بام سبز، راه افزایش فضای سبز و بهبود کیفیت هوا در تهران

پشت بام سبز روی ساختمان های تهران پیاده می شود!

توجه به معماری شهری، یکی از مهم ترین رویکردهای مدیریت شهری است. حالا در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، دستور داده که دستورالعمل راهنمایی طراحی و اجرای بام سبز در ساختمان های مسکونی پایتخت ابلاغ شود. هدف از اجرای این دستورالعمل، ایجاد نوعی وحدت رویه در طراحی و اجرای ساختمان هاست.

به گزارش پرشین سازه ، در طی چند سال گذشته میزان شهرنشینی بیشتر شده و جمعیت شهرهایی مثل تهران در مرز انفجار است. به همین دلیل، چاره ی دیگری جز ساختمان سازی باقی نمی ماند. البته باید در نظر داشت که ساخت و ساز زیاد باعث می شود که زمین کافی برای فضای سبز شهری باقی نماند. بعد از کاهش فضای سبز، معضل دیگری که شهر را درگیر می کند، هوای آلوده است. این موضوع در شهرهایی مثل تهران که ترافیک بالایی دارند، بیشتر به چشم خواهد آمد.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، حامد سلیمی اعلام کرد که به دنبال استفاده از روش های مختلف و کارشناسانه جهت افزایش فضای سبز تهران هستند.

یکی از مهم ترین نتایجی که از تحقیقات پیرامون این مسئله به دست آمده، افزایش فضای سبز در پشت بام ساختمان های تهران است.

سلیمی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

دستورالعملی که در حال حاضر به مناطق ۲۲ گانه تهران ابلاغ شده، تاکید می کند که تمام مباحث مقررات ملی ساختمان به خصوص مبحث ۳، ۴ و ۲۲ رعایت شود.

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به موضوع حفاظت از ساختمان ها در برابر حریق می پردازد. مبحث چهارم در مورد الزامات عمومی ساختمان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مبحث ۲۲ نیز در مورد مراقبت و نگهداری از ساختمان و همچنین مقررات ملی ساختمان و رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افرادیست که دارای معلولیت می باشند. بخشی دیگر از مبحث ۲۲ به ساختمان هایی می پردازند که دوستدار کودک هستند و الزاماتی برای آن ها در نظر گرفته است.

این مقام مسئول به موضوع اجرای بام سبز نیز اشاره کرد. بر اساس این طرح، قرار است که پشت بام ساختمان های تهران تبدیل به فضای سبز شود تا فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان به وجود آورد. علاوه بر این، منظره ی اطراف ساختمان نیز بهبود پیدا می کند. در واقع، یک محیط سبز و زیبا ساخته می شود که نیمه عمومی است و تمام ساکنین ساختمان می توانند از آن بهره مند شوند.

علاوه بر تمام مزیت های بام سبز برای شهر و شهروندان، می توان گفت که بار گرمایش بنا نیز با افزودن این بام سبز، کمتر می شود. چرا که این بام مانند یک عایق حرارتی عمل کرده و مانع از عبور هوای سرد یا گرم به داخل یا خارج ساختمان می شود.

باید در نظر گرفت که چنین پدیده ای، حتی می تواند روی آب و هوای شهر نیز اثر بگذارد و علاوه بر سالم سازی آن، هوا را مطبوع تر کند.

مدیریت شهری جدید، نیازمند افزایش چنین طرح هایی است که می توانند به کیفیت زندگی در شهرهای بزرگی مثل تهران بیفزایند.

طرح بام سبز با تمام پیچیدگی هایی که دارد، کاملا قابل اجراست و می تواند الگویی برای دیگر شهرهای کشور شود.

در حال حاضر ساختمان هایی که در شهر تهران ساخته می شوند، عموما فاقد طراحی منحصر به فرد یا اصالت معماری هستند. بیشترشان شبیه به همدیگر ساخته می شوند و عموما، آن چیزی که برای سازنده اهمیت دارد، کاهش هزینه های ساخت است. البته با توجه به گرانی مسکن، این دغدغه ی سازندگان چندان هم بیراه نیست.

بنابراین کمتر کسی به طرح هایی مثل بام سبز توجهی می کند. اما با وجود تسهیلات و کمک هایی که از سوی مدیریت شهری ارائه می شود، می توان امیدوار بود که با اجرای این طرح با شهری نوین و زیبا طرف خواهیم بود که از نقطه دید پرنده، سرسبز و دلفریب است.

البته باید منتظر ماند و دید که مسئولین شهری برای اجرای چنین طرحی، چه برنامه ای دارند و از چه طریقی می خواهند آن را اجرا نمایند.

دیدگاه ها غیرفعال است