کاهش ۷۵ درصدی معاملات در تهران شهریور ۱۴۰۳

کاهش 75 درصدی معاملات در تهران شهریور 1403

رکود عمیق در بازار مسکن؛ کاهش شدید معاملات و افزایش نرخ اجاره


آخرین گزارش بانک مرکزی در مورد وضعیت بازار مسکن نشان می دهد که در حال حاضر، این بازار جذابیتی برای متقاضیان و سرمایه گذاران ندارد و تعداد کل معاملات تهران به یک چهارم حالت نرمال رسیده است. علاوه بر این، به نظر می آید که نرخ رشد قیمت مسکن کاهشی بوده و حالا نصف تورم عمومی است.

به گزارش پرشین سازه ، مشکلات مسکن به همین جا ختم نمی شود و حتی تعداد مشاوران املاک نیز به دلیل کاهش فرصت های شغلی، در حال کمتر شدن است و تمام این مسائل، سیگنالی برای سرمایه گذاران و خریداران است که فعلاً دست از اقدام برداشته و صبر کنند.

حتی در حال حاضر که به آخرین روزهای تابستان نزدیک می شویم و طبیعتاً باید معاملات مسکن در اوج خود باشد، باز هم اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و به نظر می آید که رکود، سرسخت از این حرف هاست. رشد سالیانه قیمت مسکن از ۷۷ درصد در مرداد ماه سال گذشته به ۱۷ درصد در مرداد امسال رسیده است که نشان می دهد، نصف تورم عمومی(۱۷ درصد) شده است. البته هنوز تا توقف کامل رشد قیمت، مسیری طولانی باقی مانده اما روند کاهشی مداوم آن، امیدوار کننده است.

در حد فاصل تیر تا مرداد امسال، قیمت مسکن تهران ۱.۲ درصد بیشتر شد و به متری ۸۸.۵ میلیون تومان رسید. در قیاس با ابتدای امسال، این عدد ۸.۴ درصد رشد داشته و در قیاس با مرداد سال گذشته نیز حدود ۱۶.۸ درصد بیشتر شده است.

بر اساس گزارش های موجود، کل معاملاتی که در تیر و مرداد امسال تهران انجام شده، به ترتیب ۳۵۵۹ و ۳۶۶۵ فقره بوده که کاهش شدیدی را نشان می دهد. در وضعیتی که شرایط بازار نرمال باشد، باید حدود ۱۵ هزار فقره معامله مسکن در تهران صورت بگیرد اما مشخصاً حالا این تعداد به یک چهارم شرایط نرمال رسیده است.

در طی سه سال گذشته، کم و بیش وضعیت مشابهی بر بازار مسکن حاکم بوده و فقط در خرداد سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۱۴ هزار فقره معامله در تهران صورت گرفت.

از آن زمان به بعد، دیگر شرایط مشابه ندیده ایم و حتی متقاضیان مصرفی نیز به دلیل گرانی بیش از حد بازار مسکن، آن را ترک کرده اند.

بسیاری از مشاوران املاکی که در این شرایط دوام آورده اند، می گویند که بیشتر خرید و فروش های بازار از نوع تبدیل به احسن است. به عبارت دیگر، هیچکس بودجه کافی برای خرید ملک جدید ندارد اما مالکان خانه های قدیمی متوجه شده اند که در این برهه از بازار، می توانند با بودجه ای کمتر، ملک خود را به احسن تبدیل کنند.

در این میان، وضعیت بسیاری از جامعه مشاوران املاک اسفناک شده و خیلی از آن ها، این حرفه را ترک کرده اند. مسئولان اتحادیه املاک تهران گزارش داده اند که به دلیل شرایط رکودی حاکم بر بازار و هزینه هایی که یک مشاور املاک برای واحد خود باید بکند، تعداد موارد ابطال پروانه مشاوره املاک، بیش از تعداد موارد صدور این پروانه شده است.

این در حالیست که مشاوران املاک، بزرگترین صنف کشور را تشکیل می دهند و به همین دلیل، کاهش قراردادهای مسکن، منجر به بیکاری خیل عظیمی از جامعه خواهد شد.

تورم عمومی تهران به ۱۷ درصد رسیده اما تورم اجاره مسکن مسیر خود را می رود و در مرداد امسال به ۴۵.۵ درصد رسیده است. میانگین رشد اجاره بها در کل کشور نیز ۴۹ درصد بوده! البته نباید اتفاقات جالب توجهی که در بازار مسکن رخ داده را نادیده بگیریم. مثلا در خرداد امسال و بعد از گذشت ۷۸ ماه، بلاخره نرخ رشد قیمت مسکن تک رقمی شد و به ۹.۸ درصد رسید اما خیلی زود دوباره روند افزایش یافت و در دو ماه بعد از آن، بیشتر شد.

بیشترین رشد سالانه قیمت مسکن در سه سال گذشته، مربوط به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بود ک به عدد ۱۰۷ رسید. اتفاقاً بعد از همان برهه بود که نرخ رشد این شاخص کاهشی شد. به نظر می آید که بلاخره قیمت مسکن به اوج تاریخی خود رسید و بعد از آن، رکود اتفاق افتاد.

رکودی که از آن صحبت می کنیم، صرفاً متعلق به تهران نیست بلکه به شهرهای اطراف نیز سرایت کرده و حتی رگه هایی از آن، در کل کشور نیز دیده می شود. مثلاً در شهر پردیس، نرخ های پیشنهادی آپارتمان تا ۱ میلیارد تومان تعدیل شده اند. قیمت مسکن پرند نیز به اندازه ۶۰۰ میلیون کمتر شده است. به نظر می آید که تا پایان سال، این شرایط بر بازار مسکن حاکم خواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز می گوید که دلیل اصلی رکود بازار، قیمت بالا و توان پایین مردم برای خرید مسکن است. وی اعتقاد دارد که احتمالاً تا یک سال دیگر، بازار مسکن از رکود خارج خواهد شد البته به شرطی که بازاری برای آن به وجود بیاید.

دیدگاه ها غیرفعال است