کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن

نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن، کاهش می یابد؟!

همین چند روز گذشته بود که خبری از سوی بانک مسکن در خصوص سود تسهیلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن درز پیدا کرد. سودی که خیلی ها را در شوک فرو برد و این طرح را برای متقاضیان آن در هاله ای از ابهام قرار داد. اما حالا با موافقت رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که سود این تسهیلات کمتر می شود و قرار است که مردم را با حداقل سرمایه، صاحب خانه کنند.

به گزارش پرشین سازه ، همین هفته ی گذشته بود که رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن اطلاع داد که سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۱۸ درصد قرار است به ۲۳ درصد برسد. افزایشی که می توانست برای خیلی از متقاضیان کمرشکن باشد. حتی ممکن بود به ریزش بیشتر متقاضیان این طرح منجر شود.

سعیدرضا کوهی، رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن اعلام کرده بود که هر قراردادی که از هفته ی پیش منعقد شده است، با نرخ جدید سود بانکی خواهد بود.

این موضوع، خیلی از متقاضیان را در شوک فرو برد. سود ۲۳ درصدی برای تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی، می توانست خیلی ها را از دریافت آن منصرف کند.

این مقام مسئول اعلام کرده بود که تسهیلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن از اعتبارات داخلی بانک پرداخت می شد و به همین دلیل با نرخ ۱۸ درصد عرضه می شد. اما حالا این نرخ تغییر کرده و به ۲۳ درصد رسیده است.

سود ۲۳ درصدی تسهیلات نهضت ملی مسکن به معنای اقساط ۸.۵ الی ۹ میلیون تومانی بود. اقساطی که کمتر کسی از عهده ی پرداخت آن برمی آید.

سعیدرضا کوهی تصریح کرد:

مدت زمان بازپرداخت وام مسکن ۲۰ ساله است. صحبت هایی هم در خصوص پلکانی شدن پرداخت اقساط صورت گرفت. اما از آن جایی که نرخ سود این وام بالاست، چنین فرمولی مناسب نیست. بدین معنی که ربح مرکب ایجاد می شود. در نتیجه قادر به پرداخت اقساط و تسویه بدهی وام نخواهند بود. همچنین صحبت هایی هم در خصوص دریافت یارانه از دولت صورت گرفت. البته این تصمیمات باید از سوی دولت گرفته شود.

سخنان مدیرکل اعتبارات بانک مسکن، ترس بزرگی در متقاضیان تسهیلات مسکن ملی به وجود آورد. خیلی از افراد توان پرداخت چنین اقساطی را ندارند. از سوی دیگر، بخشی از آورده های خود را واریز کرده و در انتظار دریافت وام خود بودند.

اما بعد از گذشت یک هفته، خبرهای امیدوارکننده تری از سوی وزیر راه و شهرسازی به گوش رسید. مهرداد بذرپاش از موافقت رئیس جمهور برای کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داد.

بذرپاش گفت:

طرح نهضت ملی مسکن با مشکل پرداخت اقساط از سوی متقاضیان رو به روست. به همین دلیل با رئیس جمهور صحبت هایی صورت گرفت و موافقت شد که در اولین جلسه ای که با شورای پول و اعتبار برگزار می شود، از ساز و کارهای متفاوتی که نظام بانکی اجازه می دهد، استفاده کنیم تا نرخ سود تسهیلات این طرح را کاهش بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به حضور انبوه سازان در این طرح نیز اشاره کرد. قرار است که بعد از تامین زمین مورد نیاز برای ساخت پروژه های این طرح و رفع مشکلات مربوط به تسهیلات بانکی، انبوه سازان نیز پا به عرصه بگذارند. کانون انبوه سازان پیشنهاد کرده اند که بخشی از منابع مالی مربوط به پروژه را تامین کنند.

همچنین استانداران نیز قرار است روش های جدیدی را برای ساخت مسکن در استان های زیر نظر خود به کار بگیرند.

مهرداد بذرپاش اظهار امیدواری کرد که با به کارگیری تمام این روش ها، بتوانند در سال آینده سرعت ساخت و ساز پروژه های طرح نهضت ملی را افزایش بدهند.

این مقام مسئول همچنین به وضعیت تامین زمین در شهرهای بزرگ اشاره کرد. به گفته ی وی، در شهرهای بزرگ امکان تامین زمین برای ساخت خانه های ویلایی وجود ندارد و هیچ چاره ای به جز ساخت آپارتمان نیست. به کارگیری این روش ها احتمال خانه دار شدن متقاضیان با حداقل قیمت را بالاتر می برد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت:

در خصوص شهرهای جدید نیز مسئولیت های زیادی برای تامین سرانه خدمات زیربنایی و روبنایی وجود دارد. این خدمات علاوه بر تامین مسکن خواهد بود.

وی در نهایت به ظرفیت بافت فرسوده جهت تولید مسکن نیز اشاره کرد. بافتی که دارای زیرساخت لازم برای ساخت و ساز است. نوسازی بافت فرسوده می تواند مشکل مسکن خیلی از متقاضیان را برطرف کند.

به طور کلی، به نظر می آید که ساز و کارهای مختلفی از سوی مسئولین دولتی پیشنهاد می شود تا طرح نهضت ملی مسکن با سرعت و کیفیت بهتری اجرا شود. تورم مسکن باعث شده که این شاخص، تبدیل به یکی از بزرگ ترین بحران های کنونی کشور شود.

میانگین قیمت مسکن در بهمن ماه به ۵۴ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسیده است. مبلغی که طبیعتا خیلی ها را از خرید خانه نا امید می کند و آن ها را از چرخه ی مصرف کنندگان خارج می سازد.

دیدگاه ها غیرفعال است