چرا کیفیت ساخت و ساز مسکن پایین است؟!

چرا کیفیت ساخت و ساز مسکن پایین است؟!

برای اثبات بی کیفیت بودن ساخت و سازها، نیازی به استدلال و مدرک نیست. کافیست نگاهی به ساختمان های داخل شهر بندازید. رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران نیز اعلام کرد که دلایل زیادی بر کیفیت ساختمان ها اثرگذار است. مهم ترین نکته این است که ساخت و ساز را به افراد باصلاحیت واگذار کرد که متاسفانه، این نکته به درستی اجرا نمی شود.

به گزارش پرشین سازه ، بازار مسکن ضعف های جدی و مهمی دارد. مثلاً عرضه ی واحدهای مسکونی به درستی انجام نمی شود. اما شاید بزرگترین معضل شهری تهران، ساختمان های نیمه کاره و رها شده باشد که مشخصاً به دلیل ضعف در ساخت و ساز، به حال خود رها شده اند.

موضوع پروژه های نیمه کاره در طرح های مختلف از جمله طرح های دولتی مسکن سازی نیز به چشم می خورد و معضل جدیدی نیست. بخش زیادی از مسکن مهر، به دلیل ضعف در ساخت و ساز و عدم نظارت دقیق بر نحوه ی ساخت، نیمه کاره مانده اند و متقاضیان مسکن را به دردسر انداخته اند.
از سوی دیگر، مدیریت شهری نیز نمی تواند دخالت چندانی برای ساماندهی این فضا داشته باشد چرا که خلاء قانونی زیادی در این حوزه وجود دارد.

آمارها نشان می دهد که در پایتخت، ۱۲۹۵ پروژه ی ساختمانی نیمه کاره وجود دارد که مدت هاست روند ساخت و سازشان متوقف شده است. نکته ی غم انگیز اینجاست که این توقف از جیب متقاضیان و سازندگان هزینه خواهد شد. چرا که با گذشت زمان، قطعا مشمول تورم خواهند شد و هزینه های ساخت نیز افزایش پیدا می کند.

ایرج رهبر، اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی توقف پروژه های مسکونی در سطح شهر تهران، مشکلات حقوقی یا فنی است. برخی از پروژه ها به دلیل مشکلات زمین یا…دچار ماجراهای حقوقی می شوند و به همین دلیل، روند ساخت و سازشان متوقف می شود. معمولا اصلی ترین عامل توقف این پروژه ها، شهرداری ها هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به یکی دیگر از دلایل مهم توقف این پروژه ها اشاره کرد و گفت:

تعداد کمی از این پروژه ها به خاطر عدم تامین مالی متوقف شده اند. بسیاری از سازندگان مسکن، برای تامین مالی پروژه های خود از مدل پیش فروش استفاده می کنند. اما در شرایطی که بازار مسکن دچار رکود شده و قیمت مسکن هم به شدت افزایش پیدا کرده، مدل پیش فروش هم دیگر جواب نمی دهد. در نتیجه، امکان تامین مالی پروژه ها نیز برای سازندگان وجود ندارد و همین مسئله، پروژه های مزبور را نیمه تمام گذاشته است.

ایرج رهبر، در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که این مشکلات قابل حل است و کافیست به تجارب کشورهای پیشرفته نگاه کنیم. با تکیه بر این تجربیات می توان مشکلات مسکن را حل کرد.
مثلا در کشور آمریکا، برای افزایش ساخت و ساز مسکن و عدم توقف پروژه ها، از همان ابتدا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سازندگان قرار می گیرد تا پروژه های مسکونی دچار کمبود بودجه نشوند. به هنگام خرید مسکن نیز، تسهیلات ارزان قیمتی برای متقاضیان در نظر گرفته می شود.

در واقع تلاش بر این است تا قدرت خرید متقاضیان افزایش پیدا کند و بازار مسکن، متعادل باقی بماند. چرا که اگر قدرت خرید متقاضیان بالا نباشد، ساخت واحدهای جدید بی معناست.
یکی دیگر از نکاتی که رئیس انجمن انبوه سازان تهران به آن اشاره کرد، صرفه جویی در هزینه های ساخت است. مثلا دولت با حذف هزینه های زمین در طرح های مسکن مهر و نهضت ملی، توانسته هزینه های ساخت و ساز را کم کند. تنها از چنین راه هایی است که می توان قشر کم درآمد جامعه را خانه دار کرد.

بر اساس گفته های ایشان، رشد قیمت مسکن منجر به ایجاد رکود در بازار شده که طبیعتا، صنعت ساخت و ساز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. تا زمانی که بازار متعادل نشود، رکود ادامه خواهد داشت.
البته این دوران، فرصت مناسبی است که مسئولان به دنبال تمهیداتی باشند تا با استفاده از آنها، رونق به بازار مسکن برگردد.
وی همچنین اشاره کرد که در شرایط امروز صنعت ساختمان سازی، هرکسی اجازه ی ساخت و ساز دارد و به همین دلیل، کیفیت سازه ها پایین آمده است.
این موضوع را می توان به وضوح در بافت های فرسوده نیز مشاهده کرد. دولت صلاحیت ساخت و ساز را به مالکان این بافت های فرسوده سپرده است. در حالی که حضور افراد ذیصلاح برای ساخت و ساز در این بافت، ضروری است.

دیدگاه ها غیرفعال است