۱۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان شناسایی شد

110 هزار واحد مسکونی خالی در همدان شناسایی شد

مدانی‌ها مراقب باشند: عدم ثبت اطلاعات ملک در سامانه، منجر به قطع خدمات می‌شود


زمانی که قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب شد، بیشتر هدف سیاستگذاران این بود که جلوی احتکار مسکن در شهرهای بزرگ کشور مانند تهران را بگیرند و کمتر کسی فکر می کرد که روزی، ۱۱۰ هزار خانه خالی در شهر همدان شناسایی شود اما آیا این موضوع صحت دارد و این حجم از واحدهای مسکونی خالی در همدان وجود دارد؟

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ضمن ارائه پاره ای از توضیحات در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، اعلام کرد که نزدیک به ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در استان، اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نکرده اند و به همین جهت خالی محسوب شده اند.

مجید صالحی تاکید کرد که برای پیشگیری از وقوع مشکلات آینده و مشمول شدن در این مالیات، بهتر است مالکان این ۱۱۰ هزار واحد نسبت به تعیین وضعیت و ثبت مشخصات ملک خود در این سامانه اقدام کنند.

وی در ادامه چنین توضیح داد که برای بسیاری از صاحبان املاکی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده اند، پیامک ارسال شده و از آن ها درخواست کرده ایم که نسبت به تعیین تکلیف واحد خود اقدام کنند؛ در غیر اینصورت مشمول مالیات بر واحدهای مسکونی خالی خواهند شد.

به نظر می آید که بخش عمده ای از مالکان شهرستانی، توجه خاصی به سامانه املاک و اسکان ندارند و این مشکل در شهرهای دیگر نیز دیده می شود. به همین دلیل است که پیامک هشدار برای آن ها ارسال شده و از آن ها درخواست گردیده که نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه مزبور اقدام نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان یک بار دیگر تصریح کرد که عدم تکمیل اطلاعات ملک در سامانه منجر به خالی در نظر گرفتن واحد مزبور خواهد شد و علاوه بر پرداخت مالیات، دستگاه های خدمات رسان دولتی را نیز از ارائه خدمات به این املاک بازخواهد داشت.

صالحی از هم استانی های خود درخواست کرد که برای استفاده از خدمات دستگاه های دولتی، حتما محل اقامت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کرده و مطمئن شوند که مشمول مالیات بر واحدهای خالی قرار نخواهند گرفت.

تمام واحدهای مسکونی که اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نکرده باشند، به منزله واحد مسکونی خالی در نظر گرفته خواهند شد.

تمام مستاجران و مالکان استان همدان باید به نشانی amlak.mrud.ir مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنند و اطمینان حاصل نمایند که دیگر مشمول مالیات بر خانه های خالی نخواهند شد.

یکی دیگر از تمهیداتی که برای وادار کردن مالکان به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه به کار گرفته شده، قطع خدمات رسانی دستگاه های دولتی است. به این معنی که اگر مالک، اطلاعات ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکند، از خدمات این دستگاه ها محروم خواهد شد.

مجید صالحی در ادامه به توضیحات بیشتری در خصوص این مسئله مشغول شد و خاطرنشان ساخت که تمام دستگاه های خدمات رسان از جمله دستگاه های دولتی و بانکی، خدماتی مانند افتتاح حساب و صدور دسته چک، سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارکی مانند گواهی نامه و..را فقط با اخذ کد ملی و بر اساس کدپستی یا نشانی یکتای درح شده در سامانه املاک و اسکان کشور، ارائه می نمایند. بنابراین در صورتی که ملک مزبور در سامانه ثبت نشده باشد، از چنین خدماتی محروم خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تاکید کرد که اگر هر یک از مالکان همدانی، پیامک اخطار مالیات بر خانه های خالی دریافت کرده اند، بدین معنی است که اطلاعات محل اقامت آن ها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده است. بنابراین باید هر چه سریع تر برای ثبت این اطلاعات اقدام نمایند.

اولین کاری که بعد از دریافت چنین پیامکی باید انجام داد، مراجعه به نشانی سامانه املاک و اسکان است. بعد از آن، باید اطلاعات سرپرست خانوار در سامانه مزبور ثبت شود و در صورتی که صحت و درستی اطلاعات توسط سامانه احراز گردد، نام ملک مزبور نیز از شمول مالیات خارج خواهد شد.

مجید صالحی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اعلام کرد که اگر شهروندان همدانی در خصوص پیامک هشدار مالیات، همچنان دچار شک و شبهه هستند، می توانند با شماره پیشتیبانی ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۶۸ یا اداره کل راه و شهرسازی استان با شماره تماس ۰۸۱۳۸۳۷۷۲۹۶ و داخلی ۲۱۸ تماس بگیرند.

به نظر می آید که این مشکل در دیگر شهرستان ها نیز تکرار خواهد شد؛ چرا که بسیاری از مالکان شهرستانی، اطلاعی در خصوص این موضوع ندارند و نمی دانند که باید اطلاعات ملکی خود را در سامانه ثبت نمایند. به همین جهت، دولت برای دستیابی به هدف خویش، باید گستره اطلاع رسانی خود را تقویت کند.

دیدگاه ها غیرفعال است