چرا بازار مسکن، انقدر مشاور املاک فاقد مجوز دارد؟!

چرا بازار مسکن، انقدر مشاور املاک فاقد مجوز دارد؟!

چرا بنگاه های بدون مجوز جولان می دهند؟ فساد، سفته بازی و سودهای کلان در بازار مسکن


تا همین دو دهه قبل، بنگاه های معاملات املاک، یکی از معتمدترین صنف های محلات بودند و مردم با خیال آسوده، امور مربوط به خرید یا اجاره خانه خود را به آن ها می سپردند اما در سال های اخیر با ظهور مشاوران املاک فاقد مجوز، اعتماد مردم به این صنف نابوده شده است. سوال اینجاست که دلیل رشد قارچ گونه این مشاوران املاک متخلف چه بوده است؟

به گزارش پرشین سازه ، در طی سال هایی که بازار املاک دچار آشفتگی و بحران شده، همواره مشاوران املاک به عنوان یکی از اضلاع مخل آرامش بازار شناخته شده است. به نظر می آید که برخی از این مشاوران نمی توانند در چارچوب قانون صنفی و نرخ نامه مصوب کمیسیون نظارت شهرستان ها، فعالیت کنند و همین موضوع، مشکلات بازار را چند برابر کرده و اعتماد مردم را از بین برده است.

بررسی مختصر بازار مسکن نشان می دهد که سویه های تاریک این حوزه، عملاً توسط همین بنگاه های بدون مجوز اداره می شود و گرچه قوانین زیادی برای کنترل مشاوران وجود دارد، اما این بنگاه ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. متاسفانه این دفاتر املاک، نام نیک دیگر شاغلان این صنف را نیز لکه دار کرده اند و تخلفات آن ها، به پای مشاوران مجوز دار و فعالان قانونی نیز نوشته می شود.
در شرایطی که بازار مسکن دچار رکود شده و کمتر مشاوری می توانند در ماه، گلیم معیشت خود را از آب بیرون بکشد، باید فکری به حال این دلالان بدون مجوز کرد که به راحتی، بازار دیگران را هم کساد کرده اند.

سوال اینجاست که دلیل اصلی هجوم افراد به این صنف چه بود؟ در شرایطی که تورم فراگیر در اقتصاد کشور وجود دارد، خیلی از افراد به دنبال شغلی راحت و بی دردسر هستند که بتواند درآمد خوبی سرازیر جیب آن ها کند. طبیعتاً شغل های کارمندی و کارگری چندان برای این افراد مناسب نیست. بنابراین به نظر می آید که هیچ شغل راحت تری به اندازه تاسیس یک بنگاه معاملات املاک برای ایشان وجود ندارد. توهم اینکه هرکسی می تواند با تاسیس یک دفتر، به شغل بنگاه داری مشغول شود، هجوم افراد به این شغل را بیشتر کرده است.
یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که راه انداختن یک بنگاه به امکانات خاصی نیاز ندارد و شغلی راحت محسوب می شود. البته بعد از مدتی، این اشخاص متوجه می شوند که شغل بنگاه داری، چندان هم راحت نیست و بعد از چند ماه، ناچاراً دفتر خود را تعطیل می کنند اما پیش از آن، صدمه و آسیب خود را به شهرت بنگاه داران اصیل وارد کرده اند.

سعید لطفی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که گرچه در واحدهای صنفی مجاز هم تخلف از حق کمیسیون وجود دارد اما به هرحال، متخلفان ریسک بزرگی می کنند و به خوبی می دانند که در صورت تخلف، با خطراتی مثل جریمه، پلمپ و لغو مجوز مواجه خواهند بود. این در حالیست که واحدهای فاقد مجوز، هیچ نگرانی خاصی ندارند و تا جایی که بتوانند، تخلف می کنند.
سوال اینجاست که با وجود قوانین مختلف در راستای مقابله با بنگاه های بدون مجوز، چرا همچنان این واحدها به فعالیت خود ادامه می دهند؟ واقعیت اینجاست که ساز و کار اداری پیچیده برای رسیدگی به تخلفات این دفاتر باعث شده که خیلی ها همچنان فعال باشند.
دفاتر دارای مجوز با چنین شرایطی مواجه نیستند و می دئانند که در صورت شکایت مشتری، با کمیسیون نظارت اتحادیه سر و کار خواهند داشت و خطرات زیادی برای شغل آن ایجاد خواهد شد.

بنگاه های غیرمجاز، در این فصل بیشتر می شوند!

گرچه بیش از ۱ سال است که بازار مسکن دچار رکود فراوان شده و دفاتر مشاوره املاک، یکی پس از دیگری به تعطیلی کشانده می شوند، اما بنگاه های فاقد مجوز همچنان به جولان خود ادامه می دهند؛ چرا که در شرایط سختی که برای بنگاه داران مجوزدار پیش آمده، فرصت فعالیت این مشاوران و دلالان بیشتر شده است.

بر اساس گفته های لطفی، کار اصلی این مشاوران، جوش دادن معامله نیست، بلکه به دنبال یافتن خانه های خوش قیمت هستند که بعداً با سفته بازی و دلالی، قیمت آن ها را بالا برده و سودهای کلان به جیب بزنند.
واقعیت اینجاست که در حال حاضر، پای افراد دیگری هم به صنف بنگاه داری باز شده است. برد اصلی با آن دسته افراد است که نقدینگی دارند و می توانند فاصله میان فروشنده پول لازم و خریدار نقد را پر کنند و به این ترتیب، حسابی سود کنند. در واقع، این بنگاه داران توی سر قیمت ملک زده و آن را با قیمت خوبی از مالک می خرند و سپس در بازار، به قیمت کلان می فروشند.
این افراد، حتی اصراری هم به ادامه فعالیت ندارند و با رکود بازار، خیلی راحت تغییر کاربری می دهند و به فعالیت های دیگری مشغول می شوند که هیچ ارتباطی با بنگاه داری ندارند. به این ترتیب، ضرر اصلی را مشاوران دارای مجوز می بینند که به راحتی شغل خود را از دست می دهند.

دیدگاه ها غیرفعال است