کمبود ۷ میلیونی مسکن در ایران؛ چالش بزرگ برنامه هفتم توسعه

کمبود ۷ میلیونی مسکن در ایران؛ چالش بزرگ برنامه هفتم توسعه

ناترازی مسکن؛ تهدیدی جدی برای بازار مسکن ایران


عدم پیگیری مسکن در یک دهه گذشته باعث شد که کمبود مسکن به اوج خود برسد و حالا گفته می شود که ناترازی مسکن به حدود ۷ میلیون واحد رسیده است. به عبارت دیگر برای پاسخ به نیاز موجود در جامعه، باید هفت میلیون مسکن ساخته شود. همچنین احتمال دارد که این تعداد بالاتر رود؛ چرا که در طی سه سال گذشته دیدیم که تعداد ناترازی مسکن از شش میلیون به هفت میلیون واحد رسید.

به گزارش پرشین سازه ، برنامه هفتم توسعه نیز بر همین موضوع تاکید کرده و خاطرنشان ساخت که باید ۵.۵ میلیون واحد مسکونی ساخته شود. از سوی دیگر، باید به فکر آینده نیز بود و هر ساله، ۸۰۰ هزار واحد دیگر نیز ساخته شود تا برای زوج های آینده نیز واحد مسکونی وجود داشته باشد و ناترازی دیگری به وجود نیاید.

نکته اینجاست که این قاعده مدت هاست دیگر دنبال نمی شود و تورم افسارگسیخته، بسیاری از برنامه های موجود برای مسکن را به هم ریخته است. مثلاً در سال های گذشته و با آغاز نهضت ملی مسکن، تسهیلات ۳۵۰ میلیونی کافی بود و می توانستیم با این مبلغ، یک واحد ۱۰۰ متری بسازیم که هزینه ساخت هر متر مربع آن ۲.۵ میلیون تومان می شد. اما در حال حاضر این امکان دیگر وجود ندارد و بر اساس آمارهای رسمی و غیررسمی، میانگین هزینه ساخت هر متر مربع مسکن از ۲۰ میلیون نیز عبور کرده است.

یکی از نمایندگان مجلس و از اعضای کمیسیون عمران می گوید که با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای اصلی جامعه می باشد، باید اقدامات بیشتری در راستای مسکن سازی صورت بگیرد.

عباس صوفی خاطرنشان ساخت که ناترازی های زیادی در حوزه مسکن وجود دارد. در طی سال های گذشته، همواره بر تقاضای مسکن افزوده شد، بدون آنکه ساخت و ساز رونق پیدا کند. این معضل، چیز تازه ای نیست و از دولت های قبلی وجود داشته است و به دلیل بی اهمیت انگاشته شدن، حالا تبدیل به یک ابرچالش شده است.

این نماینده مجلس در ادامه صحبت های خود به آمارهای وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، نزدیک به هفت میلیون ناترازی در بخش مسکن وجود دارد. البته ۲ میلیون واحد مسکونی در دست ساخت می باشد اما نیاز به پنج میلیون واحد دیگر از بین نخواهد رفت و باید اقدامات موثری در راستای آن ها انجام گیرد.

وی خاطرنشان ساخت که تنها راه مقابله با این شرایط، رونق تولید است. باید علاوه بر آن ۵.۵ میلیون واحدی که در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده، سالانه ۸۰۰ هزار واحد دیگر هم ساخته شود تا در سال های آتی دچار مشکل ناترازی نشویم. به هرحال زوج های جوان زیادی در سال های آینده ازدواج خواهند کرد و نیاز به مسکن ایجاد خواهد شد.

واقعیت اینجاست که در حال حاضر و با توجه به مشکلاتی همچون گرانی مصالح، مشکلات مربوط به تامین زمین و مسائل مالی، دولت به تنهایی قادر به ساخت و ساز نیست و باید همه پای کار بیایند.

صوفی می گوید که با هزینه های ساخت و ساز امروز، یک واحد ۱۰۰ متری بدون در نظر گرفتن شبکه آب، برق و گاز، حدود ۱۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، هزینه خواهد داشت. به عبارت دیگر، این واحد ۱.۵ میلیارد تومان تمام می شود. سوال اینجاست که آیا تسهیلات مسکن، آورده متقاضیان و حتی حمایت های دولت قادر به تامین این بودجه خواهد بود؟

همین مسائل است که ساخت مسکن را به تعویق انداخته و موانع زیادی بر سر راه ایجاد کرده است. با این شرایط، بعید است که بتوان مشکل ناترازی مسکن را در سال های آتی حل کرد. عباس صوفی نیز ضمن اشاره به توان مالی پایین مردم اعلام کرد که با تامین زمین، بخشی از مشکلات مسکن حل خواهد شد.

البته در این موضوع نیز مشکلاتی وجود دارد و تامین زمین به درستی صورت نمی گیرد، گرچه بر اساس قانون جهش مسکن باید اراضی اطراف شهر به محدوده شهری الحاق شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بخش دیگری از پتانسیل موجود جهت مسکن سازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

نزدیک به ۱۷۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد در شهرهای مختلف داریم که باید برای تامین مسکن مدنظر قرار بگیرند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در انتهای سخنان خود اعلام کرد که روند صدور پروانه ساختمانی نیز باید تسهیل شود. به این ترتیب که بخش خصوصی به این حوزه وارد شده و وزارت راه و شهرسازی نیز شرایط ورود را تسهیل کند.

دولت به تنهایی نمی تواند از عهده ساخت این تعداد واحد مسکونی برآید و چاره ای جز حضور بخش خصوصی باقی نمی ماند. تا به امروز نیز، بخش زیادی از ساخت و سازها بر عهده این بخش بوده! دولت باید به نقش تسهیل گر خود ادامه دهد و شرایط را برای رونق تولید فراهم سازد.

دیدگاه ها غیرفعال است