۲۵۰۰ واحد مسکونی مشارکتی برای کارکنان شهرداری

2500 واحد مسکونی مشارکتی برای کارکنان شهرداری ساخته می شود

یکی از حوزه های اصلی طرح نهضت ملی مسکن، ساخت واحدهای مسکونی برای کارکنان ادارات و سازمان های مختلف بود. حالا به نظر می آید که شهرداری نیز پیش قدم شده و برای کارکنان خود، ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران می سازد.

به گزارش پرشین سازه ، اخباری که در خصوص کلنگ زنی و آغاز به کار پروژه های نهضت ملی مسکن به گوش می رسد، متنوع و زیاد است. اما ساخت واحد مسکونی برای شاغلان ادارات و سازمان ها، می تواند خبر خوشی باشد.

رئیس بنیاد مسکن، ضمن اعلام این خبر، عنوان کرد که هنوز مشخص نیست که قیمت تمام شده ی این واحدهای مشارکتی چقدر خواهد بود.

اکبر نیکزاد، در طی جلسه ای با مسئولین شهرداری که برای امضای تفاهنامه ی ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران برگزار شده بود، به همکاری بسیار خوبی که با شهرداری دارند، اشاره کرد.

رئیس بنیاد مسکن گفت:

پیش از این نیز بنیاد مسکن و شهرداری، توافقات خوبی برای ساخت مسکن داشته اند و حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی ساخته خواهد شد. با احتساب ۲ هزار واحدی که فردا روند ساخت خود را آغاز می کند، می توان گفت که ۱۵ هزار واحد مسکونی به شکل مشارکتی ساخته می شود.

وی در ادامه تاکید کرد که در ساخت و ساز واحدهای مسکونی، دو عامل مدرن و اسلامی بودن را مد نظر قرار داده اند.

این مقام مسئول، همچنین خاطرنشان ساخت که سود حاصل از این ساختمان سازی ها به حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) واریز خواهد شد و از این منبع مالی برای محرومیت زدایی در سراسر کشور، استفاده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که مبلغ تمام شده ی این واحدهای مسکونی مشخص نیست اما به شکل تقریبی می توان گفت که ساخت خانه های ویلایی در روستا، متری ۶ میلیون تومان هزینه بر خواهد بود.

رئیس بنیاد مسکن در ادامه به جنبه های مختلف ساخت مسکن اشاره کرد و خاطرنشان نمود که هزینه های زیادی برای ساخت یک واحد صرف می شود. از طرفی دیگر، قیمت نهاده های ساختمانی روز به روز در حال افزایش است و نمی توان مشخص کرد که مبلغ تمام شده، چقدر می شود.

وی گفت:

نرخ مصالح، دستمزدها و…ثابت نیست. در حال حاضر تمام پروژه های مشارکتی و مسکن ملی را با نرخ های موجود ادامه می دهیم. زمانی که پیشرفت فیزیکی پروژه به ۶۰ الی ۷۰ درصد برسد، می توان قیمت تمام شده را برآورد کرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که در برخی از پروژه های موجود، نیروی کار کافی وجود ندارد و همین موضوع، هزینه های ساخت و ساز را افزایش می دهد.

اکبر نیکزاد همچنین به موضوع درآمدهای شهرداری اشاره کرد و عنوان نمود که این درآمدها سینوسی هستند.

در برخی از ماه های سال، درآمد شهرداری دچار اختلال می شود و نمی توان گفت که همواره درآمد ثابتی دارد. در چنین شرایطی، حقوق کارمندان این سازمان توسط بانک شهر پرداخت می شود.

وی سپس به موضوع پروژه های مشارکتی با شهرداری پرداخت. یکی از این پروژه که موسوم به باغ آذر است، با همکاری شهرداری و بنیاد مسکن ساخته می شود. سهم شهرداری از این پروژه، تامین زمین و صدور پروانه ی ساختمانی است.

این مقام مسئول تاکید کرد که سهم بنیاد مسکن از اجرای این پروژه ۵۲ درصد و سهم شهرداری نیز ۴۸ درصد است.

هدف از اجرای این پروژه ی مشارکتی، ساخت مسکن مناسب برای ساکنان اطراف بافت فرسوده است. در واقع شهرداری در ازای ۱ متر بافت فرسوده، ۱.۵ متر آپارتمان نوساز تحویل خواهد داد.

یکی دیگر از موضوعات این جلسه، رسیدگی به تفاهمنامه ی ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی برای پرسنل شهرداری بود. بر اساس این تفاهمنامه، قرار است که ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ ساخته شود. مدت زمان ساخت این پروژه نیز ۶۰ ماه برآورد شده است.

کل مبلغی که بنیاد مسکن برای ساخت این پروژه تامین می کند، ۱۹۴۶ میلیارد تومان است که حدود ۴۷ درصد کل مبلغ مورد نیاز را شامل می شود. رقم کلی برآورد شده برای ساخت این واحدهای مسکونی، ۴۱۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

آورده ی متقاضیان این پروژه نیز ۱ میلیارد تومان تخمین زده شده است. مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان نیز از سوی بانک ها پرداخت می شود. لازم به ذکر است که سود تسهیلات بانکی مزبور، ۲۳ درصد است.

ساخت این واحدهای مسکونی؛ می تواند بخش بزرگی از نیاز پرسنل شهرداری به مسکن را برطرف کند و گام مثبتی در راستای پروژه های مشارکتی باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است