وعده های مسکن نامزدهای ریاست جمهوری

وعده های مسکن کاندیدهای ریاست جمهوری

تاکید انبوه‌سازان: وعده‌های انتخاباتی در حوزه مسکن باید قانونی باشد


مسکن یکی از بزرگ ترین معضلات کنونی کشور است و به همین دلیل، تمام کاندیدهای ریاست جمهوری در حال تعیین موضع خود در برابر این مشکل بزرگ هستند. نظر دبیر کانون سراسر انبوه سازان ایران این است که رئیس جمهور آینده ایران باید خود را مقید به قانون کرده و در خصوص مسکن، وعده های فراقانونی و فراواقعی به مردم ندهد.

به گزارش پرشین سازه ، در طی مناظراتی که میان کاندیدهای ریاست جمهوری برگزار شده، می توان به وضوح مشاهده کرد که تمام نامزدها از اهمیت موضوع مسکن باخبر هستند و به خوبی می دانند که موضوع مسکن، یکی از بزرگترین دغدغه های مردم است.

فرشید پورحاجت نیز ضمن تاکید بر تماشای تمام جلسات مناظرات کاندیدها، خاطرنشان ساخت که نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص مسکن باید از قانون تبعیت کنند. دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران اعلام کرد که در بخش مسکن، قوانین بالادستی خوبی مثل جهش تولید مسکن، قانون احیاء و بازآفرینی شهری و قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن وجود دارد که نگاه نامزدهای انتخاباتی باید به این قوانین باشد.
وی تصریح کرد که رئیس جمهور آینده ایران در حوزه مسکن باید به این قوانین مقید بوده و آن ها را اجرایی کند. در روزهای گذشته و طی مناظراتی که انجام شد، هر یک از کاندیدها، رویکرد متفاوتی نسبت به موضوع مسکن داشته اند.

یکی از آن ها می گوید که آپارتمان ۷۵ متری به مردم و متقاضیان واگذار می کند. دیگری از ساخت ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی سخن می گوید. نکته اینجاست که در خصوص مسکن سازی، قوانین خوبی وجود دارد و مبنای وعده های انتخاباتی کاندیدها، باید قانون باشد که در صورت اجرا، کارکرد خوبی خواهد داشت. بنابراین بهتر است سیاستگذاری های مسکن به این سمت برود.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد که سیاستگذاری های بدون پشتوانه، هرگز موفق به صاحبخانه کردن مردم نشده اند. بنابراین قبل از هر چیزی باید برنامه ریزی درستی در مورد افزایش تولید مسکن صورت بگیرد تا کم کاری های گذشته جبران شود.
در طی سال های اخیر، فناوری های مدرنی در حوزه مسکن سازی کشور معرفی شده و حتی برخی از این فناوری ها به کار گرفته شده اند. اما نکته اینجاست که هنوز هم روند تولید مسکن در کشور به کُندی پیش می رود و حتی بر اساس آمارها نیز، ساخت و ساز کمتر شده است. این در حالیست که معرفی این فناوری ها اساساً به منظور افزایش ساخت و سرعت بخشی به روند آن بوده است.

فرشید پورحاجت به عنوان یکی از انبوه سازان ایران از رئیس جمهور آینده درخواست کرد که به قانون مسکن مقید بوده و وعده های فراقانونی ندهد که چنین وعده هایی، فقط حالت شعار پید می کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

در حال حاضر، بعضی از کاندیدهای ریاست جمهوری وعده هایی در خصوص مسکن ارائه کرده اند اما نکته اینجاست که هیچ یک از این افراد، ساز و کار ساخت مسکن را اعلام نکرده اند. مثلا سوال اینجاست که چگونه می خواهند برای جوانان مسکن بسازند و آن ها را صاحبخانه کنند یا اینکه واگذاری زمین به مردم چگونه خواهد بود؟!

تا زمانی که ساز و کار دقیقی برای اجرای این وعده ها اعلام نشود، از حالت وعده و شعار انتخاباتی خارج نمی شوند. کشور ما در طی یک دهه گذشته، بازار مسکن پیچیده و آشفته ای داشته است.
فرشید پورحاجت ضمن تاکید بر این مسئله، خاطرنشان ساخت که باید قبل از سیاستگذاری های جدید، به این جمع بندی برسیم که در طی ۱۰ سال گذشته، وضعیت بازار مسکن بهبود نیافته است. بنابراین برای بهتر شدن وضعیت بازار مسکن، باید سرمایه گذاری خرد و کلان را به سمت این بازار جذب کنیم تا از طریق آن ها بتوان برای مردم خانه ساخت.
اینکه بگوییم مردم را صاحبخانه می کنیم یا به آن ها زمین رایگان می دهیم، وعده های انتخاباتی و در حد شعار است. فرشید پورحاجت اظهار کرد که ماحصل شعارهای نامزدهای انتخاباتی باید به گونه ای باشد که هر یک از کاندیدها که منتخب مردم شود، باید در قبال این وعده ها پاسخگو باشد.
با توجه به این صحبت ها، توصیه کارشناسان و فعالان بازار بر این است که رئیس جمهور آینده کشور، نگاه واقع بینانه ای نسبت به بازار مسکن و شرایط آن داشته باشد و در صورت اعلام یک وعده، ساز و کار اجرای آن را نیز مشخص کند؛ چرا که گفتن شعارهای انتخاباتی کار سهل و ساده ای است اما تا زمانی که به اجرا درنیایند، فقط در حد جملات و شعارهای زیبا باقی می مانند.

دیدگاه ها غیرفعال است