فقط ۳ درصد ساختمان‌های تهران بیش از ۶ طبقه دارند

فقط 3 درصد ساختمان‌های تهران بیش از 6 طبقه دارند

عمر کوتاه 30 ساله ساختمان‌های ایرانی؛ زنگ خطر برای پایتخت و کلانشهرها


بارها از سوی مسئولین مختلف شهری به این نکته اشاره شد که ساختمان سازی بلندمرتبه، مشکلی بزرگ برای پایتخت و دیگر کلانشهرهای ایران به حساب می آید و اساساً با فرهنگ ایرانی سازگار نیست. حالا بر اساس گفته های معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، می توان با قطعیت گفت که فقط ۳ درصد سازه های شهر تهران بیش از ۶ طبقه دارند و الباقی ۹۷ درصد، زیر شش طبقه می باشند. بنابراین به جای آدرس دهی غلط، بهتر است روی ایمنی ساختمان ها تمرکز شود.

به گزارش پرشین سازه ، با توجه به این موضوع، به نظر نمی آید که مشکل ساختمان های بلندمرتبه و برج های طویل، مشکلی حادّ باشد که نتوان آن را حل و فصل کرد.

حمیدرضا صارمی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در شهر تهران، سالانه ۲۰ میلیون متر مربع ساخت و ساز انجام می شود. متاسفانه به علت عدم نظارت صحیح و رویکردهای اشتباهی که به ساختمان سازی وجود دارد، عمر سازه های ایرانی نهایتاً ۳۰ ساله است. این در حالیست که متوسط عمر ساختمان در دیگر نقاط جهان، ۱۰۰ سال می باشد. به نظر می آید که رویکرد بلندمدت به ساختمان های شهری در میان سازندگان جانیفتاده است. به همین علت است که هر روزه بر وسعت بافت فرسوده اضافه می شود.
صارمی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که چنانچه هزینه ساخت هر متر مربع مسکن را ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی خواهیم داشت که مبلغ بسیار زیادی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد که برای بهبود عمر ساختمان ها و تقویت ایمنی آن ها، باید نکات ایمنی را از همان مراحل اولیه ساخت و ساز در نظر داشت. به این ترتیب، تولید مسکن در شرایطی ایمن پیش می رود و بخش زیادی از هزینه های آتی را کاهش خواهد داد. علاوه بر این، بهره برداران ساختمانی نیز کمتر دچار مشکل خواهند شد.
صارمی در ادامه عنوان کرد:

پیش از این، نزدیک به ۵۰ درصد سازه ها بتنی و ۵۰ درصد باقی مانده، فلزی بودند. حالا که فلز گران شده، بیشتر سازندگان به سمت استفاده بیشتر از بتن می روند و تقریباً ۸۰ درصد متریال به کار رفته در ساختمان ها، بتنی هستند. سوال اینجاست که آیا نظارتی روی کیفیت بتن انجام می شود؟

وی تصریح کرد که با وجود رشد جمعیتی شهرهای ایران از سال ۱۳۳۵ تا به امروز، باید فکری به حال ایمنی ساختمان ها کرد. صارمی به افزایش قدرت پیشگیری تاکید داشت و خاطرنشان ساخت که باید برای جلوگیری از وقوع سوانحی مثل آتش سوزی و…، لوازم و تجهیزات لازم را در ساختمان ها تعبیه کرد.

متاسفانه در حال حاضر، حریق به یکی از اصلی ترین تهدیدات ساختمانی تبدیل شده و خیلی از حوادث سال های گذشته به همین دلیل رخ داده است. بنابراین لازم است که هرچه سریع تر، تمهیدات ایمنی اندیشیده شود.
این مقام مسئول در انتهای صحبت های خود به ساختمان های بلندمرتبه تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیش از ۹۷ درصد ساختمان های پایتخت کمتر از ۶ طبقه هستند. بنابراین معضل چندان زیادی از بابت ایمنی آن ها وجود ندارد؛ اما ساختمان های بلندمرتبه بیش از دیگر سازه ها موظف به رعایت نکات ایمنی هستند.
این ساختمان ها باید راه های خروج، دوربند، عدم استفاده از درب های شیشه ای، عدم استفاده از نمای قابل اشتعال و دیگر نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند تا کمتر دچار مشکلاتی از قبیل حریق و ریزش شوند. تعداد ساکنان این ساختمان های بلندمرتبه، بیشتر است و طبیعتا به هنگام وقوع حوادث، میزان خسارت بیشتری وارد می کنند.

متاسفانه بسیاری از سازندگان با وجود استفاده از مصالح مقاوم در شالوده ساختمان، از ایمنی نما غافل می شوند و همین موضوع، بسترساز وقوع حوادث مختلف می گردد. زمانی که نمای ساختمان به درستی طراحی نشود و از مواد قابل اشتعال در طراحی آن استفاده گردد، خیلی راحت حریق به داخل ساختمان هدایت شده و ضررهای بیشتری وارد می کند.
در ساختمان هایی که زیر شش طبقه هستند نیز باید نکات ایمنی با دقت فراوان رعایت شود اما واقعیت اینجاست که به دلیل عدم نظارت سفت و سخت، بسیاری از این ساختمان های کم ارتفاع نیز، خارج از قوانین و مقررات ساختمانی تولید می شوند.
بنابراین در کنار توصیه به ساخت واحدهای ویلایی و افزایش افقی شهرها، بهتر است نگاهی هم به ایمنی این سازه ها شود و نکات مهمی که در خصوص ایمنی این ساختمان ها وجود دارد، با جدیت بیشتری دنبال گردد تا کمتر شاهد حوادث ناگوار ساختمانی باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است