جزئیات وام نهضت ملی مسکن: پرداخت ۲۸۰ همت تا امروز

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


سوالی که خیلی از متقاضیان مسکن ملی و فعالان بازار دارند، این است که صرف نظر از عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن، مبلغ دقیق این تسهیلات پرداختی تا به امروز چقدر بوده است؟

به گزارش پرشین سازه ، رئیس صندوق ملی مسکن می گوید که تا به امروز ۲۸۰ همت که برای ساخت مسکن ۸۰۰ هزار متقاضی کافی است، پرداخت شده اما برای تکمیل طرح مزبور باید نزدیک به هزار همت تسهیلات پرداخت شود.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی می گوید که بر اساس آخرین برآوردها، نزدیک به ۲.۷ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن آغاز به ساخت کرده اند و ۸۰۰ هزار واحد نیز تکمیل شده و به دست متقاضیان رسیده است. البته در این میان، بخشی از واحدهای باقی مانده از مسکن مهر نیز بوده که بر اساس توافق چندجانبه میان صندوق ملی مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن، ۱۶۷۴ پروژه که دارای آسانسور نبوده اند، تامین بودجه شده و برای آن ها آسانسور خریداری و نصب گردیده است.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، تا به امروز نزدیک به ۴۰۰ همت برای ساخت نهضت ملی مسکن تامین بودجه شده که البته ۳۷۱ همت از محل آورده های مردم بوده است. ۲۳۴ همت به شکل مستقیم توسط مردم پرداخت شده و الباقی نیز در قالب تسهیلات بانکی به پروژه ها اختصاص یافته است.

در این میان، صندوق ملی مسکن نیز موفق به تامین ۳۰ همت برای پروژه های نهضت ملی مسکن شده است. نزدیک به ۲۰ همت از محل منابع مالی صندوق ملی مسکن صرف طرح های مسکن سازی شده!

مهدیار اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت های خود به تفکیک این ۲۰ همت پرداخت و چنین توضیح داد:

۹.۵ همت برای منابع زیرساختی خرج شده، ۵.۳ همت نیز برای تامین مالی مسکن مهر اختصاص یافته است. ۲ همت هم برای خرید فولاد از بورس کالا خرج شده و ۷۹۰ میلیارد تومان نیز به خرید آسانسور واحدهای مسکن مهر اختصاص یافته است.

وی در ادامه اعلام کرد که ۱۹۵۰ میلیارد تومان نیز برای محوطه سازی و ساخت فضاهای شهری مسکن مهر تخصیص یافته است. در این میان، سه هزار میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات قرض الحسنه به دهک های اول تا چهارم درآمدی پرداخت شده است.

وی تاکید کرد که با پیگیری های صورت گرفته، در حال حاضر وام های قرض الحسنه به دهک های درآمدی اول تا چهارم پرداخت می شود. تمام افرادی که در این دهک ها قرار گرفته اند می توانند بعد از معرفی نهادهایی مثل کمیته امداد، بهزیستی و …به ادارات کل راه و شهرسازی مراجعه کرده و علاوه بر وام نهضت ملی مسکن که ۵۵۰ میلیون تومان است، ۳۰۰ میلیون هم وام دهک های سه و چهار دریافت کنند.

مبلغ این وام قرض الحسنه برای دهک های یک و دو نیز، ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود. لازم به ذکر است که وام های مزبور صرفا به پروژه هایی اختصاص می یابد که عملیات ساخت و ساز خود را بعد از سال ۱۴۰۲ آغاز کرده اند. این وام ها با نرخ سود ۲ درصد محاسبه می شوند و دریافت کنندگان باید آن را در طی ۱۵ سال بازگردانند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن تاکید کرد که نرخ این وام نیز با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سال جاری تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه به ارائه آمارهایی از متقاضیان مسکن ملی پرداخت و خاطرنشان ساخت که نزدیک به ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار متقاضی مسکن به بانک ها معرفی شده اند. از این میان ۷۸۴ هزار متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک ها شده اند و ۹۵۹ هزار نفر دیگر نیز در صف انعقاد قرارداد قرار گرفته اند.

از این میان، ۴۴۱ هزار متقاضی نقص پرونده دارند که باید بعد از رفع نواقص، دوباره درخواست خود را به جریان بندازند. خرید فولاد و سیمان از طریق بورس کالا نیز به جریان افتاده و در سال گذشته، بزرگترین خرید فولادی کشور برای طرح نهضت ملی مسکن بوده است. ۹۰ هزار تن فولاد به قیمت ۲ همت برای این طرح خریداری شد و از ۳۱ اردیبهشت امسال نیز، عملیات توزیع این ۹۰ هزار تن فولاد به طرح مسکن ملی استان های کشور آغاز شده است.

مهدیار اسماعیلی در ادامه اعلام کرد که پروژه هایی که به شکل دانش بنیان ساخته می شوند، می توانند از فولادی که برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، استفاده کنند. البته این مسئله منوط به تایید مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی است. به این ترتیب شرکت های دانش بنیان ساختمانی می توانند در هزینه های ساخت و ساز خود صرفه جویی کنند.

این مقام مسئول در آخر اعلام کرد که برای تکمیل طرح نهضت ملی مسکن به هزار همت تسهیلات بانکی احتیاج است. برای کل مسکن مهر ۷ همت تسهیلات پرداخت شده، بنابراین کار بسیار بزرگی برای طرح نهضت ملی مسکن در پیش است.

لازم به ذکر است که تسهیلات مسکن ملی از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون افزایش یافت و اقساط این وام نیز در دو سال اول، مبلغ ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است