۱.۵ میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن!

1.5 میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن!

پرداخت ناتمام وام ودیعه مسکن؛ مشکلات مستاجران و کمبود همکاری بانک‌ها


وام ودیعه مسکن برای کمک به مستاجران در زمان پاندمی کرونا تعریف شده بود اما به دلیل عدم کاهش قیمت ها در بازار اجاره، همچنان پرداخت می شود. در سال جاری نیز ۲ میلیون متقاضی وام ودیعه مسکن در کشور وجود دارد که از این میان، نیم میلیون نفر موفق به دریافت آن شده اند اما هنوز هم بخش زیادی از این افراد، در صف انتظار می باشند.

به گزارش پرشین سازه ، قرار بود این وام در فصول داغ جا به جایی به مستاجران تعلق بگیرد اما با گذشت بیش از ۲ ماه از فصل تابستان، هنوز هم بخش زیادی از متقاضیان وام ودیعه مسکن موفق به دریافت آن نشده اند. سوال اینجاست که اگر این وام به موقع در اختیار متقاضیان قرار نگیرد، فایده آن چیست؟

یکی از مستاجران تهرانی می گوید که هشت ماه پیش پرونده خود را برای دریافت وام ودیعه مسکن تکمیل کرده اما هنوز هم تسهیلاتی دریافت نکرده است. وی می گوید که تمام بانک ها می گویند که اعتبار ندارند. این در حالیست که ایشان به هوای همین وام قرارداد اجاره خود را تمدید کرده است.

این موضوع در میان خیلی از مستاجران مشترک است و متاسفانه، راهکار خاصی هم برای خلاصی از آن ندارند. یکی دیگر از این مستاجران می گوید که به هر بانکی برای دریافت وام ودیعه مسکن مراجعه می کند، با پاسخ منفی مواجه می شود و به او گفته می شود که بانک مزبور این تسهیلات را پرداخت نمی کند.

گرچه مبلغ این وام چندان بالا نیست اما به هرحال، خیلی از مستاجران روی همین ۲۰۰ میلیون تومان هم حساب باز کرده اند و عدم همکاری بانک ها، خیلی مشکل‌زا شده است.

از این میان، فقط ۵۰۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده اند. الباقی مستاجران، هنوز هم در صف انتظار می باشند تا بلکه بتوانند این مبلغ را به عنوان وام از بانک ها دریافت نمایند.

مدیرکل دفتر پایش طرح های مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که نزدیک به ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۳۷۹ هزار نفر که حائز شرایط دریافت این وام بوده اند به بانک ها معرفی شده اند. از این میان، ۵۳۳ هزار و ۷۵۷ نفر به بانک ها معرفی شده اند.

بر اساس گفته های خادمیان، مدیرکل دفتر پایش طرح های مسکن وزارتخانه، تا به امروز نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۱ هزار نفر در سامانه موردنظر ثبت نام کرده اند که از این میان، ۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۹۸ نفر متقاضی واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند.

خادمیان تاکید کرد که باید روند پرداخت وام ودیعه مسکن تسریع پیدا کند. بیشترین همکاری برای پرداخت این وام از سوی بانک ملی دیده شده که تا به امروز ۱۲ همت تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است. در مقام دوم، بانک ملت است که هشت همت پرداخت کرده و بانک های صادرات و تجارت نیز ۵ همت، تسهیلات داده اند.

بانک های سپه و رفاه کارگران نیز به ترتیب ۴ و ۳ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کرده اند. بانک های خصوصی نیز کم و بیش در این طرح همکاری داشته و هرکدام، نزدیک به ۱ همت یا کمتر از آن، وام ودیعه مسکن پرداخت کرده اند.

بخش زیادی از تسهیلات پرداخت شده مربوط به استان تهران می باشد. مدیرکل راه و شهرسازی این استان اعلام کرد که عملکرد بانک ها در این حوزه چندان قابل دفاع نیست و باید تلاش کنند که همکاری بیشتری از خود نشان دهند.

وی همچنین به متقاضیان تاکید کرد که برای دریافت این وام، قبل از هر چیزی به سامانه املاک و اسکان مراجعه کرده و ثبت نام کنند. البته هنوز هم همکاری بانک ها در این حوزه جالب نیست و چندین بار هم از سوی وزارت راه و شهرسازی درخواست های مبنی بر همکاری بیشتر به بانک ها ارسال شده اما هنوز هم نتیجه بخش نبوده اند.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که افزایش تسهیلات مسکن تهران به ۲۰۰ میلیون تومان منجر به التهاب بازار خواهد شد؛ چرا که خیلی از موجران تصور کردند که منابع مالی بانک ها برطرف شده و می توانند مبلغ وام را به متقاضیان پرداخت کنند. همین موضوع سبب شد که ودیعه های خود را بالاتر ببرند.

بر اساس گزارش های موجود، نرخ اجاره مسکن در برخی مناطق بین ۲۰ الی ۵۰ درصد بیشتر شده است. این در حالیست که اگر روند پرداخت وام توسط بانک ها بهبود می یافت، احتمالآً بازار اجاره نیز ثبات پیدا می کرد.

گرچه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان چندان بالا نیست و عملاً با نرخ واقعی بازار اجاره مسکن خیلی تفاوت دارد اما به هرحال، این مبلغ می توانست بخشی از مشکلات این بازار را حل کند. در حال حاضر، به مراکز استان ها، ۱۵۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن پرداخت می شود. سهم شهرهای کوچک و روستاها نیز از این تسهیلات، به ترتیب ۱۰۰ و ۴۰ میلیون تومان می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است