ورود بانک ها به طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۲

ورود بانک های دیگر، طرح نهضت ملی مسکن را در سال 1402 سرعت می بخشد

گرچه این روزها هر خبری که از بازار مسکن به گوش می رسد، نا امیدکننده و استرس آور است، اما به نظر می آید که طرح نهضت ملی مسکن هم با سرعت بیشتری در حال اجراست. به نحوی که پیش بینی می شود در سال آتی، سرعت ساخت و ساز پروژه های این طرح، افزایش پیدا کند.

به گزارش پرشین سازه ، اصلی ترین دلیل امیدواری کارشناسان به این طرح، تهاتر زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز است. همچنین بانک ها قرار است حضور جدی تری در این طرح داشته باشند و البته، از سوی سازندگان نیز نقدینگی خوبی به این پروژه ها تزریق شود.

آمارها و گزارش هایی که در خصوص اجرای پروژه های طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، به خوبی نشان می دهد که تامین زمین به خوبی صورت گرفته است. از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ که قرار بر ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال گذاشته شد، تامین زمین برای ۲.۵ میلیون واحد صورت گرفت. این پروژه ها بیشتر در قالب انبوه سازی قرار است ساخته شوند.

با وجود اینکه طرح نهضت ملی مسکن چشم انداز روشن تری نسبت به ماه های پیشین دارد، اما مشکل اصلی همچنان پا برجاست. با وجود تورم سنگین و گرانی مصالح ساختمانی، احتمالا توان مالی متقاضیان نیز کاهش پیدا خواهد کرد و نخواهند توانست آورده ی خود را بپردازند. همچنین بانک ها نیز با چالش مالی مواجه خواهند بود.

در این میان، پیشنهاد سازندگان و انبوه سازان برای تامین مالی بخشی از پروژه، می تواند امیدوار کننده باشد. از سوی دیگر، حضور بانک ها نیز جدی تر شده است. برخی از بانک هایی که پیش از این، نسبت به عملکردشان در خصوص این پروژه، انتقادهایی وجود داشت؛ حالا در حال ورود به این طرح هستند. بر همین اساس قرار شده که پنج بانک دیگر، به جز بانک مسکن نیز تعهدات خود در قبال طرح نهضت ملی مسکن را اجرا کنند.

ترغیب متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

یکی از اصلی ترین نتایجی که از افزایش سرعت ساخت و ساز این طرح به دست آمده است، ترغیب متقاضیان می باشد. خیلی از متقاضیانی که با دیده ی تردید به این پروژه نگاه می کردند، حالا ترغیب بیشتری برای واریز آورده ی خود پیدا کرده اند.

برخی از مسئولین پروژه می گویند که طرح نهضت ملی مسکن در برخی نقاط تا ۷۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته است. همین موضوع باعث شده که انگیزه ی متقاضیان بیشتر شود و اقساط ۴۰ میلیون تومانی خود را سر موقع واریز کنند.

آمارهایی که از سوی بنیاد مسکن اعلام شده نیز نشان می دهد که ریزش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است.

در واقع، این موضوع نشان می دهد که خیلی از افراد، امیدوارتر شده اند که این طرح منجر به خانه دار شدن آن ها خواهد شد. امیدی که پیش از این، در حال از بین رفتن بود!

حدود یک ماه پیش نیز، وزیر راه و شهرسازی در طی جلسه ای که با مسئولین این پروژه داشت، تاکید کرده بود که از تمام توان خود استفاده کنند تا پروژه های طرح نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری پیدا کنند. وی اختیار کامل به مدیران این پروژه ها داده بود تا روند اجرایی، سرعت بگیرد.

مهرداد بذرپاش از مدیران درخواست کرده بود که از تمام ظرفیت های عمومی و خصوصی استان ها استفاده کنند تا این طرح هر چه سریع تر به ثمر بنشیند و واحدهای مسکونی آن، آماده ی بهره برداری شوند.

در این میان، طرح های مختلفی نیز از سوی مسئولین مربوطه اجرا شده است. برخی از این طرح ها، برنامه هایی در جهت واگذاری زمین در حوزه ی قانون جوانی جمعیت بوده است. برخی دیگر به تامین هزینه های زیرساخت مسکن از طریق فروش اقساطی می پردازد. همچنین مزایده ی املاک سازمان ملی زمین و مسکن نیز از جمله طرح ها و برنامه هایی است که مسئولین طرح نهضت ملی مسکن در پیش گرفته اند.

بیش از ۴۰ هزار نفر در ماه اخیر، افتتاح حساب کرده اند

طرح نهضت ملی مسکن با ۵.۵ میلیون ثبت نامی کار خود را آغاز کرد. از این میان، حدود ۳.۶ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند. بر اساس آمارهایی که از سوی بانک مسکن منتشر شده است، به نظر می آید که از این تعداد، حدود ۸۴۵ هزار نفر ثبت نامی، حساب خود را در بانک افتتاح کرده اند.

بانک نیز تا به امروز، از میان این افرادی که حساب بانکی باز کرده اند، با ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ نفر قرارداد منعقد کرده است. رقم کلی این قراردادها ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان بوده است.

نکته ی جالب توجهی که در این میان وجود دارد و نشان می دهد که این اواخر، میزان استقبال از این طرح زیادتر شده، این است که در بهمن ماه، تعداد کسانی که افتتاح حساب کرده اند از ۸۰۵ هزار نفر به ۸۴۵ هزار نفر رسیده است. این نشان می دهد که در همین ماه اخیر، حدود ۴۰ هزار نفر در بانک حساب باز کرده اند.
یکی از ابهامات بزرگی که در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، قیمت تمام شده ی واحدهای مسکونی است.

برخی از مسئولین این طرح، خبر از هزینه ی ۶ میلیون تومانی به ازای هر متر مربع می دهند. البته این مبلغ برای واحدهایی است که یک طبقه می باشند. در خصوص بلوک هایی که بیش از چهار و پنج طبقه دارند، این مبلغ به متری ۷ الی ۸ میلیون تومان نیز می رسد.

البته لازم به ذکر است که این مبلغ از سوی مسئولین اعلام شده است. احتمالا وضعیت بازار آزاد تفاوت زیادی با این مبلغ داشته باشد. همان طور که برخی از انبوه سازان می گویند، مبلغ ساخت و ساز به ازای هر متر مربع از ۱۰ میلیون تومان بیشتر شده است.

از سوی دیگر، منابع مالی کافی برای اجرای این طرح وجود ندارد. بانک ها متعهد شده بودند که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به اجرای این پروژه کمک کنند. اما تا کنون تنها ۷۲ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مسکن به این طرح اختصاص داده شده است. بانک مسکن تنها بانکی است که در این مدت، با طرح نهضت ملی مسکن همراه شده است. البته این امیدواری وجود دارد که بلاخره دیگر بانک ها نیز به اجرای تعهدات خود روی بیاورند. به این ترتیب می توان امیدوار شد که اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است