کاهش ۵۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران

کاهش 50 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران

رکود شدید ساخت و ساز در تهران؛ صدور پروانه‌های ساختمانی به کمترین میزان رسید


گفته می شود که پروژه های ساختمانی کشور بیشتر شده اما بررسی آمارها نشان می دهد که صدور پروانه ساختمانی در تهران، ۵۰.۷ درصد کاهش داشته است. البته این روند در کل کشور معکوس بوده و آمار صدور مجوز ساختمانی بالا رفته است.

به گزارش پرشین سازه ، به نظر می آید که ساخت و ساز در تهران متوقف شده و بسیاری از سازندگان، امید خود را به بهبود اوضاع مسکن سازی از دست داده اند. آمارهای منتشر شده و گزارش های گردآوری شده نشان می دهد که در طی سه سال گذشته، این روند مداوم بوده و هر سال از تعداد واحدهای پیش بینی شده برای مجوزهای ساختمانی پایتخت کاسته شده است.

این معضل در سال ۱۴۰۲ به کمترین میزان خود رسیده و عملاً بخش زیادی از مجوزهای ساختمانی، مربوط به نوسازی بافت فرسوده بوده اند. این در حالیست که در دیگر استان های کشور، صدور مجوز ساختمانی افزایش یافته و نشان می دهد که برخلاف تهران، وضعیت ساخت و ساز در دیگر استان های کشور بد نیست.

بررسی آمارها نشان می دهد که در زمستان سال گذشته، شهرداری تهران ساخت ۶۶۰۶ واحد مسکونی را در پروانه های ساختمانی صادر شده، پیش بینی کرده است که در قیاس با فصل مشابه در سال گذشته با کاهش ۵۰.۷ درصدی مواجه بوده! متوسط تعداد واحدها در هر ساختمان، حدود ۸.۱ واحد تخمین زده شده است.

در زمستان سال ۱۴۰۲، کلاً ۸۱۷ مجوز ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شد که در قیاس با فصل قبل، ۵۹.۵ درصد کمتر شده است و در مقایسه با فصل مشابه سال ۱۴۰۱ نیز با کاهش ۵۵.۳ درصدی رو به رو بوده است. این وضعیت نشان می دهد که ساختمان سازی در تهران رو به افول است و با توجه به ریسک های موجود، کمتر سازنده ای حاضر می شود که سرمایه خود را در این بازار بگذارد.

کل مساحت پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری تهران در زمستان سال قبل، بیش از ۱۴۴۳ هزار متر مربع بوده که باز هم روند کاهشی نسبت به فصل قبل داشته و نشان می دهد که زیربنای ساختمان ها، ۴۴.۲ درصد کمتر شده است. حتی در قیاس با زمستان سال ۱۴۰۱ نیز این شاخص روند کاهشی داشته و ۳۸.۹ درصد کمتر شده است.

واقعیت اینجاست که کاهش صدور پروانه های ساختمانی پایتخت، چالش های زیادی برای مشاغل و صنایع مربوطه ایجاد کرده است. بسیاری از مشاوران املاک، کار خود را از دست داده اند و حتی صنایع تولیدی بزرگ مثل تولیدکننده های سیمان و فولاد نیز با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند. انبوه سازان و سازندگان از بازار کنار کشیده اند و حتی معامله گران نیز ترجیح می دهند در وضعیت کنونی، دست نگه داشته و بازار را ترک کنند. در چنین شرایطی است که رکود بزرگی در بازار مسکن تهران رخ خواهد داد. رکودی که در نهایت منجر به کاهش قیمت نشده، بلکه تورم را افزایش خواهد داد.

در حقیقت، کاهش تقاضای موثر در بازار مسکن باعث شده که فعالیت های ساختمانی متوقف شوند. قیمت مسکن به قدری بالا رفته که حالا خیلی از متقاضیان مسکن قدرت خرید خود را از دست داده اند. به همین دلیل است که کاهش صدور پروانه های ساختمانی رخ می دهد.

از زمانی که قدرت خرید متقاضیان از دست رفته، بسیاری از سرمایه گذاران نیز ریسک حضور در بازار تولید مسکن را نمی پذیرند. حاشیه سود آن ها به شدت کاهش یافته و نگرانی از بابت کاهش تقاضا نیز، مزید بر علت شده تا خیلی از سازندگان پروژه های خود را متوقف کرده و یا هیچ پروژه جدیدی را آغاز نکنند.

رونق ساخت و ساز در استان ها!

برخلاف وضعیت بغرنج تهران، به نظر می آید که شرایط ساخت و ساز و دریافت مجوزهای ساختمانی در استان های مختلف کشور بد نیست و خیلی از آن ها در مسیر ساخت مسکن هستند. بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران در زمستان سال گذشته، نزدیک به ۱۴۲ هزار و ۴۷۶ واحد مسکونی در پروانه های ساختمانی صادر شده پیش بینی شده است که در قیاس با فصل گذشته آن، با افزایش ۸.۷ درصدی مواجه بوده است. حتی می توان گفت که در قیاس با فصل مشابه سال گذشته نیز روند افزایشی داشته و حدود ۱۱.۸ درصد رشد داشته است.

در زمستان سال ۱۴۰۲، تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در کل کشور، ۴۹ هزار و ۹۱۶ فقره بوده که باز هم نشان دهنده رشد ۲۰.۸ درصدی در قیاس با فصل گذشته بوده است. بنابراین به نظر می آید که با وجود زنگ خطرهایی که برای ساختمان سازی پایتخت به صدا درآمده، وضعیت ساخت و ساز استان های دیگر چندان بد نیست.

بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که دولت چهاردهم، تمرکز خود را روی مسکن سازی تهران داشته باشد و برنامه ریزی دقیقی برای بهبود وضعیت مسکن در پایتخت ارائه کند. در غیر این صورت، ناگزیر وضعیت تورم ادامه دار خواهد بود و شرایط بازار مسکن تمام کشور با چالش های بزرگی مواجه خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است