بحران اجاره در تهران؛ ۲۰۰ میلیون تومان رهن، کف اجاره یک خانه معمولی!

بحران اجاره در تهران؛ 200 میلیون تومان رهن، کف اجاره یک خانه معمولی!

اجاره نشینی در تهران؛ رویا یا کابوس؟


در حال حاضر، کمترین مبلغی که برای رهن یک مسکن عادی در تهران باید کنار گذاشت، ۲۰۰ میلیون تومان شده است. نکته اینجاست که تامین همین ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای خیلی از خانواده ها سخت شده است. علاوه بر این، مبالغ اجاره نیز به صورت جداگانه دریافت می شود. سوال اینجاست که با چنین وضعیتی، آیا هنوز هم می توان خانه هایی در تهران پیدا کرد که با رهن ۲۰۰ میلیونی، ارائه شوند؟

به گزارش پرشین سازه ، از سال گذشته که سرعت صعود قیمت مسکن کمی کمتر شد، اجاره بها نیز به شکلی محتاطانه تر پیش می رود و در تابستان امسال نیز گرچه گرانی های زیادی را شاهد بودیم اما صاحبخانه ها اندکی در قیمت های پیشنهادی خود کوتاه آمده اند؛ چرا که از پیدا کردن مستاجر جدید اطمینان خاصر نداشتند.

واقعیت اینجاست که قیمت اجاره مسکن در تهران به قدری بالا رفته که در نهایت، کمتر مستاجری قادر به اجاره خانه در این شهر است. به همین دلیل خیلی از متقاضیان به شهرهای اقماری مهاجرت کرده اند و به این ترتیب، واحدهای تهران خالی مانده اند.

البته این موضوع بدین معنا نیست که اجاره نشینی برای مستاجران تهرانی بهتر شده و قیمت ها کاهش پیدا کرده است. تنها چیزی که در تابستان امسال دیده شد، کاهش سرعت افزایش قیمت هاست. در حال حاضر با مبلغ ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان، کمتر جایی را می توان پیدا کرده که به شکل رهن کامل ارائه شده باشد.

در کنار این مبلغ سنگین رهن، حتما باید اجاره بالایی نیز پرداخت شود. این در حالیست که ۲۰۰ میلیون رهن برای خیلی از طبقات جامعه، مبلغ سنگینی به حساب می آید.

گشت و گذاری کوتاه در فایل های اجاره تهران نشان می دهد که یافتن خانه ای با قیمت پایین و رهن ۲۰۰ میلیون تومان به ندرت اتفاق می افتد. مثلاً یک واحد ۵۲ متری در محله دکتر هوشیار که در سال ۸۵ ساخته شده با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. در کمال تعجب، این واحد اجاره ندارد اما در عوض، امکانات خاصی هم برای آن ذکر نشده!

یک واحد دیگر در محله مسعودیه که ۴۰ متر دارد با مبلغ ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۳ میلیون اجاره آگهی شده است. این واحد نیز در سال ۱۳۸۵ ساخته شده و تقریبا قدیمی ساخت محسوب می شود.

در محله یافت آباد نیز می توانید واحدهای متعددی را با رهن ۲۰۰ میلیونی پیدا کنید. مثلاً یک واحد ۵۰ متری که در سال ۱۴۰۱ ساخته شده و دارای امکانات خوبی می باشد، با قیمت ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۵ میلیون اجاره آگهی شده است.

یک واحد دیگر در محله سبلان که در سال ۸۸ ساخته شده، با قیمت ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۷.۵ میلیون اجاره آگهی شده است. این واحد دارای ۶۵ متر می باشد.

در محله نارمک نیز می توان یک واحد ۹۰ متری را با مبلغ ۱۳.۵ میلیون اجاره ماهانه، قولنامه کرد. این واحد که در سال ۸۳ ساخته شده، دارای ۲۰۰ میلیون رهن نیز می باشد.

در حال حاضر با مبلغ ۲۰۰ میلیون رهن، فقط می توان واحدهای کوچک متراژ یا حتی سوئیت های بدون اتاق خواب را اجاره کرد. البته گاهی مواقع، می توان واحدهای زیرهمکف را نیز با همین قیمت اجاره کرد.

مثلاً اجاره یک سوئیت ۴۰ متری در محله استاد معین، با قیمت ۲۰۰ میلیون رهن کامل ارائه شده است. تا پیش از گران شدن قیمت مسکن، طبقات فرودست و کم درآمد جامعه به راحتی می توانستند در محله های جنوب تهران یک سوئیت یا خانه کوچک متراژ اجاره کنند. اما در حال حاضر برای اجاره یک واحد کوچک و نقلی هم باید حداقل ماهانه ۵ میلیون اجاره داد.

در محله های شمال غرب تهران، وضعیت اجاره ها وخیم تر است. مثلاً یک واحد ۱۲۵ متری که برای خانواده مناسب می باشد، با رهن ۲۰۰ میلیونی و اجاره ۲۰ میلیونی آگهی شده است. این واحد در سال ۸۵ ساخته شده است.

یک واحد ۶۰ متری در محله سهروردی با قیمت ۲۰۰ میلیون رهن و اجاره ۱۲ میلیونی آگهی شده است. این واحد که در نقطه خوبی از شهر تهران واقع شده، در سال ۸۴ ساخته شده است. به عبارت دیگر، نزدیک به ۲۰ سال سن دارد و چندان جوان نیست.

اگر تا سقف ۱۰ میلیون اجاره می توانید پرداخت کنید، می توانید خانه هایی با متراژ ۶۰ الی ۷۵ متری اجاره کنید. توجه داشته باشید که این واحدها در مناطق مختلف تهران واقع شده اند. علاوه بر این، مبلغ ۲۰۰ میلیون رهن را نیز دریافت می کنند.

برای کسانی که بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون بودجه اجاره مسکن دارند، واحدهایی با متراژ ۸۰ متر به بالا وجود دارد. برای کسانی که بیش از ۲۰ میلیون اجاره می دهند نیز، واحدهای بزرگ متراژ فراهم شده!

دیدگاه ها غیرفعال است