پرداخت وام نوسازی و تعمیرات مسکن به زلزله زدگان خوی

پرداخت وام نوسازی و تعمیرات مسکن به زلزله زدگان خوی

زلزله ی خوی در چند هفته ی اخیر، یکی از حوادث ناگواری بود که برای هم میهنان ما رخ داد. بسیاری از خانه ها ویران شد و ساکنین این شهر در سرمای شدید، ناچار شدند که در بیرون از منازل خود چادر بزنند.

حالا در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که معاون بنیاد مسکن اعلام کرد که اعتبارات دولتی شامل کمک بلاعوض و ودیعه ی مسکن تامین شده است. از چند روز پیش نیز روند پرداخت این اعتبارات به واحدهای نیازمند تعمیر آغاز شده و از امروز، برای واحدهایی که نیاز به احداث دارند نیز شروع خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، معاون بنیاد مسکن اطلاع داد که به زودی اعتبارات لازم برای ساخت و ساز و ترمیم واحدهای مسکونی شهر خوی پرداخت شد.

مجید جودی گفت: حدود ۲۱۰۰ واحد مسکونی در اثر زلزله ی خوی دچار خرابی کامل شدند. روند آواربرداری از ۱۷۰۰ واحد به اتمام رسیده و قرار است که مراحل آواربرداری به پایان برسد.

در طی این زلزله، حدود ۸۵۰۰ واحد نیز دچار آسیب شده اند که نیازمند تعمیر می باشند. به این واحدهای مسکونی، مبلغ ۵ الی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده شده که به حساب افراد واریز شده است. به این ترتیب می توانند تعمیرات منزل خود را آغاز کنند.

۲۰ میلیون تومان کمک ودیعه ی مسکن پرداخت شد!

خیلی از افرادی که خانه های خود را در طی زلزله ی خوی از دست دادند، چاره ای به جز اجاره نشینی ندارند. به همین دلیل، دولت وام ودیعه ی مسکن برای این شهروندان اهل خوی ترتیب داده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن می گوید در روزهای اخیر، ۵۰ درصد از اعتباراتی که از خزانه ی دولت برای زلزله زدگان خوی در نظر گرفته شده بود که شامل کمک بلاعوض و ودیعه ی مسکن می شد، به مشمولین پرداخت گردید.

احتمالا از امروز، روند پرداخت ودیعه ی مسکن واحدهای احداثی نیز واریز خواهد شد. این مبلغ برای واحدهایی که در شهر قرار گرفته اند، مبلغ ۲۰ میلیون تومان و برای روستاها، ۱۵ میلیون تومان است.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که وضعیت زلزله زدگان این شهرستان چگونه است؟ مجید جودی در خصوص این موضوع می گوید: دیگر مشکل سرما چندان جدی نیست و هوا گرم تر شده! علاوه بر این، کسانی که نیازمند تعمیر خانه های خود بودند، حالا در واحدهایشان مستقر شده اند. تعداد اردوگاه های چادری خیلی کمتر شده است.

در مورد کسانی که نیاز به احداث خانه دارند نیز پرداخت کمک ودیعه ی دولتی صورت گرفته و با این پول می توانند خانه ای اجاره کنند تا نوسازی منازلشان به پایان برسد.

این مقام مسئول تاکید کرد که وام ۳۶۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن توسط دولت تصویب شده است و به زودی به بانک ها ابلاغ خواهد شد. البته اقدامات زیادی تا به امروز صورت گرفته و از منابع حساب صد امام(ره) و همچنین مصالح ساختمانی بنیاد مستضعفین استفاده شده است. امید است که با کمک های بلاعوض دولتی به مردم خوی، روند امور به درستی پیش برود.

در دی ماه سال ۱۴۰۱، زلزله ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر و سپس در ۸ بهمن زلزله ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در منطقه خوی آذربایجان غربی رخ داد. این زلزله که از لحاظ شدت، چندان بزرگ نبود توانست بسیاری از واحدهای مسکونی، حتی واحدهای نوساز را دچار تخریب کند.

متاسفانه شرایط سرمای زیاد خوی، وضعیت را برای زلزله زدگان دشوار ساخت. البته دولت فورا اعلام کرد که تسهیلاتی برای نوسازی واحدهای مسکونی پرداخت می کند. قرار است که برای واحدهای شهری که تخریب شده اند، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و برای روستاها، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دولتی در نظر گرفته شود.

در این میان، مبلغ ۶۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض به خانه های شهری و روستایی پرداخت می شود. جهت تعمیرات این واحدهای آسیب دیده نیز مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.

این وام ها بر اساس میزان خسارت و تعیین نوع ۱، ۲ و ۳ خواهد بود.

تجربه ی زلزله ی خوی و بلافاصله بعد از آن، زلزله ی ترکیه که بیش از ۵۰ هزار نفر کشته داشت، به خوبی نشان داد که باید تحولی اساسی در نظام ساختمان سازی صورت بگیرد. متاسفانه هنوز هم قوانین استاندارد سازی به درستی رعایت نمی شود و نظارت کافی بر اجرای آن ها وجود ندارد.

همین موضوع می تواند در آینده منجر به بروز خسارت های مالی و جانی فراوانی شود و خیلی از مردم را گرفتار سازد. آمارها نشان می دهد که خیلی از ساختمان هایی که در طی زلزله ی خوی به طور کامل تخریب شده اند، نوساز بوده اند و چندسالی بیشتر از ساخت آن ها نمی گذرد.

به نظر می آید که علاوه بر ساختمان سازی ناپایدار و غیرایمن، کیفیت مصالح ساختمانی نیز به شدت دچار افت شده است و باید نظارت دقیق تری هم در این حوزه صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است