جالب توجه اینجاست که بیشتر مالکان مزبور، بانک ها و اشخاص حقوقی هستند.

نوروزی در ادامه خاطرنشان ساخت که با پیگیری های مداومی که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت، نزدیک به ۱۸۲ هزار خانه به بازار مسکن عرضه شد. البته در این میان مالکان نزدیک به ۱۲۰ هزار خانه خالی نیز نسبت به هشدارهای دولت بی توجهی کردند و حالا به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند.

سازمان نیز در حال پیگیری روند اخذ و دادرسی مالیاتی این افراد می باشد. از میان ۱۲۰ هزار واحدی که به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند، بالغ بر ۶۰ هزار واحد در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شناسایی شده بودند و همان زمان نیز به سازمان معرفی شدند تا روند پرداخت مالیات خود را طی نمایند.

جمع خانه های خالی ۹۰ هزار مالک به بیش از نیم میلیون واحد مسکونی می رسد. این عدد عجیب و غریب نشان می دهد که چرا تا به امروز، معضل مسکن پابرجا مانده و انواع طرح های پیشنهادی هم نتوانسته اند ثبات و رونق را به بازار برگردانند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که به مالکان این خانه ها، هشدارهای لازم داده شده و از آن ها درخواست شده که ملک خود را به در بازار عرضه کنند یا اطلاعات آن را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نمایند. در غیر این صورت، به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهند شد. فرصت زمانی در نظر گرفته شده برای این ۹۰ هزار مالک، یک هفته می باشد.

نکته ی حائز اهمیت اینجاست که احتمالاً بعضی از این املاک خالی نباشند و مستاجر در آن ها ساکن باشد اما به دلیل عدم ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان، خالی در نظر گرفته شده اند و مطابق با قانون جرائم مالیات بر خانه های خالی با آن ها رفتار خواهد شد.

در شرایطی که فشار اصلی مشکلات مسکن روی اقشار مستاجر است، اصلاً توجیه پذیر نیست که بسیاری از واحدهای مسکونی خالی باشند. البته لازم به ذکر است که در خصوص اثرگذاری عرضه این املاک به بازار مسکن، حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان می گویند که این واحدها بزرگ متراژ می باشند و در نقاط شمالی پایتخت واقع شده اند. بنابراین بعید است که اقشار مستاجر، جامعه هدف این املاک باشند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا عرضه املاک خالی به بازار، می تواند تغییری در قیمت ها ایجاد کرده و منجر به بهبود وضعیت مستاجران شوند؟ تا به امروز که هیچ یک از طرح های دولت برای کنترل بازار اجاره موفقیت آمیز نبوده و در تابستان سال جاری نیز، این قشر آسیب پذیر با مشکلات زیادی مواجه بود.

دیدگاه ها غیرفعال است